Donderdag 26 mei 2022

In Cruks maar toch kunnen gokken: Ksa roept (online) casino’s op registraties te controleren

Kansspelautoriteit vergunninghouder

Door een fout bij Cruks, functioneerde het zelfuitsluitingssysteem pas correct vanaf 20 oktober. Spelers die zich voor die datum bij een online casino registreerden, kunnen daardoor in sommige gevallen blijven spelen zelfs als ze zich via Cruks uit proberen te sluiten. De Kansspelautoriteit roept alle (online) casino’s op de registraties van hun spelers te controleren.

Op vrijdag 1 oktober had de Nederlandse kansspelmarkt moeten openen en Cruks ingevoerd moeten worden. Door technische problemen met het zelfuitsluitingsregister, werd de opening van de markt uitgesteld. Uiteindelijk gaf de Kansspelautoriteit de online casino’s de mogelijkheid om op zaterdag 2 oktober open te gaan terwijl Cruks nog niet functioneerde. BetCity.nl, TOTO, en GGPoker lanceerden die dag in Nederland.

De Kansspelautoriteit gaf aan dat Cruks functioneerde vanaf maandag 4 oktober. Die dag lanceerde ook Holland Casino Online, even later gevolgd door Batavia Casino (6 oktober), Fair Play Casino (8 oktober), en Bingoal (11 oktober).

Op 20 oktober berichtte de Kansspelautoriteit de aangesloten (online) casino’s dat er wijzigingen aan Cruks waren doorgevoerd. Het bericht van de toezichthouder plaatsen wij in dit artikel. Het schreef dat de controle op de gegevens pas sinds die dag goed verliep.

Op 27 oktober beantwoordde demissionair minister Sander Dekker kamervragen van de ChristenUnie en SP. Daarin erkende de minister dat Cruks pas goed functioneert sinds 20 oktober:

“De mogelijkheid van verificatie van de gegevens via BV BSN ontbrak echter nog en werd pas op 20 oktober jongstleden opgelost.”

Sander Dekker, demissionair minister voor Rechtsbescherming

Fouten bij registratie Cruks

De systemen van de Kansspelautoriteit gaven tot 20 oktober geen foutmelding als de ingevoerde gegevens niet exact overeenkwamen met de gegevens op het identiteitsbewijs. Daardoor kunnen (online) casino’s spelers geregistreerd hebben staan in hun systeem, die niet volledig kloppen.

Spelers kunnen bijvoorbeeld een fout hebben gemaakt bij het invullen van hun naam of geboortedatum, of een andere schrijfwijze hebben gebruikt dan vermeld op hun identiteitsbewijs. Hoewel online casino’s het BSN van hun spelers niet (mogen) opslaan, kan ook een foutief opgegeven BSN zorgen voor problemen. De Cruks-code die online casino’s dan hebben teruggekregen en die ze gebruiken om Cruks te controleren, klopt dan niet.

Bij spelers die zich voor 20 oktober hebben geregistreerd, kan het dan ook voorkomen dat de gegevens niet overeenkomen. Als die spelers zich in Cruks inschrijven, kan het voorkomen dat ze alsnog bij bepaalde (online) casino’s kunnen spelen. Alleen als de gegevens die ze gebruiken bij het inschrijven bij Cruks (via DigiD) niet overeenkomen met de gegevens die ze hebben gebruikt bij het inschrijven bij het (online) casino, kan dit voorkomen.

Bij spelers die zich na 20 oktober 2021 hebben ingeschreven bij een (online) casino, kan deze fout niet meer optreden. Bij die spelers zijn de gegevens altijd gelijkwant anders lukt de inschrijving niet.

Opnieuw registreren bij online casino’s

Bij hoeveel spelers er een wanverhouding is tussen de gegevens, is niet te achterhalen. De Kansspelautoriteit roept vandaag in een bericht op hun site alle online aanbieders op hun database te controleren:

“Als er geregistreerd is zonder BSN (terwijl de speler daar wel over beschikt) of niet exact de goede gegevens zijn ingevoerd, moet de bestaande Cruks-code verwijderd worden. Opnieuw registreren is dan noodzakelijk.”

Kansspelautoriteit

De oproep van de Ksa aan online aanbieders om hun database te controleren, geldt niet voor tombola, bet365, en Jack’s Online. Die online casino’s gingen pas live na 20 oktober.

Spelers die zichzelf in Cruks hebben geregistreerd maar toch bij een online casino kunnen inloggen en spelen, kunnen zichzelf laten uitsluiten. Alle online casino’s bieden niet alleen zelfuitsluiting via Cruks aan, maar ook zelfuitsluiting bij het online casino zelf. Als de functie niet via het account beschikbaar is, kan de klantenservice van het online casino in kwestie spelers daarbij helpen.

Laat een reactie achter