Zondag 19 mei 2024

Speel bewust

ASA wijst klacht over Chris Rock in reclame BetMGM af

reclame chris rock betmgm

De Advertising Standards Authority (ASA) heeft een klacht over de aanwezigheid van Chris Rock in een reclame voor BetMGM afgewezen. Drie klagers vonden dat Rock een sterke aantrekkingskracht zou hebben op kinderen, maar de ASA ging hier niet in mee. Een klacht over een reclame van het online casino MrQ bleek wel tegen de reclameregels in het Verenigd Koninkrijk.

Sinds september vorig jaar is de Hollywood-acteur Chris Rock een ambassadeur van MGM Resorts International. Kort na de bekendmaking van de samenwerking verscheen er een reclame op televisie voor BetMGM, waarin Chris Rock een belangrijke rol speelt. In de reclame zegt hij onder andere de volgende teksten:

“We’re BetMGM and we know how to put on a show. That means we don’t just get a boat. We get a gold boat. With a lion. In the Bellagio fountain. And we’re here in the UK to make every game an occasion. Woohoo.”

Chris Rock in de reclame van BetMGM

Drie klagers zagen de reclame voor BetMGM en waren van mening dat de aanwezigheid van de ster uit Hollywood ervoor zorgde dat de reclameregels zijn verbroken. Rock zou namelijk een sterke aantrekkingskracht hebben op jongeren onder de achttien jaar.

LeoVegas, het moederbedrijf van BetMGM, heeft aangegeven dat ze uitgebreid hebben gekeken naar een ambassadeur voor deze campagne die niemand onder de achttien jaar zou aanspreken. Ze kwamen bij dat onderzoek tot de conclusie dat Rock geschikt zou zijn, omdat hij geen sterke aantrekkingskracht zou hebben op deze groep.

ASA geeft LeoVegas gelijk

Het gokbedrijf gaf aan dat Rock een bekende volwassen stand-upcomedian en acteur is. In films waarin hij visueel te zien was, draaide het om films voor volwassenen. Een klein deel van zijn werkzaamheden draaide om kinderfilms, maar daar was hij slechts actief als voice-over. Gezien zijn leeftijd van 58 jaar, en omdat hij niet in het Verenigd Koninkrijk gevestigd was, zou hij waarschijnlijk ook niet bekend zijn bij de jeugd in dat land.

Ook heeft LeoVegas naar zijn sociale media gekeken en die informatie hebben ze gedeeld met de ASA. Daaruit bleek dat hij 22 miljoen volgers had op zijn verschillende kanalen, en dat maar liefst 99,68% in juli vorig jaar achttien jaar of ouder was. In oktober was dat percentage zelfs gestegen naar 99,78%.

De ASA heeft daarnaast gekeken naar de presentatie van Rock in de reclame. Daarin draagt hij een smoking met een reddingsvest, wat beoordeeld is als kleding die niet past bij de huidige jongerencultuur. De speedboot en leeuw in de advertentie waren mogelijk wel interessant voor kinderen, maar deze elementen hadden geen sterke aantrekkingskracht omdat ze te zien waren naast een orkest met een lied uit de jaren 80.

De conclusie van de ASA was dan ook dat de reclame niet in overtreding was met de regels.

Reclame van MrQ wel tegen de regels

Op woensdag heeft de ASA ook een uitspraak gepubliceerd over een klacht tegen de goksite MrQ en haar moederbedrijf Lindar Media. Vlak voor de Kerstdagen verscheen er een betaalde advertentie van MrQ.com op Facebook voor het spel Big Bass Christmas Bash. In de reclameadvertentie stond onder andere een Kerstman en een elf.

De klager was van mening dat deze cartooneske afbeeldingen van de Kerstman en de elf een sterke aantrekkingskracht zouden hebben op kinderen. Daarmee zou de reclame in strijd zijn met de reclameregels.

Lindar Media gaf aan dat de advertentie specifiek gericht was op mensen van 25 jaar en ouder. Zij hadden hierbij gebruik gemaakt van de tools van Facebook, zodat de advertentie niet zou verschijnen bij kinderen en jongeren. Ondanks de genomen maatregelen gaf de ASA aan dat de advertentie onverantwoord was en in strijd met de regels. De advertentie mag dan ook niet meer in deze vorm verschijnen.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter