Vrijdag 7 oktober 2022

Speel bewust

Google geeft YouTube-gebruikers optie om gokken- en alcoholadvertenties te verbergen

Google gambling

Gebruikers van YouTube hebben binnenkort de mogelijkheid om advertenties van gokken en alcohol te verbergen. Google kreeg de laatste tijd steeds meer klachten op dit vlak, en besloot daarom een optie in te bouwen bij de Google Ad Settings.

Het is al langere tijd mogelijk om de gepersonaliseerde advertenties aan te passen via de functie “Google Ad Settings“. Deze advertenties zijn vaak gekoppeld aan wat er gekeken wordt op YouTube. Ook zijn de advertenties te zien op websites die ruimte verkopen aan adverteerders via Google Ads.

De nieuwe functie, waarmee gok- en alcoholadvertenties kunnen worden uitgesloten, zal dit jaar nog als eerste worden uitgerold bij YouTube Ads in de Verenigde Staten. Het bedrijf liet via een blogpost weten dat de rest van de wereld in het begin van 2021 zal volgen:

“Deze functie wordt geleidelijk geïntroduceerd in Advertentie-instellingen, te beginnen met YouTube-advertenties in de VS, en we streven ernaar deze functie begin 2021 wereldwijd te introduceren voor Google Ads en YouTube. Landen met wettelijke beperkingen voor het weergeven van gok- en alcoholadvertenties zullen geen verandering zien in hun beleid.”

Google vertelt ook dat het de keuze aan de gebruikers laat. Mocht een gebruiker de functie aanzetten, kan hij ten alle tijden terugkomen op zijn besluit. “Deze nieuwe functie is een extra stap die de gebruiker de keuze geeft en u meer controle geeft over uw advertentiebeleving. Met een klik op de knop kun je ervoor kiezen om minder gok- en alcoholadvertenties te zien. Het is ook omkeerbaar; mocht u van gedachten veranderen, dan kunt u klikken om dergelijke advertenties weer te zien.”

Stap in de juiste richting

Henry Ashworth, CEO van International Alliance for Responsible Drinking, zei tegenover The Guardian het volgende over de beslissing:

“Onze leden zijn vastbesloten om mensen meer controle te geven over het al dan niet online zien van alcohol-gerelateerde marketing. Het respecteren van deze persoonlijke voorkeuren en het erkennen van verschillen in cultuur vereist gevoeligheid en actie, daarom hopen we dat dit partnerschap het begin is van een grotere beweging.”

Ook een woordvoerder van de gok-lobbygroep in het Verenigde Koninkrijk, de Betting and Gaming Council, was blij met de stap. “We hebben er eerder bij Google en andere technische platforms op aangedrongen om de mogelijkheid te bieden om geen gokadvertenties meer te zien. We verwelkomen deze stap in de goede richting en hopen dat deze binnenkort in het VK wordt gelanceerd.”

Meer informatie op support.google.com.

Meer over

Laat een reactie achter