Donderdag 28 maart 2024

Speel bewust

Felle discussie in debat reclamemakers over gokreclames

Tijdens een debat dat werd georganiseerd door reclame-branchevereniging MWG, ontstond een felle discussie rondom online gokken en gokreclames. Jeroen Verkroost van Holland Casino ging in debat met onder andere de directrice van een reclamebureau dat werkt voor Unibet.

De branchevereniging MWG organiseerde onlangs een debat voor mensen die werken in de commerciële communicatie; MDebate. In Pakhuis de Zwijger in Amsterdam werd gedebatteerd over zaken als het gebruik van stereotypes in tv-reclames en thuiswerken. Er was echter één debat waar de meeste discussie ontstond: het debat over online gokken en gokreclames.

Tijdens de debatten werden drie ‘ministers’ aangesteld en een vijftal ‘oppositieleden’. Voor het debat over gokreclames werd Jeroen Verkroost (lead-foto) aangesteld als eenmalige Minister van Media. Verkroost is werkzaam voor Holland Casino als directeur Digitale Transformatie en zette het debat direct op scherp met de volgende stelling:

“Er wordt straks te weinig reclame gemaakt voor kansspelen.”

Jeroen Verkroost, directeur digitale transformatie bij Holland Casino.

De helft schrijft zich uit na interventie

Voor het debat daadwerkelijk startte, kwam Martijn de Vreeze aan het woord. De Vreeze is online erg actief met zijn strijd tegen gokreclames en was een van de bedenkers van de eerste anti-gokreclame. Hij was in zijn jongere jaren, van zijn achttiende tot zijn twintigste, zelf gokverslaafd en mocht nu vertellen over zijn pleidooi tegen gokreclames.

Volgens De Vreeze was het ingrijpen van de Tweede Kamer nodig, omdat de eerder gepoogde zelfregulatie niet was gelukt. Zo oordeelde men in de Tweede Kamer ook, want vanaf 1 januari 2023 zal ongerichte reclame door gokbedrijven verboden zijn in Nederland.

Verkroost zei op zijn beurt bang te zijn voor de verschuiving naar het illegale aanbod als er geen reclame wordt gemaakt, aldus Adformatie die aanwezig was bij het debat. Onderzoek wees uit dat 1,8 miljoen Nederlanders in de maand augustus een online goksite hebben bezocht. Volgens Verkroost is het van belang dat deze mensen worden beschermd en dat dat gebeurt bij legale aanbieders.

Hij vertelde dat Holland Casino kunstmatige intelligentie gebruikt om opvallend speelgedrag te herkennen. Medewerkers van Holland Casino bellen deze mensen vervolgens op:

“Negentig procent van die spelers zegt dan dat alles goed gaat en dat er niets aan de hand is, maar van die groep schrijft vijftig procent zich de volgende dag uit.”

Jeroen Verkroost

Omgekeerde wereld

Een van de oppositieleden, Nadine Ridder, noemde de argumentatie van Verkroost en Holland Casino de omgekeerde wereld:

“Voor mij bestaat er niet iets als verantwoord gokken. Gokken helpt mensen op geen enkele manier. Waarom zetten we niet vol in op het ontmoedigen van gokken?”

Nadine Ridder, freelance creatief (oppositielid in het debat)

De woorden van het oppositielid leidden tot applaus van een deel van het publiek. Zij kreeg vervolgens bijval van Jasmijn Bouwmeester. Bouwmeester is directeur van M2Media, een reclamebureau dat werkt voor kansspelaanbieder Unibet. Bouwmeester viel over het feit dat veel gokreclames niet informatief zijn, maar de indruk wekken dat een speler rijk wordt. Het feit dat haar bedrijf werkt voor een aanbieder als Unibet zorgt voor een dubbel gevoel, zo liet ze weten:

“Ik worstel er elke dag mee en we hebben hier dagelijks gesprekken over, ook met de mensen die op deze klant werken. De enige reden dat wij voor Unibet werken is dat zij een heel streng beleid hebben waar ik in geloof.”

Jasmijn Bouwmeester, directeur reclamebureau M2Media

Om de kritische blik van de oppositie enigszins te pareren, deelde Verkroost wat Holland Casino doet aan verslavingspreventie. Hij liet weten dat er maar weinig spelers bij Holland Casino zijn die gokverslaafd zijn. Volgens Verkroost gebruikte Holland Casino nooit rolmodellen en deed het bedrijf dit om geen nieuwe spelers te werven, maar maakte het reclame om bestaande spelers te binden aan het casino.

Of de argumenten van Verkroost hebben geholpen is nog maar de vraag. Volgens Adformatie liet een groot deel van de zaal merken de uitspraken niet te geloven. Enkele uitspraken van de eenmalige Minister van Media werden weggelachen door een deel van het publiek. Daarop reageerde Verkroost ietwat geprikkeld, aldus het reclame-vakblad:

“Je hoeft het niet te geloven, maar het zijn wel de feiten.”

Jeroen Verkroost

Lead-foto Jeroen Verkroost via hollandcasino.nl.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter