In de aanloop naar het Europees Kampioenschap Voetbal kon je op televisie nauwelijks om de Oranje-reclames heen. Iedere supermarkt had een eigen reclamecampagne en ook de Staatsloterij probeerde de Oranjekoorts te verhogen. Nog voor de start van het EK kreeg de Staatsloterij van de Kansspelautoriteit te horen dat zij hun reclames moesten stoppen.
De Staatsloterij lanceerde de EK-campagne “Deze zomer kan het gebeuren“ met oud-kampioenen Marco van Basten en Wim Kieft. Zij pakten in 1988 de Europese titel met het Nederlands Elftal. In de commercials leerden zij internationals Davy Klaassen en Denzel Dumfries wat winnen is en hoe je dat moet vieren.
Daar ging Staatsloterij echter de fout in, zo besloot de Kansspelautoriteit.

In de regelgeving rondom kansspelen staat namelijk dat het voor aanbieders van kansspelen verboden is om actieve beroepssporters en -teams in te zetten bij reclames voor kansspelen. Dit komt omdat zij populair zijn bij minderjarigen en jongvolwassenen. Overigens is sponsoring van teams of spelers, bijvoorbeeld met shirtreclame, wel toegestaan.
Het kansspelbeleid in Nederland heeft als doelstelling dat kwetsbare groepen niet in aanraking komen met kansspelen. Daarover schrijft de Kansspelautoriteit het volgende op haar website:
“Jongeren zijn extra kwetsbaar voor het ontwikkelen van verslavingen, dus ook voor gokverslaving. Dat kan op jonge leeftijd, maar ook op latere leeftijd tot problemen leiden. Om deze reden mogen ook andere rolmodellen dan professionele sporters niet worden ingezet als zij een substantieel bereik hebben onder jongeren of wanneer zij zelf jonger zijn dan 25.”
Kansspelautoriteit



Staatsloterij haalt voetballers uit reclame
Volgens het sanctiebesluit op de website van de Kansspelautoriteit wist de Staatsloterij op 3 maart 2021 al dat hun reclame voor het EK niet aan de norm voldeden. Toch besloot de Staatsloterij zijn reclames niet aan te passen of in te trekken. Eind mei kregen ze nogmaals de kans om de reclame te verwijderen of veranderen. Pas na het opleggen van de last onder dwangsom ging de Staatsloterij overstag en werd de reclame aangepast. Een versie van de reclame is nog wel te zien op het YouTube kanaal van iemand niet verbonden aan de Staatsloterij.
De Staatsloterij riskeerde een straf van €100.000 per dag met een maximum van €3,5 miljoen:
“De raad van bestuur houdt bij de vaststelling van de hoogte van de dwangsom rekening met de zwaarte van het geschonden belang en de beoogde werking van de dwangsom. Op grond daarvan bepaalt de raad van bestuur de dwangsom op € 100.000 voor iedere dag dat de Staatsloterij de betreffende reclame-uiting die na afloop van de begunstigingstermijn uitzendt en/of verspreidt dan wel laat uitzenden en/of verspreiden, ongeacht via welk medium deze uitzending of verspreiding geschiedt, tot een maximum van € 3.500.000,-”
Sanctiebesluit Staatsloterij
Het is niet de eerste keer dat er gedoe is rondom de reclames van de Nederlandse Loterij, de overkoepelende organisatie achter onder andere de Staatsloterij en de TOTO. In april uitte Staatssecretaris Hans Vijlbrief al kritiek op de Koning TOTO-reclames, omdat deze campagnes teveel gericht waren op jongere mensen. Vlak voor de start van het EK werd Wesley Sneijder nog gekroond tot de nieuwe Koning TOTO. Die reclames werden alleen in de avonduren uitgezonden.
In 2017 kreeg de Staatsloterij het ook al aan de stok met de Kansspelautoriteit. Toen werd er een last onder dwangsom opgelegd omdat het bedrijf adverteerde op websites die veel door jongeren bezocht werden zoals Scholieren.com, DonaldDuck.nl, en Spel.nl.
Eerder dit jaar had de Staatsloterij overigens ook succes met haar reclames. In maart ontvingen ze namelijk de Gouden Loeki voor hun reclame “Frummel”.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.