Zaterdag 20 juli 2024

Speel bewust

Mbappé wil geen reclame maken voor BetClic

Mbappe Betclic

Dat Kylian Mbappé heel kieskeurig is met welke sponsors hij aan zich wil verbinden, daar kwam BetClic afgelopen week achter. Waar heel de Franse nationale voetbalselectie aanwezig was voor een evenement voor haar sponsors, daar schitterde de aanvaller van PSG door afwezigheid. Hij wil zijn naam niet verbinden aan een gokbedrijf dat geassocieerd wordt met het zich richten op jongeren in achterstandswijken.

Coca-Cola, KFC, en BetClic stonden vorige week al klaar om Mbappé te verwelkomen op een sponsorevent, maar de ster bleef achter in zijn kamer op het trainingscentrum. De merken zijn allemaal sponsors van het Franse elftal, wat hen het recht geeft om hun merk te promoten via de spelers die door trainer Didier Deschamps worden opgeroepen.

Sterspeler Kylian Mbappé weigerde om deel te nemen aan bepaalde acties van de sponsors. De 23-jarige aanvaller wil zijn naam niet verbinden aan merken waar hij zich niet mee verenigd. Volgens radioclassique.fr heeft Mbappé onder andere problemen met sponsor Betclic. Die Franse bookmaker zou zich richten op jongeren uit achterstandswijken waarmee gokverslaving op de loer ligt, aldus de site. Mbappé, die zelf opgroeide in de volkswijk Bondy in Seine-Saint-Denis ten noordoosten van Parijs, wil zich daarmee niet inlaten en weigerde zodoende ten tonele te verschijnen.

Niet alleen met Betclic had hij een probleem, ook voor Coca-Cola, KFC, en Belin-koekjes wil hij zich niet inzetten. Mbappé zette juist zelf een stichting op die gezond eten bij jongeren promoot. Ook is hij het boegbeeld van Good Goût, een bedrijf die organisch voedsel voor baby’s en kinderen produceert.

Diepere oorzaak weigering BetClic door Mbappé

Alhoewel Mbappé weldegelijk kieskeurig is met zijn portretrechten, liggen niet alleen morele waarden aan de basis van het conflict.

Zo zou er onenigheid zijn ontstaan bij hem over de hoogte van het bedrag dat de spelers krijgen in ruil voor sponsorverplichtingen. In ruil voor € 25.000 per wedstrijd – plus eventuele toernooi-gerelateerde bonussen – moeten de spelers van Les Bleus meewerken aan reclamespots voor marketingcampagnes van sponsors, een diner met de commerciële partners van de Franse voetbalbond FFF, en een liefdadigheidsevenement. Daarnaast zijn er nog andere verplichtingen zoals signeersessies.

Ingezonden brief advocaat Mbappé

Hoewel er doorgaans boetes op de mat vallen bij spelers die zich niet aan de sponsorverplichtingen houden, daar heeft FFF-voorzitter Noël Le Graët verklaard dat er met Mbappé wordt gewerkt aan een vriendelijkere oplossing.

Volgens het Franse medium Sport.fr heeft de voorzitter inmiddels al een brief naar de advocaat van Mbappé gestuurd. De advocaat van Mbappé, Delphine Verheyden, had al eerder aangegeven dat haar client het niet eens was met de verplichte overeenkomst. Deze moest hij in 2017 tekenen bij zijn eerste oproep voor Frankrijk.

In een ingezonden brief aan het Franse L’Équipe geeft ze aan onder andere problemen te hebben met de lange duur van het contract, en het risico voor het imago van de spelers:

“Dit document treedt in werking bij de ondertekening en vervalt vijf jaar na het einde van zijn beroepsloopbaan. Dat is tot ongeveer 40 jaar. Het is niet realistisch om zo’n lange verbintenis aan te gaan.

“Naast het gebrek aan voordelen voor de spelers, is er vooral het enorme risico dat hun imago wordt aangetast. Het imago van een speler is een reputatie die samenhangt met waarden. Deze waarden komen met name tot uiting in de advertenties die spelers aanvaarden te doen. Het is belangrijk dat spelers op één lijn zitten met de reclame waaraan zij deelnemen. Voor hun jonge publiek fungeren zij als rolmodel. Hier moet zorgvuldig mee worden omgegaan.”

Delphine Verheyden, advocaat

In 2019 verscheen Kylian Mbappé overigens nog wel in reclamecampagnes voor Unibet, een van de sponsoren van zijn club Paris Saint-Germain.

Betclic

BetClic heeft sinds kort een sponsorovereenkomst met de Franse voetbalbond die nog tot aan het WK 2026 loopt. In juni 2021 tekenden ze ook een contract met de Franse basketbalbond. Daar zijn ze voortaan hoofdsponsor en voor de duur van drie jaar zal de topcompetitie ‘BetClic Elité’ gaan heten.

BetClic is met name bekend als online bookmaker maar in Nederland heeft het bedrijf geen vergunning. In september 2021 verliet Betclic de Nederlandse markt.

Leadfoto door Pro Shots / Panoramisch.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jimmy Driessen

Jimmy Driessen

Redacteur CasinoNieuws.nl
Jimmy Driessen is redacteur bij CasinoNieuws.nl en schrijft over de Nederlandse, Belgische, en Duitse Kansspelmarkt. Hij is groot voetballiefhebber en een expert op het gebied van Amerikaanse sporten.

Meer over

Laat een reactie achter