Zondag 1 juni 2025

Speel bewust

Buitenreclame voor gokbedrijven nog niet uitgebannen

TOTO buitenreclame gokreclame

De gokbranche zou buitenreclame in de ban doen, maar vooralsnog kom je nog volop reclames in bushokjes en op grote reclameborden langs de weg tegen. De branche lijkt het er over eens dat ze stoppen met buitenreclame, maar over het wanneer is nog geen overeenstemming

Vooruitlopend op de uitwerking van een totaal reclameverbod, kwam de branche zelf al met een pakket maatregelen. De gokbedrijven beloofden onder andere te stoppen met reclame op de radio, in geprinte media, en in de buitenruimte.

Minister Franc Weerwind was blij met dat stuk zelfregulering en nam het pakket aan maatregelen op in zijn brief aan de kamer. Wanneer er gestopt zou worden, was nog niet uitgekristalliseerd volgens de minister. Een streefdatum was er wel:

“De brancheorganisaties hebben mij toegezegd deze maatregelen zo snel mogelijk vorm te geven en te implementeren, waarbij het streven is om de afspraken op 1 april of zo spoedig mogelijk daarna te effectueren. Daarnaast streven zij ernaar deze afspraken in de reclamecode voor online kansspelen vast te leggen, waarmee deze inperkingen algemeen verbindend worden.”

Franc Weerwind, minister voor Rechtsbescherming

Wie vandaag in de auto stapt, komt langs menig snelweg nog reclameborden tegen van online casino's. Een deel van de legale sites waar je kan online gokken stopte met buitenreclame, maar dus nog niet allemaal.

Holland Casino gestopt met buitenreclame, TOTO nog niet

Holland Casino Online had veel reclameborden langs de snelweg, maar is daar sinds het begin van deze maand volledig mee gestopt. Het bedrijf dat deze week haar jaarcijfers deelde, geeft in een reactie aan CasinoNieuws.nl aan dat het gestopt is om de gemaakte afspraken met het ministerie van Justitie en Veiligheid na te komen:

“We zijn per 1 april gestopt met outdoor reclame voor Holland Casino Online. We vinden het belangrijk om de gemaakte afspraken met het ministerie van Justitie en Veiligheid na te komen en onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.”

Frank Verhoef, woordvoerder Holland Casino

TOTO, net als Holland Casino Online een staatsdeelneming, is nog niet gestopt met buitenreclame. In een reactie aan CasinoNieuws.nl laat TOTO weten dat het overeenstemming zoekt met alle aanbieders over wanneer de aangekondigde maatregelen van kracht worden:

“TOTO heeft als VNLOK-lid meegewerkt aan een branchebreed pakket maatregelen om reclame verder te beperken en spelers te beschermen. Buitenreclame is daar een onderdeel van. Wij willen met alle aanbieders komen tot een gezamenlijke datum waarop deze maatregelen van kracht worden.”

Tonny Dijkhuizen, woordvoerder TOTO

ZEbet en Kansino, net als Holland Casino Online en TOTO lid van branchevereniging VNLOK, zijn ook nog niet gestopt met buitenreclame. ZEbet geeft in een reactie aan CasinoNieuws.nl aan dat het per 1 mei stopt met buitenreclames. VNLOK reageerde niet op een verzoek tot commentaar van CasinoNieuws.nl.

Fair Play Online gestopt met buitenreclame, Jack's bijna

Een ander lid van branchevereniging VNLOK, Fair Play Online, is wel per 1 april gestopt met buitenreclame. In een reactie aan CasinoNieuws.nl benadrukt het bedrijf de noodzaak van deze zelfregulering:

“Het politiek-maatschappelijke signaal inzake reclame voor online kansspelen is helder. Bovendien heeft de Minister de online marktpartijen gevraagd om zich maximaal in te spannen richting een oplossing, die o.a. heeft geresulteerd in aanvullende zelfregulering. Daar hebben wij gehoor aan gegeven en derhalve heeft FPO Nederland haar outdoor activiteiten per 1 april gestaakt.

“Hoewel we respecteren dat andere partijen hier andere keuzes in maken, benadrukken wij de noodzaak om als branche zo snel mogelijk en verenigd invulling te geven aan de gewenste oplossing. Dit schaadt in sommige gevallen commerciële belangen. Dat maakt het erg lastig. In het licht van een goede balans en een structureel gezonde online markt, was en is dit voor FPO Nederland echter de enige juiste keuze.”

Björn Fuchs, Fair Play Online

Jack's Casino & Sports heeft hier en daar nog wel buitenreclame momenteel. De woordvoerder van het bedrijf laat aan CasinoNieuws.nl weten dat het die advertentieruimte al had ingekocht, maar dat binnen een paar weken die campagnes aflopen. Een doorlopend contract voor de rest van het jaar hebben ze wel kunnen ontbinden:

“We hebben na de totstandkoming van het pakket aan restrictieve maatregelen, vanuit de dialoog met de minister, geen nieuwe outdoor advertentieruimte voor ons online kansspelaanbod meer ingekocht. De lopende campagnes, waar reeds voor die tijd al contractuele afspraken voor gemaakt waren, eindigen binnen een paar weken.

“Daarnaast hadden wij reclameposities op jaarbasis ingekocht voor de doorlopende promotie van ons online kansspel aanbod. Deze zouden dus nog tot het einde van het jaar door lopen. We zijn echter in onderhandeling gegaan om dit aan te passen en dit is gelukt. In de loop van een paar weken zal Jacks.nl ook niet langer zichtbaar zijn op deze posities.”

Woordvoerder Jack's

Reactie NOGA

tombola had in december wel een out-of-home-campagne na 21:00, maar zag daar onvoldoende resultaten van. Voor 21:00 buitenreclame doen vond tombola niet kunnen want dan zou het volgens het bedrijf “te veel minderjarigen en jongvolwassenen bereiken.”

BetCity laat CasinoNieuws.nl weten nog niet gestopt te zijn met buitenreclame. Net als bij Jack's had ook BetCity op het moment dat het pakket aan maatregelen werd overeengekomen, de buitenreclame al ingekocht. Annuleren was ook voor het casino met de basis in Amsterdam niet meer mogelijk.

NOGA, waar deze maand BetCity zich bij aansloot, gaf in een reactie aan CasinoNieuws.nl aan dat het gecommitteerd blijft aan de overeengekomen maatregelen:

“NOGA is en blijft gecommitteerd aan de lijst van maatregelen tot zelfregulering en aan de dialoog met het ministerie. Het is mogelijk dat sommige aanbieders nog lopende overeenkomsten met mediabedrijven hebben waar zij niet zonder kleerscheuren onderuit kunnen. Dit neemt niet weg dat wij blijven streven naar een forse beperking van reclame. Hiervan zullen wij al snel het resultaat zien, en we rekenen hiervoor ook op brede steun onder al onze collega’s.”

Woordvoerder NOGA
Buitenreclame BetCity

Lead-foto TOTO en foto BetCity door CasinoNieuws.nl. Foto's tombola via tombola.

Laat een reactie achter

Frank Op de Woerd

Frank Op de Woerd

Hoofdredacteur CasinoNieuws.nl
Frank Op de Woerd is hoofdredacteur van CasinoNieuws.nl. Hij werkt sinds 2006 in de wereld van online kansspelen. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse kansspelwetgeving, landgebonden casino's, en poker.