Vrijdag 26 juli 2024

Speel bewust

1.300 spelers tijdelijk niet beschermd door fout in Deense Cruks

ROFUS systeemfout

ROFUS, de Deense versie versie van het uitsluitingsregister wat we in Nederland Cruks noemen, kende deze zomer een systeemfout. De Deense kansspeltoezichthouder Spillemyndigheden meldt dat 1.300 spelers getroffen werden door de systeemfout.

De Deense toezichthouder Spillemyndigheden heeft een systeemfout gemeld in het zelfuitsluitingsregister ROFUS. ROFUS is de Deense versie van wat wij in Nederland kennen als het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks).

Denen kunnen zichzelf inschrijven in ROFUS waarna het voor hen niet langer mogelijk mag zijn om (online) te kunnen gokken. Nederlanders hebben dezelfde mogelijkheid in Nederland via het Cruks-register. Eerder deze maand werd bekend dat 20.000 Nederlanders zich hebben ingeschreven bij Cruks sinds 1 oktober 2021.

1.300 spelers getroffen door systeemfout

De gemelde systeemfout in ROFUS zorgde ervoor dat ongeveer 1.300 personen niet of verkeerd in het systeem verschenen. Dit waren allemaal mensen die zich hadden ingeschreven in het uitsluitingsregister.

De spelers verschenen dus niet in het systeem of zij verschenen in het systeem met een verkeerde uitsluitingsdatum. Hierdoor konden zij niet (volledig) beschermd worden zoals verwacht mag worden via een uitsluitingsregister zoals ROFUS.

De Spillemyndigheden heeft de getroffen personen op de hoogte gebracht en hen teruggezet in het systeem.

Cruks kende ook problemen

Dat een uitsluitingsregister met problemen kan kampen, merkten we eerder in Nederland ook. Na het openen van de Nederlandse kansspelmarkt op 1 oktober duurde het enkele dagen voor Cruks actief was. Vanaf 4 oktober konden spelers zich inschrijven in het Nederlandse uitsluitingsregister.

De opstartproblemen bleken echter nog niet voorbij, want toenmalig minister voor Rechtsbescherming Sander Dekker meldde later dat Cruks pas werkte vanaf 20 oktober 2021. In die eerste maand zag Cruks toch 3.500 registraties.

Dat de problemen op 20 oktober nog niet helemaal voorbij waren, bleek in juni toen Radar problemen met Cruks aankaartte. Twee online casino’s zouden in december een speler zijn verlies hebben terugbetaald door problemen in Cruks. De speler, die stond ingeschreven in het uitsluitingsregister, kon door een systeemfout wel online gokken. Sindsdien zijn er geen problemen meer gemeld met Cruks.

Het is niet bekend of een vergelijkbare situatie in Denemarken is ontstaan door de systeemfout in ROFUS.

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Meer over

Laat een reactie achter