Maandag 18 oktober 2021

OPINIE: VriendenLoterij overtreedt regels Ksa met Gerard Joling coronaproof reclame

VriendenLoterij coronaproof

Voor de nieuwste reclame van de VriendenLoterij heeft Gerard Joling zijn hit ‘Zing met me mee’ omgekat naar ‘Bingo mee tot morgenvroeg.’ In de reclame noemt hij de bingo coronaproof, en daarmee overtreedt hij de door de Kansspelautoriteit opgelegde regels.

De VriendenLoterij heeft een nieuwe reclame met Gerard Joling. De reclame werd op 13 januari door de VriendenLoterij aangekondigd in een persbericht en is inmiddels op televisie en internet te zien:

♬ ‘k heb de ballen binnen, laten we beginnen!
Bingo mee tot morgenvroeg, lekker thuis, coronaproof!
Roep Bingo uit volle borst… ♪

Tip: lees ook de enthousiaste reacties op de video op YouTube

Gerard Joling rijmt in de voor de VriendenLoterij geproduceerde versie van zijn hit ‘Zing met me mee’ het woord ‘morgenvroeg’ met het woord ‘coronaproof.’ Daargelaten dat het knap is om het zo te laten klinken dat die twee woorden rijmen, is de VriendenLoterij wel een grens overgegaan met hun nieuwe reclame.

De regels

Op 19 maart 2020, toen net de eerste lockdown in Nederland van kracht ging, maakte de Kansspelautoriteit (Ksa) bekend streng op te gaan treden tegen kansspelaanbieders die het coronavirus aangrepen om hun aanbod aan kansspelen aan de man te brengen.

De Ksa had het daarbij niet alleen over illegale online sites die de situatie konden gaan aangrijpen om thuis gokken onder de aandacht te brengen, maar ook vergunninghouders. In het nieuwsbericht van de Ksa benoemt de toezichthouder namelijk specifiek die situatie:

“Het aanbieden van kansspelen in Nederland mag alleen als daar een vergunning voor is verleend. Vergunninghouders mogen reclame maken. Artikel 4a van de Wet op de kansspelen zegt dat reclame ‘zorgvuldig’ moet zijn. Aanprijzingen met verwijzingen naar de huidige situatie zijn dat niet en worden door de Ksa aangemerkt als overtreding.”

Kansspelautoriteit

Als we de Wet op de kansspelen uit 1964 erbij pakken, dan gaat punt 2 van artikel 4a inderdaad in op het maken van reclame:

“De houders van vergunningen op grond van deze wet geven op zorgvuldige en evenwichtige wijze vorm aan wervings- en reclameactiviteiten waarbij in het bijzonder wordt gewaakt tegen onmatige deelneming.”

Punt 2 artikel 4a, Wet op de kansspelen

De Kansspelautoriteit heeft expliciet aangegeven dat het het aanprijzen van coronavrije kansspelen in strijd vindt met dit artikel van de wet.

Volstrekt verwerpelijk

nu is het uitgerekend de VriendenLoterij die exact doet wat Jansen volstrekt verwerpelijk noemde

In een nieuwsbericht van 24 juli 2020 waar CasinoNieuws aandacht aan besteedde, gaf de Kansspelautoriteit aan 14 keer opgetreden te hebben tegen websites die reclame maakten met coronavrij gokaanbod.

René Jansen vond het “volstrekt verwerpelijk gedrag” als bedrijven zich bedongen van het gebruik van de pandemie om hun gokaanbod aan te prijzen, zo werd in beide nieuwsberichten aangehaald.

En nu is het uitgerekend de VriendenLoterij die exact doet wat Jansen volstrekt verwerpelijk noemde met de Gerard Joling coronaproof reclame. De aanpak daarbij is alles behalve subtiel, het benoemt specifiek coronaproof als een voordeel om op de vrijdag bingo te spelen. Irene Moors doet de vrolijke voiceover en roept gokgrage Nederlanders nog eens op mee te spelen.

Mijn mening: van de buis ermee! Of pas gewoon die tekst aan. Ik heb alvast een voorzetje gemaakt hieronder. En die rijmt nog echt ook!

♬ ‘k heb de ballen binnen, laten we beginnen!
Bingo mee tot morgenvroeg, lekker online, met een ploeg!
Roep Bingo uit volle borst… ♪

Frank Op de Woerd

Laat een reactie achter