Refresh

This website www.casinonieuws.nl/online/deze-week-in-de-reclame-gokken/ is currently offline. Cloudflare's Always Online™ shows a snapshot of this web page from the Internet Archive's Wayback Machine. To check for the live version, click Refresh.

Zaterdag 20 juli 2024

Speel bewust

‘Deze Week In De Reclame’ over gokreclames: “Wij maken geen reclames voor aanbieders van gokken”

In de televisieserie ‘Deze Week In De Reclame’ kijkt presentator Dolf Jansen samen met Aad Kuijper en Anne Stokvis naar de wereld van marketing en reclame. In de nieuwste aflevering van ‘Deze Week In De Reclame’ is er ook aandacht voor gokken, en gokreclames. Kuijper laat zich vooral uit over een campagne van Holland Casino, terwijl Stokvis vertelt dat ze nooit voor een aanbieder van gokken zou werken.

Begin mei is de NPO van start gegaan met de nieuwe zevendelige PowNed-serie ‘Deze Week In De Reclame’. In het televisieprogramma duikt presentator Dolf Jansen samen met zijn vaste tafelgasten Aad Kuijper en Anne Stokvis in de wereld van marketing en reclame. Zij kijken met gasten naar de dagelijkse invloed van reclames, op een informatieve en vermakelijke wijze.

In de nieuwste aflevering van ‘Deze Week In De Reclame’ besteedt het programma ook aandacht aan de wereld van gokken, en gokreclames. In deze aflevering zijn Richard Kemper en Roué Verveer te gast, en stellen ze de vraag waarom reclamemakers liever geen reclame maken voor online gokken.

Aandacht voor gokken

Jansen introduceert het onderwerp door te vertellen dat er bijna twintig jaar geleden een vrouw voor $ 10.000 (€ 8.300) het merk van een online casino op haar voorhoofd liet tatoeëren. De presentator geeft vervolgens aan dat gokken een van de thema’s is die voor reclamemakers schuren, omdat het een gevoelig onderwerp kan zijn. Kuijper, een bekende reclamemaker bij Hotel L’Amour, vertelde dat hij nog nooit reclame heeft gemaakt voor gokken. Ook keek hij terug op het moment dat de online gokmarkt in Nederland openging.

“Het is een hot topic, kan je best zeggen. Toen die markt openging, stelden alle creatievelingen zich de vraag: ‘Wil ik dat?’ Dat is een lastige. Zelf maak ik onderscheid tussen daar waar je niet verslaafd aan kan raken. Ik vind bijvoorbeeld het kopen van een staatslot een prima bezigheid, omdat je dat niet een heel weekend lang kan doen.

“Met name online is het natuurlijk verborgen, is het heel makkelijk omdat je niet geobserveerd wordt. Wij hebben als bureau daar ook nee tegen gezegd.”

Aad Kuijper, adviseur Hotel L’Amour

Jansen stelt dan de vraag aan Stokvis, creative director en partner van reclamebureau N=5, of zij ooit zou samenwerken met een gokbedrijf. Ze reageert stellig met nee en laat weten dat gokken heel veel dieptepunten kent, en heel weinig hoogtepunten.

“Ik sta totaal niet achter het product, dus waarom zou ik er dan reclame voor maken?”

Anne Stokvis, N=5

Kemper, bekend als cabaretier en lid van het duo Veldhuis & Kemper, vertelt dat als je ergens geen reclame voor wil hebben als maatschappij, dan moet je het misschien ook niet verkopen. Hij is van mening dat als je het mag kopen, dan mag je er ook reclame voor maken.

Kuijper haakt vervolgens in met het voorstel dat je betere afspraken moet maken over wat voor reclames je zou mogen maken. Daarbij wijst hij onder andere naar de Leef Spannend-campagne van Holland Casino, wat volgens Kuijper niet zou moeten kunnen omdat het de indruk kan geven dat je geen spannend leven hebt als je niet gokt.

Daarnaast geeft hij duidelijk aan dat als je gokken niet meer reguleert, alles naar de illegale markt verdwijnt. Daarmee wordt het probleem volgens hem niet kleiner, en daarom is hij voorstander van de regulering. Stokvis gaat daar niet in mee, en zegt onder andere dat gezinnen eraan kapot gaan.

Verder besteden ze in het programma ook nog aandacht aan het verbod op gokreclames, en de maatregelen die online casino’s nemen tegen gokverslaving. De aflevering ‘Deze Week In De Reclame’ is hier terug te kijken. Het onderwerp gokken komt vanaf 31:00 aan bod.

CasinoNieuws.nl WhatsApp-kanaal

Altijd het laatste nieuws over de Nederlandse kansspelindustrie direct op je telefoon of WhatsApp op je computer? Volg het CasinoNieuws.nl WhatsApp-kanaal en mis niets meer!

Lead-foto: screenshot uit ‘Deze Week In De Reclame’.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Eric Mertens

Eric Mertens

Redacteur CasinoNieuws.nl
Eric Mertens schrijft voor CasinoNieuws.nl over de nationale en internationale wereld van online casino's, met een specialisme op het gebied van poker. Eric is daarnaast liefhebber van Ajax en fanatiek sportwedder.

Laat een reactie achter