Uit onderzoek van de European Union's Intellectual Property Office (EUIPO) blijkt dat er minder gokreclames van grote merken te zien zijn bij illegale livestreams. Het onderzoek geeft weer in welke mate er geadverteerd wordt op websites en mobiele apps die intellectuele eigendomsrechten schenden.
Voor het onderzoek (PDF, 2.7 MB) werden verschillende mobiele apps en websites gemonitord die het intellectuele eigendomsrecht schenden. Websites die illegale livestreams van bijvoorbeeld voetbalwedstrijden aanbieden vallen hier ook onder en zijn altijd erg populair geweest onder aanbieders van kansspelen. Het totale aantal advertentie impressies op dergelijke websites en apps steeg met 26% in 2021. Echter, de grote gokbedrijven lijken een stapje terug te doen op dit vlak.
Gokreclames door grote merken

In het gepresenteerde rapport wordt een onderscheid gemaakt tussen alle merken en de zogenaamde grote merken. Grote merken zijn bedrijven die in de lijst met topadverteerders staan of dusdanig bekend zijn met een sterke aanwezigheid in zoekmachines. Welke merken dat exact zijn, wordt in het onderzoek niet beschreven.
Juist de categorie grote merken laat een daling zien. Het aantal advertenties door grote merken in de categorie ‘gokken' laat in het derde kwartaal van 2021 een daling van 55% zien ten opzichte van het eerste kwartaal.
Het zijn voornamelijk de websites waar de online casino's zich op richten. Het percentage reclames door gokbedrijven in mobiele apps was minder dan 1% in het afgelopen jaar.
Een kwart van deze advertenties op bijvoorbeeld illegale livestreams was afkomstig van gokbedrijven.
Sector | Advertenties Apps 2021 | Advertenties websites 2021 |
---|---|---|
Kunst en amusement | 53,76% | 43,29% |
Technologie & informatica | 22,81% | 12,58% |
Nieuws | 7,25% | 0,05% |
Shopping | 5,05% | 10,87% |
Zakelijk | 3,82% | 2,08% |
Gokken | 0,63% | 24,99% |
Persoonlijke financiën | 2,56% | 2,11% |
Wanneer er alleen gekeken wordt naar de grote merken, dan zien we een hele andere verdeling. In dat geval is het aandeel gokreclames gehalveerd, namelijk 12,73%.
In het eerste kwartaal van 2021 waren de grotere merken nog nadrukkelijker aanwezig (18%), maar dit nam in de loop van het jaar af. In het derde kwartaal van 2021 was het aandeel van de grote online casino's en bookmakers nog slechts 6%. Dat is een daling van 55% ten opzichte van het eerste kwartaal.
Sector | Advertenties Apps 2021 | Advertenties websites 2021 |
---|---|---|
Kunst en amusement | 36,97% | 42,71% |
Shopping | 21,05% | 13,07% |
Zakelijk | 19,12% | 0,59% |
Technologie & informatica | 13,65% | 17,84% |
Persoonlijke financiën | 2,85% | 4,61% |
Gokken | 1,55% | 12,73% |
Gokreclames op Nederlandse illegale livestreams
In Nederland wordt ook flink geadverteerd door de gokbedrijven op de illegale livestreams. Al is het aandeel van de kansspelaanbieders niet zo groot als in andere landen. In Nederland staat de sector ‘gokken' op een derde plaats met 15% van de advertenties op websites die intellectueel eigendomsrechten schenden, aldus het onderzoek.
In vijf EU-landen staat de goksector op de eerste plaats:
- Spanje
- Portugal
- Litouwen
- Estland
- Tsjechië
Er wordt in het onderzoek een schatting gedaan van de advertentie inkomsten door dergelijke websites en mobiele apps. In Nederland zou er bijna € 10,2 miljoen zijn verdiend door de illegale livestreams aan de reclames. Dit zou een stijging betekenen van bijna € 3 miljoen, want in 2020 was de schatting ongeveer € 7,4 miljoen.
Het totale aantal advertentie impressies in Nederland op de websites en apps steeg in de loop van vorig jaar. Waar in het eerste kwartaal 744 miljoen advertenties werden getoond, was dit in het vierde kwartaal al ruim een miljard. Zo'n 15% van deze advertenties was dus afkomstig van de goksector volgens het onderzoek. De categorie kunst & amusement was in Nederland het grootst. Deze sector was verantwoordelijk voor 42% van de advertenties.
Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | Totaal 2021 |
---|---|---|---|---|
744 | 955 | 1.006 | 1.022 | 3.726 |
