Refresh

This website www.casinonieuws.nl/online/onderzoek-waarom-reclame-illegale-online-casinos-niet-verdwijnt/ is currently offline. Cloudflare's Always Online™ shows a snapshot of this web page from the Internet Archive's Wayback Machine. To check for the live version, click Refresh.

Zaterdag 15 maart 2025

Speel bewust

Onderzoek: Duizenden reclames voor illegale online casino’s op Facebook en Insta

CasinoNieuws.nl dook in de advertentiebibliotheek van social media-bedrijf Meta en zag duizenden reclames voor illegale online casino's, allemaal gericht op de Nederlandse markt. Zit een gebruiker eenmaal in ‘het algoritme', dan krijgt hij of zij tientallen gokreclames voor illegale goksites te zien. De Kansspelautoriteit laat weten op de hoogte te zijn van deze trend. De toezichthouder is hierover in gesprek met Meta.

“Het algoritme”

Een belangrijke verandering ten opzichte van enkele jaren geleden is het steeds belangrijker geworden ‘algoritme'. Sociale media willen meer en meer kunnen voorspellen wat een gebruiker interessant vindt om zo foto's en video's voor te schotelen die de gebruiker waarschijnlijk zal kijken. Op deze manier blijven de gebruikers immers langer op het platform actief.

Dit algoritme wordt opgebouwd door het gebruikersgedrag. Het registreert niet alleen de zoekopdrachten, de reacties en de likes van een gebruiker, maar bijvoorbeeld ook de kijktijd. Hoe langer iemand naar een bepaalde video kijkt, hoe groter de kans is dat vergelijkbare content wordt voorgesteld.

Door dit algoritme kan Meta bijvoorbeeld ook heel gericht advertenties plaatsen en daarmee waarde bieden aan de adverteerders. Spelers die geïnteresseerd zijn in kansspelen, kunnen advertenties krijgen voor kansspelproducten.

Meer informatie over het algoritme via researchgate.net, socialbee, en meta zelf.

Een stortvloed aan reclames, ook in 2025 is er nog steeds sprake van. Gebruikers krijgen gokreclame na gokreclame op hun Instagram- en Facebooktijdlijn. De reclames zijn alleen niet voor legale goksites als LeoVegas of Unibet, maar voor goksites met namen als GigaSpinz, MaxiSpin, en CrystalRoll.

Afgelopen vrijdag kwam staatssecretaris Teun Struycken met nieuwe maatregelen naar aanleiding van de evaluatie van de Wet Kansspelen op Afstand. De kansspelindustrie wachtte gespannen af, want het afgelopen kalenderjaar nam de Tweede Kamer veel moties aan met ingrijpende gevolgen voor de legale online casino's in Nederland.

De motie die alle online reclame voor online gokken verboden moet maken, was er daar eentje van. Struycken lijkt de motie te willen uitvoeren maar tot een totaalverbod zal het niet gaan komen. Er komt een ‘kleine tenzij' voor bijvoorbeeld platformen waar mensen echt zoeken naar informatie over gokken. Struycken lijkt voornemens om alle overige vormen van online reclame voor gokken wel in de ban te doen.

Een belangrijk detail hierbij is dat slechts online gokreclame voor legale goksites te beperken zijn via wetgeving. Reclames voor onvergunde partijen als GigaSpinz en MaxiSpin is immers momenteel ook al verboden in Nederland. En toch draaien er op elk moment van de dag honderden advertenties voor deze illegale partijen op onder andere Facebook en Instagram, de social media-kanalen van Meta.

Desgevraagd laat de Kansspelautoriteit weten op de hoogte te zijn van deze trend:

“Dit is een trend van de afgelopen tijd waar wij van op de hoogte zijn en waarover wij met Meta blijvend in gesprek blijven om tot een oplossing te komen. Het is voor de Ksa daarbij enorm belangrijk dat mensen dit soort misstanden bij ons blijven melden.”

Woordvoerder Kansspelautoriteit

Meer reclames dan stories

De reclames voor illegale online casino's verschijnen door het algoritme (zie ook het kader) tussen de reclames van legale partijen.

Wanneer een gebruiker langer kijkt of klikt op een advertentie van zo'n illegale aanbieder, dan zal het algoritme zich daarop aanpassen. Langzaam wordt de tijdlijn van gebruikers steeds meer gevuld met gokreclames voor deze onvergunde partijen, zo viel op tijdens het onderzoek.

In onderstaande video bladert een gebruiker van Instagram door Instagram Stories. Van de 20 getoonde ‘Stories', zijn er 13 reclame-uitingen die de gebruiker brengen naar online casino's zonder vergunning in Nederland:

Van de 20 getoonde stories zijn er 13 voor illegale online casino's

De vraag hierbij is of de gemiddelde Instagram-gebruiker zal weten dat het gaat om een illegaal online casino. De reclames zijn in het Nederlands, hebben Nederlandse vlaggen, en tonen Nederlandse banken.

Enkele partijen gaan nog een stapje verder. Hun advertenties bevatten met AI-gegenereerde Nederlandse stemmen die spreken over ‘legale casino's', gebruiken deepfake video's van de populaire Youtubers ‘Bankzitters', of gebruiken Nederlandse top 40-muziek zoals liedjes van Roxy Dekker:

Muziek van Roxy Dekker onder een reclame voor een illegaal online casino.

Een met AI gemanipuleerde deepfake reclame voor een illegaal online casino misbruikt de stem en beeltenis van Koen van Heest van ‘De Bankzitters

De regels omzeilen

Hoe kan het dat er zoveel geadverteerd wordt door partijen die dat volgens de wet niet mogen in Nederland. Meta heeft wel richtlijnen voor de advertenties en daar moet een ieder zich aan houden. Toch lukt het deze partijen om door de geautomatiseerde checks van Meta te komen, al is het soms maar voor een korte periode.

Een van de manieren waarop de adverteerders te werk gaan is door de reclames te maken voor ‘spelletjes'. Er wordt reclame gemaakt voor een (zo interpreteert het systeem van Meta) social casino-game. Dit zijn apps waarbij je casinospellen kunt spelen met fictief geld. Deze apps vallen buiten de reclameregels voor online gokken en mogen daarom van Meta wel in advertenties verschijnen.

In dit geval zijn het echter geen spelletjesapps. Zodra de app wordt gedownload en geopend, dan wordt de website van een online casino zonder vergunning geopend. De advertenties voor deze ‘spelletjes' worden gemaakt door willekeurige Facebookpagina's zonder enige connectie met ontwikkelaars van spelletjesapps.

Joker's Dilemma

Als voorbeeld bekeek CasinoNieuws.nl de advertentiebibliotheek in Meta van het Facebook-account ‘Farmer Natalya‘. Dit is een van de accounts die tijdens het onderzoek voorbij kwam in Instagram Stories met een reclame voor de app Joker's Dilemma.

In plaats van een spel werden gebruikers doorgestuurd naar het illegale online casino MaxiSpin, een online casino van het Costa Ricaanse bedrijf CyberCraze dat in Europa vertegenwoordigd wordt door LuckWise LTD op Cyprus. MaxiSpin wordt geëxploiteerd onder een vergunning op Anjouan, onderdeel van de Comoren.

Farmer Natalya had tijdens het onderzoek maar liefst 130 advertenties tegelijkertijd draaien om nieuwe spelers te werven voor MaxiSpin. De advertenties worden volgens Meta betaald door veelal vrouwen met Bulgaarse en Oekraïense namen waarover online verder weinig te vinden is. Vermoedelijk betreft het fictieve personen.

De advertentie die CasinoNieuws.nl zag werd in drie dagen tijd 21.209 keer getoond aan Nederlanders, zo laat de publieke Meta Advertentiebibliotheek zien. Het bereik was het grootst onder mannen tussen de 25 en 44 jaar. Ook de groep 18-24 jarigen, effectief 21-24 jarigen (door verder ingestelde leeftijdsgrenzen), werd bijna 3.000 keer bereikt.

Het doel-element is: '#algoritme-blok'

Meta grijpt wel in, maar het is een kat-en-muisspel

Er wordt wel iets gedaan tegen de reclames voor illegale online casino's. Veel van de advertenties die CasinoNieuws.nl onderzocht staan slechts enkele dagen online. De advertenties worden gestopt door Meta, maar zijn dan vaak al duizenden Nederlanders bereikt met de reclame-uitingen.

In totaal werd € 370,10 uitgegeven aan deze vier advertenties, waarmee 30.843 Nederlanders werden bereikt.

Ook veel advertenties van Farmer Natalya verdwenen een dag later alweer uit de advertentiebibliotheek. Na een dag waren nog maar 39 van de 130 advertenties over en enkele dagen later was de hele advertentiebibliotheek helemaal leeg.

Dit betekent echter niet dat de advertenties gestopt zijn. Reclames voor de bewuste app Joker's Dilemma verschijnen al snel weer op Instagram, maar dit keer via andere accounts met willekeurige namen zoals Creation Platform. Ook deze pagina wordt beheerd vanuit Oekraïne, zo laat Facebook zien.

Hoe het kat-en-muisspel precies werkt, wordt duidelijk in de advertentiebibliotheek van een pagina genaamd ‘Big Bass Bonanza', verwijzend naar de populaire gokkast. In september 2024 begon deze pagina met adverteren in Nederland. De eerste vier advertenties draaiden tussen de 3 en 9 dagen voordat ze werden geblokkeerd.

In totaal werd € 370,10 uitgegeven aan deze vier advertenties, waarmee 30.843 Nederlanders werden bereikt. Hiervan waren 11.345 gebruikers tussen de 20 en 24 jaar oud. Het ziet er naar uit dat het gebruikte advertentieaccount tijdelijk geen advertenties kon plaatsen, want de eerstvolgende advertentie werd pas weer geplaatst op 26 september. De betaler van de advertenties is sindsdien anders. Bij de eerste vier advertenties stond ‘Big Adventure' als betaler van de reclames, maar sinds 26 september staat hier de naam ‘Turners Visioncare'.

Enkele dagen is genoeg

Meta lijkt het account beter te monitoren, want al na twee dagen zijn alle negen advertenties weer stopgezet. Er is slechts € 21,61 uitgegeven door het snelle optreden van Meta, maar toch zijn er opnieuw 1.802 Nederlanders bereikt met de reclames.

Wederom lijkt een tijdelijke blokkade de advertenties te hebben gestopt, want de eerstvolgende advertenties worden pas weer op 19 oktober geplaatst. De zeven advertenties worden opnieuw betaald door andere personen, Turners VisionCare en Big Adventure komen niet meer voor. Na een dag zijn ook deze zeven advertenties verdwenen. Het lukte in deze korte periode toch nog om 1.663 Nederlanders te bereiken, maar na 20 oktober wordt het advertentieaccount niet meer gebruikt.

Het volgende account staat alweer klaar

Het lijkt er niet op dat de adevertenties daardoor zijn gestopt, want in de advertentiebibliotheek zijn meerdere pagina's te vinden met dezelfde naam. Zo kunnen de adverteerders voor deze illegale online casino's snel weer een nieuw advertentieaccount aanmaken om zo hetzelfde kunstje nog eens uit te voeren.

Zo zijn de advertenties steeds slechts enkele dagen actief. Omdat het gaat om honderden advertenties worden echter nog steeds honderdduizenden mensen in Nederland bereikt.

Het laat zien dat het maar lastig is om reclames voor online gokken in de ban te doen.

De Kansspelautoriteit is sinds 2020 ‘Trusted Flagger‘ bij Meta's Facebook. Als de Nederlandse toezichthouder pagina's markeert als malafide, gaat Facebook's moederbedrijf daardoor sneller over tot verwijderen. Dat gebeurde onder andere bij nepaccounts en bij pagina's waar illegale bingo's werden georganiseerd. Of de status van Trusted Flagger ook werkt voor advertenties en of de Ksa deze reclames ook actief probeert tegen te gaan, is onbekend.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.