Zondag 5 december 2021

Feyenoord tekent sponsorcontract met TOTO

Feyenoord tekent sponsorcontract toto (bron: feyenoord.nl)

Volgend seizoen speelt Feyenoord met het logo van de TOTO op de arm. De twee bedrijven hebben een sponsorcontract voor drie jaar getekend, met een optie voor nog twee seizoenen.

Feyenoord’s commercieel directeur Joris van Dijk is blij met de overeenkomst:

‘We zijn enorm blij met dit contract, dat we voor minimaal drie jaar aangaan met TOTO. Het is een uitdagende tijd voor de club die veel van onze energie vraagt, om ervoor te zorgen dat we de begroting op orde houden. Met dit mouwsponsorschap, dat behoort tot onze grootste sponsorcontracten, zetten we een belangrijke stap vooruit in de ambities die we voor aankomend seizoen en de periode daarna hebben.’

Joris van Dijk, commercieel directeur Feyenoord

Ook Arno de Jong, Chief Marketing Officer bij de Nederlandse Loterij waar TOTO onderdeel van is, is blij met de samenwerking. Na meerdere middenmoters en kleinere clubs, heeft de TOTO nu een van de drie grote clubs in Nederland aan zich weten te verbinden:

‘Feyenoord: de club van en voor iedereen. En dus – zeker – ook voor Koning Toto. TOTO is trots de nieuwe sponsor van Feyenoord te zijn. Samen sterk. Samen op weg naar nieuwe successen!’

Arno de Jong, Chief Marketing Officer Nederlandse Loterij

TOTO eerste mouwsponsor voor Feyenoord

Het is de eerste keer in de clubgeschiedenis dat Feyenoord een sponsor op de mouw heeft die afwijkt van de hoofdsponsor. Feyenoord keek naar andere grote clubs in bijvoorbeeld de Premier League en La Liga en zag daar dat het gebruik van mouwsponsoren ingeburgerd was, aldus Van Dijk.

Droomparken blijft de hoofdsponsor van Feyenoord, en de kleding blijft van Adidas. Droomparken maakte geen bezwaar tegen het delen van de aandacht met de TOTO, volgens Van Dijk:

In overleg met onze hoofdpartner Droomparken hebben we de ruimte gekregen om voor deze positie op het shirt een sponsor te vinden.

Joris van Dijk, commercieel directeur Feyenoord

Het logo van de TOTO wordt gevoerd op de linkermouw van de wedstrijdshirts tijdens Eredivisiewedstrijden, KNVB Bekerwedstrijden, en oefenwedstrijden draagt. Tijdens wedstrijden in internationaal verband, ontbreekt het logo omdat een mouwsponsor niet door de UEFA wordt toegestaan.

Shirts in de Feyenoord Fanshops zullen worden verkocht zonder het logo. Een los logo kan gekocht worden voor €2,95, aldus de website.

Eieren voor hun geld

Volgens het Algemeen Dagblad was Feyenoord dichtbij een overeenkomst met een buitenlandse aanbieder van kansspelen. Met deze overeenkomst met de TOTO lijkt de Rotterdamse clubs eieren voor hun geld te kiezen.

De TOTO is de enige legale aanbieder van online weddenschappen op voetbal in Nederland. Buitenlandse bedrijven mogen volgend jaar een vergunning aanvragen als de Wet Kansspelen op afstand is ingevoerd. Uitstel van deze wet is echter aannemelijk, en het verkrijgen van een vergunning is geen zekerheid daar er strenge eisen aan zijn verbonden. Hoewel het de verwachting is dat er lucratieve aanbiedingen gaan volgen voor de Nederlandse voetbalclubs zodra de markt opengaat, is Feyenoord in ieder geval zeker van extra inkomsten op dit moment.

Volgens De Jong is het nu tekenen van exclusiviteitscontracten met voetbalclubs niet gemotiveerd om de buitenlandse aanbieders de pas af te snijden. Tegen het AD zei de marketingbaas daar over:

‘Ons argument is meerledig. We zitten in de situatie dat we het kúnnen doen. En we realiseren ons dat de clubs het zwaar hebben vanwege de coronacrisis. Met deze deal helpen we ze financieel een handje.’

Arno de Jong, Chief Marketing Officer Nederlandse Loterij

De Jong belooft dat er leuke acties opgezet worden door Feyenoord en de TOTO op het moment dat de samenwerking van start gaat. Wat die acties zijn, kon hij nog niet zeggen. Met de Corona-crisis nog lang niet bezworen, is het lastig voorspellen wat er mogelijk is.

Eerder kondigde Feyenoord al aan dat het afscheid neemt van Opel als autosponsor. Sinds 28 juli rijden de spelers BMW.

Feyenoord tekent sponsorcontract met TOTO (bron: feyenoord.nl)
Joris van Dijk (commercieel directeur Feyenoord), Arno de Jong (Chief Marketing Officer Nederlandse Loterij)

De Toto tekende eerder al contracten met FC Utrecht, FC Twente, Willem II, Ado Den Haag, en Sparta. Ook Heerenveen, FC Groningen, en RKC zijn inmiddels een verbintenis met de Toto aangegaan. Daarmee heeft de Toto het logo op de mouw bij negen Nederlandse voetbalclubs in de eredivisie komend seizoen.

Foto’s via feyenoord.nl.

Laat een reactie achter