Maandag 22 juli 2024

Speel bewust

JEP wijst klacht tegen Nationale Loterij toe

De Nationale Loterij is in België door JEP op de vingers getikt wegens een misleidende reclame die via e-mail werd verstuurd. In de advertentie zou het loterijbedrijf niet eerlijk aangeven wat de omvang van de te winnen prijzen zou zijn. De Nationale Loterij heeft de advertentie inmiddels aangepast na de aanmerkingen van de reclametoezichthouder.

De Jury voor ethische praktijken inzake reclame (JEP) heeft een klacht die was ingediend tegen een reclame van de Nationale Loterij in België toegewezen. Dit meldt de toezichthouder op haar website. De indiener beklaagde zich over een, naar eigen zeggen, oneerlijke e-mail waarin de volgende tekst vermeld stond:

“Dankzij Win for Life krijg je de kans om te doen wat je echt graag doet. Opnieuw en opnieuw en opnieuw! Maar … ken jij onze twee nieuwe spelen die exclusief online zijn? Met dit nieuwe aanbod heb je 1 kans op 2 om elk jaar € 2.000 tot € 5.000 te winnen. Met zo’n bedrag kan je op avontuur naar om het even welk exotisch eiland, eiland, eiland!

Wil je blijven winnen, je leven lang? Ontdek snel deze twee exclusieve online spelen, en waag je kans waar en wanneer je maar wil!
Speel online.
Veel plezier!
De Nationale Loterij”.

De betreffende e-mail van Nationale Loterij

Volgens de indiener van de klacht staat er in de mail dat je een kans van een op twee hebt om de jackpot te winnen, terwijl in het echte geval deze kans vele malen kleiner is. De kans van een op twee gaat over het maken van winst, en niet over het winnen van de hoofdprijs. Dit zou misleidend zijn, aldus de indiener van de klacht.

Woord ontbreekt

JEP is vervolgens door de Nationale Loterij bericht over een fout in de desbetreffende advertentie. In de e-mail zou abusievelijk het woord ’tot’ ontbreken, zo geeft de loterijaanbieder aan. De correcte formulering had als volgt moeten luiden: “Met dit nieuwe aanbod heb je één kans op twee om elk jaar tot € 2.000 of tot € 5.000 te winnen.”.

Doordat het woord ’tot’ ontbrak besloot de Belgische reclamewaakhond dat de gokreclame van de Nationale Loterij in oorspronkelijke vorm misleidend is met betrekking tot de grootte van de te winnen bedragen. Dit is in strijd met de Code van de Internationale Kamer van Koophandel.

Op basis hiervan sommeerde JEP dat de Nationale Loterij de reclame moest veranderen, en dat de oorspronkelijke advertentie niet meer verstuurd zou worden. De Nationale Loterij heeft inmiddels aan het verzoek van de toezichthouder voldaan.

CasinoNieuws.nl WhatsApp-kanaal

Altijd het laatste nieuws over de Nederlandse kansspelindustrie direct op je telefoon of WhatsApp op je computer? Volg het CasinoNieuws.nl WhatsApp-kanaal en mis niets meer!

Lead-foto via perskit Nationale Loterij.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jimmy Driessen

Jimmy Driessen

Redacteur CasinoNieuws.nl
Jimmy Driessen is redacteur bij CasinoNieuws.nl en schrijft over de Nederlandse, Belgische, en Duitse Kansspelmarkt. Hij is groot voetballiefhebber en een expert op het gebied van Amerikaanse sporten.

Laat een reactie achter