De Reclame Code Commissie heeft in navolging van een klacht over een gokreclame de legale online aanbieder Circus op de vingers getikt. De toezichthouder was het met de indiener van de klacht eens dat de reclame suggereert dat deelname aan online gokken zorgt voor een verbeterde gemoedstoestand.
De klacht die werd ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) betrof een reclamevideo van legaal online casino Circus.nl op YouTube. In de video is te zien dat een man, gekleed in een blauwe trui en sjaal refererend aan de sportclub die hij steunt, alleen aan een tafel in een café zit. Hij wordt omringd door mensen in rode en rood-witte kleding die enthousiast juichen voor het andere team tijdens de sportwedstrijd. Uit de context wordt duidelijk dat het blauwe team de wedstrijd van het rode team aan het verliezen is.
Uit een rookwolk verschijnt een personage genaamd “meneer Circus”, die de man aanspreekt met de vraag “Feeling blue?”, in de ondertiteling vertaald als “Voel je je sip?”. De man bevestigt dit gevoel, waarna meneer Circus hem aanraadt om “een beetje Circus” toe te voegen, wat neerkomt op het plaatsen van een weddenschap. De man accepteert dit aanbod en krijgt een telefoon waarop hij op de “Play”-knop drukt.
Direct daarna is hij te zien, nu met een rode sjaal en krans, juichend samen met de rode supporters. De voice-over moedigt de kijker aan om ook een weddenschap te plaatsen bij de bookmaker, terwijl meneer Circus zelfverzekerd opmerkt: “Ik zei het toch!”.
Verantwoord gokgedrag bevorderen
De klacht tegen deze reclame richt zich op het feit dat de video suggereert dat online gokken een oplossing zou zijn voor negatieve gevoelens, zoals zich “down” voelen. De indiener van de klacht stelt dat de hoofdrolspeler in de video zich somber voelt omdat hij niet aan het gokken is, en dat meneer Circus, gezien als het “geweten” van de man, hem aanmoedigt om te gaan gokken als manier om zich beter te voelen. Dit zou volgens de indiener onverantwoordelijk zijn, aangezien gokbedrijven een plicht hebben om verantwoord gokgedrag te bevorderen en niet om kwetsbare mensen aan te zetten tot gokken.
Circus.nl geeft in hun verweer aan dat de uitdrukking “Feeling blue?” niet een verwijzing is naar de gemoedstoestand, maar dat deze specifiek verwijst naar de blauwe trui van de man en het blauwe sportteam dat aan het verliezen is.
Het online casino benadrukt verder dat meneer Circus geen “geweten” is, maar een mascotte die de man een mogelijkheid biedt om ondanks het verlies van zijn team toch iets positiefs te ervaren omdat hij een geldbedrag wint wanneer hij inzet op het rode team. Daarnaast is de man met de blauwe trui niet de hoofdrolspeler in de gokreclame, maar meneer Casino, zo geeft het gokbedrijf aan. Er wordt tevens gesteld dat de reclame geen onmatig gokken promoot, maar enkel een suggestie doet zonder dwang of misleiding.
Gokreclame wekt een valse indruk
De RCC kan zich echter niet vinden in de argumentatie van het legale online gokbedrijf, zo blijkt uit de uitspraak die afgelopen juli plaatsvond. Zij zijn van mening dat de reclame suggereert dat deelname aan het online kansspel leidt tot sociale acceptatie en een verbeterde gemoedstoestand, wat in strijd is met artikel 4.2 onder b van de Reclamecode Online Kansspelen (ROK).
De reclame wekt de indruk dat het plaatsen van een weddenschap de sombere stemming van de man verlicht en hem sociaal verbindt met de anderen in het café. Daarom concludeert de RCC dat de gokreclame in strijd is met de regelgeving en beveelt zij Circus aan om dergelijke reclame niet langer op deze manier te maken.
Na de uitspraak van de RCC heeft Circus.nl aangegeven mee te werken en de reclame aan te passen waardoor er niet meer gesuggereerd wordt dat je gokken nodig hebt voor een verbeterde gemoedstoestand.

CasinoNieuws.nl WhatsApp-kanaal
Altijd het laatste nieuws over de Nederlandse kansspelindustrie direct op je telefoon of WhatsApp op je computer? Volg het CasinoNieuws.nl WhatsApp-kanaal en mis niets meer!
Dit bericht is op 20 augustus om 14:00 uur aangepast waarbij de laatste alinea is toegevoegd.
Lead-foto is een mock-up gemaakt door Casinonieuws.nl