Facebook heeft zich aangesloten bij de Reclame Code Commissie. Daarmee verplicht het zichzelf reclame’s waarover de Reclame Code Commissie aanbevelingen heeft gedaan, niet meer te tonen. Het is een nieuwe mogelijkheid om de nepreclames waarbij het logo van onder andere Holland Casino en Jack’s Casino wordt misbruikt, tegen te gaan.
Vorige week werd bekendgemaakt dat Facebook zich heeft aangesloten bij de Stichting Reclame Code (SRC). Facebook onderschrijft de principes en doelstellingen van de SRC en bevestigt het belang van zelfregulering, aldus het persbericht.
Bedrijven die zijn aangesloten bij de Stichting Reclame Code verplichten zichzelf de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie en/of het College van Beroep op te volgen. Daarmee hebben mensen met klachten een nieuwe manier om hun ongenoegen te uiten aangaande reclames op de platformen van Facebook. Instagram is eigendom van Facebook en valt hier dus ook onder.
Begin februari besteedde CasinoNieuws.nl al aandacht aan de vele nepreclames voor Holland Casino Online en Jack’s Casino Online op Facebook en Instagram. Die reclames, die nog altijd schering en inslag zijn op de sociale netwerken, proberen bezoekers te lokken naar illegale online casino’s en gokkasten-apps, onderwijl gebruikmakend van de beeldmerken van bekende Nederlandse partijen als Holland Casino, Jack’s Casino, en OneTime. De nepreclames zorgden zelfs voor kamervragen.
Nepreclames op Facebook in strijd met Reclame Code
De nepreclames zijn in strijd met diverse artikelen van de Reclame Code. Het belangrijkste artikel wat de nepreclames overtreden is artikel 8 waar wordt ingegaan op misleidende reclame. Ook artikel 5 (Reclame behoort naar vorm en inhoud zodanig te zijn dat het vertrouwen in reclame niet wordt geschaad) en artikel 7 (Reclame mag niet oneerlijk zijn) zijn van toepassing op de nepreclames.
Voor reclames voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders, is een aparte reclamecode opgesteld. De op Facebook en Instagram vertoonde nepreclames komen niet van een vergunde partij. Het lijkt er op alsof een malafide affiliate achter de reclames zit die in veel gevallen probeert bezoekers door te sturen naar online casino’s zonder vergunning in Nederland.
Zelfs al zouden de online casino’s een vergunning hebben (wat pas mogelijk is vanaf 1 oktober 2021) dan tarten ze ook de regels in de speciale reclamecode. Daar staat immers onder andere in dat de indruk niet mag worden gewekt dat deelname aan Kansspelen een oplossing kan vormen voor financiële of andere problemen. Dat is nu wel het geval met meer dan eens reclames op Facebook en Instagram waar te zien is dat er veel geld op de bankrekening wordt bijgeschreven van personen.
Een klacht tegen deze nepreclames indienen bij de Reclame Code Commissie lijkt dan ook een grote kans van slagen te hebben.
Advertentiebeleid Facebook
De nepreclames zijn ook al in strijd met het advertentiebeleid van Facebook zelf. Dit beleid gaat ook op voor Instagram. Onder andere lid 2 van artikel 4 (Illegale producten of diensten) en lid 4 van artikel 5 (Online kansspelen en gaming) verbiedt het type nepreclames dat nu nog veel wordt getoond.
Ook lid 10 van artikel 4 (Schending externe partijen) wordt door de adverteerders geschonden aangezien er veelvuldig gebruik wordt gemaakt van de beeldmerken van Holland Casino, Jack’s Casino, en OneTime.
En zo zijn er nog tal van andere artikelen in het eigen advertentiebeleid van Facebook die door de reclames overtreden wordt. Strikt gezien mogen advertenties bijvoorbeeld geen incorrecte grammatica bevatten (artikel 4 lid 17), niet-bestaande functionaliteit tonen (artikel 4 lid 18), misleidende claims bevatten (artikel 4 lid 23).
Dweilen met de kraan open
Nu Facebook zich heeft aangesloten bij de Reclame Code Commissie hebben benadeelde partijen als Holland Casino, Jack’s Casino, en OneTime een nieuw wapen in hun arsenaal om de nepreclames tegen te gaan.
Het traject van de Reclame Code Commissie is echter traag, en de wereld van advertenties en affiliates juist snel. Als je een klacht indient bij de Reclame Code wordt die (er vanuit gaande dat de voorzitter de klacht niet direct afwijst) doorgestuurd naar de adverteerder die 14 dagen de tijd heeft om een reactie te geven. Een reactie van de adverteerder zelf is in het geval van de nepreclames onaannemelijk. Daarna beslist de voorzitter of hij zelf een uitspraak doet, of de zaak voorlegt aan de voltallige Reclame Code Commissie. Als de voltallige commissie naar de klacht gaat kijken, gebeurt dat eens per twee weken. De uitspraak volgt pas na de zitting, doorgaans binnen twee tot vier weken.
De procedure van het aanmelden van een klacht en de verwerking ervan, is dus traag. Bovendien is het gericht op een enkele reclame en niet op de volledige portefuille van een affiliate die Facebook en Instagram gebruikt om te adverteren met de nepreclames.
En zelfs als het advertentieaccount door Facebook gesloten wordt, kan er gemakkelijk een nieuw account aangemaakt worden.
Eerder al kondigde de Kansspelautoriteit aan samen te werken met Facebook. Het is niet duidelijk of de toezichthouder meer mogelijkheden heeft om pagina’s te rapporteren dan de standaard rapportage-mogelijkheden die het sociale netwerk biedt.
De enige die hier iets structureels aan kan doen, is Facebook zelf. Het social media bedrijf moet een betere toetsing laten plaatsvinden op het moment dat de advertentie door de malafide affiliate wordt ingediend. Alleen als het online casino of de affiliate daar al gestopt wordt, kunnen de nepreclames verdwijnen.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.
Er is 1 reactie op dit artikel
Ik gok dat het Facebook niet gaat lukken! Zolang ze nog steeds de fake news advertenties negeren en aangeven bij een klacht dat het wel goede advertenties zijn zie ik het somber in.