Vrijdag 27 januari 2023

Speel bewust

Facebook laat gokreclames alleen toe na schriftelijk toestemming

Facebook gokreclames advertenties

Facebook heeft sinds kort zijn beleid inzake gokreclames op de sociale mediasite een update gegeven. Hierdoor moeten potentiële adverteerders schriftelijk toestemming vragen voordat ze gokadvertenties op Facebook kunnen plaatsen.

Gokbedrijven die met hun gokreclames op Facebook willen verschijnen, moeten voortaan schriftelijke toestemming vragen aan Meta Platforms. Dit laat het moederbedrijf van Facebook weten op hun website.

Daarnaast moet de gokbedrijven ook aantonen dat ze in het bezit zijn van de juiste licenties voor het land waarin ze willen adverteren. De verzoeken zijn verplicht voor de volgende gokproducten:

  • Alle vormen van online kansspelen. Voorbeelden van veelvoorkomende kansspelen zijn weddenschappen, loterijen, casinospelen zoals gokkasten of tafelspelen, fantasiesporten, bingo, poker, toernooien van vaardigheidsgames en sweepstakes.
  • Games waarbij iets van monetaire waarde onderdeel is van de toegangsmethode en iets van monetaire waarde deel uitmaakt van de prijs, waaronder, maar niet beperkt, tot contant geld of digitale valuta zoals Bitcoin. Hieronder vallen ook games die aankopen vereisen om verder te kunnen spelen of die een voordeel bieden bij het winnen van prijzen in gevallen waarin de prijs een geldwaarde heeft.
  • Advertenties met bestemmingspagina’s (landingspagina’s) die online kansspelen of games promoten, zelfs als er geen mogelijkheid is om rechtstreeks op die pagina kansspelen te spelen of te gamen, zoals aggregator- of gelieerde locaties.

De gokreclames moeten aan een aantal vereisten voldoen. Zo moet alle toepasselijke wetgeving nageleefd worden. Ook mogen de advertenties in geen enkel geval gericht zijn op mensen jonger dan 18 jaar.

In totaal moet er in 36 verschillende landen toestemming gevraagd worden, voordat een gokreclame in het betreffende land op Facebook geaccepteerd wordt. Onder deze landen bevinden zich onder andere Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, en België.

Niet alle gokreclames hebben schriftelijke toestemming nodig van Meta Platforms

In de volgende gevallen is het niet nodig om schriftelijke goedkeuring te vragen:

  • Fysieke kansspeelactiviteiten of -gelegenheden met echt geld, zoals casino’s met een fysieke locatie, amusementsevenementen in casino’s of het streamen van offline pokertoernooien, vooropgesteld dat de advertentie of de bestemmingspagina online kansspelen niet promoot of mogelijk maakt.
  • Staats- of overheidsloterijen, zolang de adverteerder rechtstreeks of volledig verantwoordelijk is voor de activiteiten van de loterij.
  • Prijsacties waarbij een product tegen de gebruikelijke detailhandelsprijs wordt gekocht, zolang online kansspelen niet het primaire bedrijfsmodel van de adverteerder of de uitgelichte merken zijn.
  • Games die je geheel gratis kan spelen.

Deze specifieke gokadvertenties moeten zich echter wel net als de andere gokadvertenties aan de plaatselijke wetgeving houden.

Facebook aangesloten bij Reclame Code Commissie in strijd tegen nep gokreclames

In Nederland heeft Facebook zich vorig jaar aangesloten bij de Reclame Code Commissie. Daarmee verplichtte het zichzelf reclames waarover de Reclame Code Commissie aanbevelingen heeft gedaan, niet meer te tonen. 

Dit ging onder andere over gokreclames van illegale online casino’s. Zo bleek uit onderzoek van CasinoNieuws.nl dat zij vaak het logo van legale casino’s gebruikten. Voor reclames voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders, is een aparte reclamecode opgesteld. 

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter