Maandag 22 juli 2024

Speel bewust

Consumentenbond: Zo zetten online casino’s aan tot overmatig gokken

In een video heeft de Consumentenbond laten zien op welke wijze online casino’s zich schuldig maken aan misleiding. Een onderzoeker achter het eerder gepubliceerde onderzoek van de Consumentenbond deelt zijn bevindingen en legt uit op welke wijze de regels worden overtreden. De consumentenbond onderzoekt daarnaast de mogelijkheden voor een claim voor gedupeerde spelers.

Vlak voor de kerstdagen publiceerde de Consumentenbond een video waarin meer informatie werd gegeven over het onderzoek naar online casino’s in Nederland. In het onderzoek, waarover in oktober een persbericht verscheen, werd onderzoek gedaan naar zes online casino’s en de wijze waarop zij gokkers beïnvloeden.

Onderzoeker Daan Vermeer legde uit dat de Consumentenbond eigenlijk onderzoek wilde doen naar het gebruik van ‘dark patterns’. Dit zijn trucjes die websites gebruiken om een bezoeker een bepaalde kant op te sturen. Tijdens dit onderzoek stuitten Vermeer en zijn collega’s naar eigen zeggen op hele andere zaken, namelijk misleiding. Zij zagen dat online casino’s hun klanten op verschillende manieren misleidden en deden hier verder onderzoek naar.

Voor het onderzoek gokten de onderzoekers van de Consumenten enkele weken bij de online casino’s om te ervaren waar gokkers tegenaan lopen. Van hun goksessies en website bezoeken zijn opnames gemaakt.

De staat maakt en schendt de regels

De onderzoeker besteedde onder andere aan de website van Holland Casino, waar sprake zou zijn van misleiding. Op de homepage van het online casino stond een bonusaanbieding voor nieuwe klanten. Volgens Vermeer misleidde Holland Casino haar klanten, omdat hij direct zou zijn doorverwezen naar de stortingspagina op het moment dat hij op ‘meer informatie’ klikte bij de bonusaanbieding.

In de bewuste video van de Consumentenbond lijken enkele stappen te zijn overgeslagen. Op 3:11 is de homepage te zien met de genoemde bonusaanbieding. Er is op dat moment geen gebruiker ingelogd, te zien aan de knoppen ‘log in’ en ‘registreren’. Vervolgens drukt Vermeer op de knop ‘meer info’, waarna het scherm verspringt naar een stortingsscherm.

Op dat moment is er plots een account ingelogd, te zien aan het saldo ‘€ 0,09’ rechtsboven. De video suggereert dat Vermeer zonder zijn inloggegevens te hebben ingevuld is ingelogd door te klikken op ‘meer info’.

Holland Casino gaf eerder toe een dergelijke fout te hebben gemaakt. De genoemde bewerking kan zijn gemaakt omdat de stappen inmiddels niet meer na te lopen zijn.

Op de stortingspagina zou de volgende overtreding van Holland Casino plaatsvinden. Ondanks dat de minimale storting € 10 is, was het bedrag € 50 vooraf ingevuld. Naar aanleiding van het persbericht liet Holland Casino al eens weten aanpassingen te hebben gedaan aan het stortingsproces. Er werd een vakje met € 20 toegevoegd zodat € 50 niet meer het laagste voorgestelde bedrag was.

Tot slot werd ook in de laatste stap van het stortingsproces een vorm van beweerdelijke misleiding gevonden. Na de storting verscheen een pop-up met informatie over de bonus. De aandacht in deze pop-up zou worden getrokken naar de grote knop om akkoord te gaan. Boven deze knop staat de link met bonusvoorwaarden. Echter, omdat deze tekst gewoon de zwarte kleur heeft, viel het niet op dat het om een link ging. De bonusvoorwaarden zouden daarom bij spelers niet duidelijk zijn:

“Het is eigenlijk heel gek, een staatsbedrijf. De staat maakt de regels, maar hun eigen bedrijf houdt zich daar helemaal niet aan.”

Gerard Spierenburg, woordvoerder Consumentenbond.

Afmelden voor aanbiedingen en accounts sluiten

Andere overtredingen die naar voren kwamen tijdens het onderzoek hadden te maken met bonusaanbiedingen en het sluiten spelersaccounts. Allereerst probeerden de onderzoekers zich uit te schrijven van bonusaanbiedingen. Bij Holland Casino moest dit volgens de onderzoekers via een chat met de klantenservice. De medewerker in kwestie gaf aan de promotieberichten ‘zoveel mogelijk uit te hebben gezet’, maar ook de medewerker wist niet zeker of de pop-ups nu helemaal zouden verdwijnen.

Al snel bleek van niet, want tijdens het spelen van live roulette verschenen de eerste pop-ups over bonussen al in beeld. Bonussen die eerder werden geweigerd door de onderzoekers, kwamen enkele dagen later opnieuw in beeld.

Ook het definitief sluiten van accounts zou niet zo eenvoudig gaan als de onderzoekers hadden gehoopt. Opnieuw moest men contact zoeken met de klantenservice om dit te bewerkstelligen, maar ook daar bleek dit moeilijker dan verwacht. Medewerkers gaven aan de reden te moeten weten alvorens het account gesloten moest worden. Als de speler, in dit geval de onderzoeker, dit niet wilde opgeven, dan zou de chat beëindigd worden. Het account zou in dat geval dus open blijven staan.

Ook waren er aanbieders die probeerden om de onderzoekers op andere gedachten te brengen. Zo werd er aangestuurd op een tijdelijke uitsluiting, maar waren er ook aanbieders die aanbiedingen verstuurden om de onderzoeker terug te laten keren.

Rondspeelvoorwaarden en misleidende minimuminleg

Tot slot werd ook de website van Jacks geanalyseerd in de video van de consumentenbond. Allereerst vielen de onderzoekers over de rondspeelvoorwaarden die gelden bij casinobonussen bij Jacks. Het was de onderzoekers vooraf onduidelijk dat zij hun storting minimaal 20 keer moesten rondspelen waardoor zij het gevoel hadden misleid te zijn door het online casino. Zij konden hun saldo immers niet uitbetalen terwijl zij dit wel wilden doen.

Een andere vorm van misleiding waar over gesproken werd, is de minimuminleg per draai bij gokkasten. In het voorbeeld wordt Random Free Runner, een gokkast van spelprovider Eurocoin, geselecteerd omdat hier bij staat dat deze te spelen is vanaf € 0,04. De standaardinleg voor het spel blijkt echter € 1 te zijn, omdat er sprake is van 25 winlijnen à € 0,04 per lijn. Dit zou niet direct duidelijk zijn omdat de standaardweergave van de gokkast op ‘coins’ stond. Pas na een handeling te verrichten zou zichtbaar zijn wat de precieze inzet in euro’s was.

Claim voor gedupeerde spelers

De video over het onderzoek van de consumentenbond wordt afgesloten met de mededeling dat de mogelijkheden worden onderzocht voor een claim voor gedupeerde spelers. Hier wordt echter geen verdere informatie over gegeven. CasinoNieuws.nl zocht contact met de consumentenbond over deze mogelijke claim. Zodra er meer informatie beschikbaar is, zal het artikel worden geüpdatet.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Meer over

Laat een reactie achter