Vrijdag 24 mei 2024

Speel bewust

Consumentenbond: ‘Online casino’s overtreden de wet’

kansspelautoriteit bonussen Casino bonussen Kansspelautoriteit vergrootglas welkomstbonus

Online casino’s in Nederland houden zich niet aan de wet, zo concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. De gokbedrijven zouden spelers misleiden door onduidelijke bonusvoorwaarden en spelers aanzetten tot overmatig gokken door ze te ‘stalken met bonussen’. TOTO en Holland Casino hebben inmiddels officieel gereageerd op het onderzoek.

De Consumentenbond heeft onlangs onderzoek gedaan naar online casino’s in Nederland. De consumentenorganisatie bekeek de werkwijze van bet365, BetCity, Holland Casino, Jacks, Unibet en TOTO. Volgens de bond misleiden de online casino’s hun spelers en zetten zij aan tot overmatig gokken. Dit zou met name het geval zijn bij Holland Casino en TOTO, de bedrijven die (deels) in handen zijn van de Nederlandse staat, zo schrijft de Consumentenbond op haar website.

De directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, is niet te spreken over de legale online casino’s. Zij laat weten dat de bevindingen van de onderzoekers niet alleen gedeeld zijn met de Kansspelautoriteit, maar ook met minister Franc Weerwind:

“Het vrijgeven van de online gokmarkt had onder andere als doel kansspelverslaving te voorkomen en consumenten te beschermen. Maar daar komt op deze manier helemaal niets van terecht.

“Consumenten worden misleid en juist aangezet tot overmatig gokken. Dat is totaal onverantwoord. En dat nota bene 2 staatsbedrijven zich hier ook schuldig aan maken, is te krankzinnig voor woorden. Daarom hebben we een brief gestuurd naar demissionair minister Weerwind van Justitie en Veiligheid en hem gevraagd op te treden.”

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond

Alle casino’s overtreden de wet

Volgens de Consumentenbond overtreden echter alle online casino’s de wet. Dit doen zij bijvoorbeeld door spelers onvoldoende te informeren over de voorwaarden van bonussen. In het onderzoek zou naar voren zijn gekomen dat de rondspeelvoorwaarden van bonussen niet altijd duidelijk zijn.

Wanneer er rondspeelvoorwaarden van toepassing zijn op een stortingsbonus, dan wordt het saldo van de speler ‘bevroren’ tot de speler voldaan heeft aan de rondspeelvoorwaarden. Hierdoor kan de speler niet tussentijds uitbetalen, iets wat volgens de Consumentenbond niet zo hoort te zijn. Ook zou dit niet bij iedere speler duidelijk zijn, omdat deze voorwaarden niet altijd vooraf te vinden zijn.

Als voorbeeld hiervan noemt de Consumentenbond de welkomstbonus van Holland Casino. Zo zouden de onderzoekers op de knop ‘meer info’ hebben gedrukt bij een bonusaanbieding en daarna doorgestuurd zijn naar de stortingspagina. De bonusvoorwaarden waren volgens hen pas te vinden na de storting, maar alsnog ‘verstopt’ in een begeleidende tekst.

Stalken met promoties

Naast de welkomstbonussen is de Consumentenbond ook niet te spreken over andere promoties van de kansspelaanbieders. Zo zou er reclame worden gemaakt voor ‘gratis spellen die niet gratis blijken te zijn’ en worden de kosten voor spelopties verzwegen. In het nieuwsbericht van de Consumentenbond worden hier echter geen voorbeelden van genoemd.

De consumentenorganisatie spreekt daarnaast van ‘stalken’ als het gaat om de communicatie rondom promoties. Zo zouden Holland Casino en Unibet spelers pop-ups met bonussen tonen tijdens het spelen en gaan Holland Casino en TOTO nog een stapje verder:

“En Toto en Holland Casino blijven spelers stalken met aanbiedingen, ook als die aangeven dat ze géén aanbiedingen meer willen ontvangen.”

Consumentenbond

Online casino’s mogen geen bonussen aanbieden tijdens het gokken om te voorkomen dat spelers worden aangezet tot overmatig gokgedrag, zo valt te lezen op de website van de Kansspelautoriteit:

Specifieke regels voor aanbieders van online kansspelen, speelcasino’s en speelautomatenhallen

U biedt geen bonus aan tijdens deelname aan het spel

Nudging

Tot slot gaat de Consumentenbond in op het sturende karakter van enkele goksites. Het is een onderwerp waar ook minister Weerwind meermaals aandacht aan heeft besteed: nudging. Dit houdt in dat spelers gestuurd kunnen worden door bijvoorbeeld vooraf bedragen in te vullen bij stortingen of bij het instellen van speellimieten.

De onderzoekers zagen dat bij veel online gokkasten de standaard inzet hoog is. Als een speler vergeet om deze te verlagen, dan vergokt hij ‘ongewild meer dan nodig’. Eenzelfde werkwijze is bij enkele aanbieders te zien als het gaat om stortingen.

Volgens de Consumentenbond zouden Holland Casino en TOTO standaard een bedrag van € 50 invullen, een bedrag dat veel hoger ligt dan de minimumstorting. Het lijkt er echter op dat dit bij TOTO per account kan verschillen, omdat er ook spelers zijn bij wie het vooraf ingevulde bedrag gelijk is aan de vorige storting.

Reactie TOTO

In een reactie aan CasinoNieuws.nl laat de Nederlandse Loterij weten dat zij in gesprek willen met de Consumentenbond over de uitkomsten van het onderzoek:

“Wij herkennen ons niet in het artikel van Consumentenbond, waarin staat dat TOTO spelers zou misleiden. Om onduidelijkheden weg te nemen, gaan we graag in gesprek met Consumentenbond over de passage waarin TOTO vermeld wordt.”

Reactie Nederlandse Loterij

Volgens de staatsdeelneming voldoet TOTO aan de wet met haar bonusbeleid en het herkent zich dan ook niet in de ‘misleiding’ waar de Consumentenbond over spreekt:

“Het bonus- en reclamebeleid van TOTO voldoet aan geldende wet- en regelgeving. De algemene voorwaarden die gelden per bonus staan aangegeven bij de desbetreffende bonus. Wij communiceren altijd duidelijk wat de speler dient te doen om in aanmerking te komen voor een bonus. Bij TOTO zijn de winsten ook direct voor de speler, ongeacht de hoogte en inzet. Onze communicatie over bonussen en de inhoud worden door meerdere afdelingen gedubbelcheckt op begrijpbaarheid en leesbaarheid, zoals het taalniveau zodat dit te begrijpen is voor alle spelers. Wij herkennen ons dan ook niet in de ‘misleiding’ van de speler. TOTO biedt ook geen spelopties aan waarin kosten worden verzwegen en maakt altijd duidelijk wat de spelvoorwaarden zijn. Spelers bij TOTO kunnen aangeven dat ze geen directe communicatie over bonussen willen ontvangen. De systematische verwerking van het uitzetten van de communicatie duurt vaak tot een paar uur, maar kan gedurende het weekend of tijdens een storing wat langer duren.”

Reactie Nederlandse Loterij

Tot slot wijst de Nederlandse Loterij op haar preventiebeleid en zegt het er alles aan te doen om spelers zo goed mogelijk te beschermen:

“TOTO is uitvoerder van het Nederlandse kansspelbeleid, waarin consumentenbescherming en het voorkomen van kansspelverslaving centraal staan. TOTO leidt spelers met een aantrekkelijk aanbod naar legale online kansspelen in een veilige spelomgeving. Dat is de opdracht die de overheid ons heeft gegeven.  

“Meedoen met TOTO is leuk en moet ook leuk blijven. TOTO staat voor verantwoord spelen; we willen kansspelverslaving voorkomen, we signaleren risicovol speelgedrag en grijpen in als het dreigt mis te gaan. TOTO houdt zich als verantwoord aanbieder van online kansspelen aan de wet- en regelgeving en heeft daarbovenop extra maatregelen genomen om spelers extra te beschermen.”

Reactie Holland Casino Online

In navolging van TOTO heeft ook Holland Casino een reactie gegeven op het artikel van De Consumentenbond. Ook Holland Casino Online is van mening dat zij voldoen aan alle huidige wet- en regelgeving ten aanzien van bonussen.

Het gokbedrijf is verbaasd dat er tijdens het onderzoek van de Consumentenbond geen wederhoor is toegepast. Daarnaast weigert de consumentenorganisatie het rapport na de publicatie van het artikel te delen met de staatsdeelneming. Op korte termijn hoopt Holland Casino nu in gesprek te gaan met de Consumentenbond.

In de officiële verklaring geeft Holland Casino aan dat het onderzoek suggestief en zeer beperkt onderbouwd is. Beweringen gemaakt door de Consumentenbond zouden foutief zijn en sommige zaken worden door elkaar gehaald, aldus de gokexploitant.

Per punt weerlegt de aanbieder van online kansspelen de bevindingen uit het onderzoek. Zo zegt Holland Casino Online dat het geen reclame stuurt zonder toestemming:

Holland Casino Online stuurt aan niemand commerciële informatie zonder toestemming is gegeven door de ontvanger Onze promoties zijn helder. De voorwaarden zijn met zorg samengesteld, staan duidelijk vermeld en zijn opgesteld vanuit het belang of voordeel van de speler. Als we mails versturen met de propositie ‘ontvang gratis spins’ dan krijgt de speler deze ook daadwerkelijk gratis spins na te zijn ingelogd. 

Reactie Holland Casino Online

Ook de bewering dat Holland Casino Online pushberichten naar jongvolwassenen of probleemgokkers verstuurt betwist het online casino:

Het kan voorkomen dat een speler die op onze site aanwezig is een pop-up te zien krijgt van de marketing actie van de betreffende periode. Het is mogelijk dat deze pop-up getoond wordt tijdens een spel sessie. Bij elke marketing actie moet door de speler deelname altijd actief bevestigd worden, juist omdat we spelers de keuze willen blijven bieden al dan niet deel te nemen. Aangeven dat een speler deel wil nemen aan een actie vergt nooit een geldelijke inzet van de speler. Voorts heb je als speler altijd de keuze via een button om de pop-ups weg te klikken.

Ook op het gebied van onder meer speellimieten kan het gokbedrijf zich niet herkennen. De gehele argumentatie op het artikel van de Consumentenbond is te lezen op de website van Holland Casino Online.

Wel geeft het gokbedrijf aan dat er twee punten uit het onderzoek wel kloppen. Deze punten zijn dan ook direct aangepast door Holland Casino Online. Het ging hierbij om de stortingslimieten en om een routing van een link.

Voortaan kunnen spelers ook het vooraf ingevulde vakje van € 20 aanvinken voor een storting. Tot nu toe stond hier als laagste bedrag €50. Echter konden spelers altijd een lager bedrag handmatig invullen, zo meldt de gokaanbieder.

De verkeerde link, die leidde naar de stortingspagina in plaats van de informatiepagina, is inmiddels hersteld en werkt weer naar behoren, aldus Holland Casino.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Meer over

Laat een reactie achter