Woensdag 21 februari 2024

Speel bewust

Vriendenloterij moet van Reclame Code Commissie reclame aanpassen

Reclame Code Commissie Vriendenloterij

De Reclame Code Commissie heeft de Vriendenloterij bevolen een reclame aan te passen, nadat de toezichthouder een klacht over de desbetreffende reclame had gekregen. Volgens de indiener van de klacht deed de Vriendenloterij aan misleiding, iets waar de RCC zich in kon vinden.

Een klacht tegen de Vriendenloterij is door de Reclame Code Commissie op 15 september 2022 gehonoreerd. Op de website van de toezichthouder valt te lezen dat de Vriendenloterij artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code heeft geschonden. In dat artikel staat dat een reclame niet oneerlijk mag zijn. Hieronder vallen onder meer misleidende en agressieve reclames.

De melder van de klacht kreeg op 15 juli 2022 een gerichte e-mail van de Vriendenloterij. Onder het kopje “Aanmelding voltooien?” stond onder andere:

“Beste meneer (naam klager),
Voltooi uw aanmelding en ontvang gegarandeerd geld op uw rekening als u gaat meespelen in de   
 VriendenLoterij.


Voor deze actie geldt: gegarandeerd € 20,- en mogelijk zelfs € 100,-, € 1.000,-, € 5.000,- of
 € 30.000,- ontvangen!”
en (in de vorm van een button):
“Aanmelding voltooien >>”


“Zie uw bedrag binnen 1 minuut!”.
Bovenstaande tekst wordt gevolgd door een balk die grotendeels groen is. Aan het einde van het groene gedeelte staat: “75%”.

E-mail van de Vriendenloterij

Volgens de melder had de e-mail zich schuldig gemaakt aan onwaarheden en was deze misleidend. Zo zou hij helemaal geen aanmeldprocedure bij de Vriendenloterij zijn begonnen, in tegenstelling tot wat er in de mail stond. In de e-mail was bijvoorbeeld een groene balk, de zogenaamde progress bar, zichtbaar. Daarmee deed het bedrijf vermoeden alsof er wel een procedure opgestart was.

Promotionele herinneringsmail

Volgens de Vriendenloterij ging het om een promotionele herinneringsmail. In deze mail zou volgens het bedrijf inderdaad een progress bar zichtbaar zijn die bestond uit een groene balk met daarbij de aanduiding van 75%.

Maar volgens de kansspelexploitant gingen er voor de mail enkele relevante omstandigheden vooraf. Een van die omstandigheden was dat de melder van de klacht op 14 juli 2022 een actiemail heeft gekregen met daarin informatie over de ‘Kalendercampagne’ van het bedrijf. Tijdens die actie werd er duidelijk gemaakt dat nieuwe klanten kans konden maken op een geldbedrag dat kon oplopen tot € 3.000.

Doordat de e-mail werd geopend en er vervolgens doorgeklikt werd, is de melder op de actiewebsite terecht gekomen, aldus de Vriendenloterij. Het bedrijf heeft, wat vaker gebruikelijk is, een proces lopen waarbij consumenten een herinneringsmail ontvangen, wanneer het mailadres bekend is bij de Vriendenloterij. Volgens de exploitant kan je dit vergelijken met een webwinkel die een reminder stuurt wanneer je als klant op de online site nog iets in het winkelmandje hebt liggen.

Verschillende fases aankoopproces

De 75% die wordt weergegeven in de mail heeft de Vriendenloterij gebaseerd op enkele gerenommeerde methodes die het aankoopproces van consumenten globaal in verschillende stappen uiteen zet. Hierbij doorloopt de consument enkele fases voordat het daadwerkelijk tot een transactie uitmondt. De Vriendenloterij komt met een voorbeeld van de verschillende fases in het aankoopproces:

  • Fase 1: bewust worden van een behoefte
  • Fase 2: zoeken naar informatie
  • Fase 3: evaluatie van alternatieven
  • Fase 4: de aankoopbeslissing
  • Fase 5: de daadwerkelijke aankoop
  • Fase 6: post-aankoop evaluatie/communicatie

Volgens de Vriendenloterij bevond de melder zich tussen fase 4 (67%) en fase 5 (83%). Dat is gemiddeld genomen 75%, vandaar de uiting naast de progress bar. Zodoende komt de Vriendenloterij tot de conclusie dat het niet aan misleiding doet, maar het de consument slechts een herinnering stuurt.

Reclame Code Commissie stelt melder in het gelijk

De man die de klacht indiende kan het zich niet herinneren dat hij een mail op 14 juli 2022 heeft geopend, of dat hij de website van de Vriendenloterij heeft bezocht. Als dit al was gebeurd, dan zou dit berusten op louter toeval zonder belangstelling voor het product, aldus de klager. Hij gaf aan ook geen enkele persoonsgegevens met de gokexploitant te hebben gedeeld.

Het pleidooi van de melder kon op bijval rekenen van de Reclame Code Commissie. De toezichthouder meldde het volgende:

Door de inhoud van de bestreden uiting, meer in het bijzonder het onderwerp “Aanmelding voltooien”, welke mededeling twee keer wordt herhaald, de aansporing “Voltooi uw aanmelding en ontvang gegarandeerd geld op uw rekening als u gaat meespelen in de VriendenLoterij” en de groene balk onderaan met de vermelding “75%” wordt gesuggereerd dat de geadresseerde van de uiting reeds is gestart en aanzienlijk is gevorderd met een aanmelding bij de VL.

Reclame Code Commissie

Tevens kon men niet vaststellen of de melder ook daadwerkelijk de site heeft bezocht. De RCC noemde de inhoud van de mail te onduidelijk. Zo was niet te zien dat het hier om een standaard mail ging, en woordkeuzes zoals “Aanmelding voltooien” en de groene balk met de vermelding van 75% suggereerden verdergaande stappen van de geadresseerde.

De RCC stelde de melder dan ook op 15 september in het gelijk, en de toezichthouder beval de Vriendenloterij aan niet meer op dergelijke wijze te adverteren omdat dit in strijd was met artikel 7 van de Nationale Reclame Code.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter