Zondag 24 oktober 2021

Grote gokbedrijven roepen op tot zelfregulering op het gebied van reclame

Grote gokbedrijven roepen op tot zelfregulering op het gebied van reclame

Maarten Haijer van de EGBA heeft andere gokbedrijven opgeroepen zich aan te sluiten bij een opgestelde reclame-gedragscode. De EGBA, die enkele van de grootste gokbedrijven ter wereld representeert, predikt daarmee voor zelfregulering.

Haijer deed zijn uitspraken tijdens de Gaming in Holland conferentie in Amsterdam vandaag. De EGBA-frontman riep in de Beurs van Berlage zijn collega’s uit de kansspelbranche op om genoeg aandacht te schenken aan de publieke opinie. Deze beïnvloed in hevige mate de politiek, aldus Haijer.

Wat is de EGBA?

De European Gaming & Betting Association (EGBA) is een in Brussel gevestigde organisatie die diverse grote gokbedrijven vertegenwoordigt. Het representeert deze bedrijven onder andere in gesprek met overheden en beleidsmakers in landen waar regulering wordt ingevoerd. De volgende bedrijven zijn aangesloten bij de EGBA:

Haijer zei dat de sector een gedeelde verantwoordelijkheid heeft om de publieke opinie niet te laten omslaan naar een algemene kritische houding. Hij was vooral bang dat een langdurige en aanhoudende “golf” van reclame na legalisatie, kan zorgen voor negatieve reacties.

De gedragscode

Haijer vroeg aandacht voor de gedragscode die de EGBA heeft opgesteld voor kansspelbedrijven op het gebied van adverteren. Met advertenties doelde Haijer op onder andere televisiereclames, gedrukte reclame, sponsoring, en reclame op social media. Haijer riep andere aanbieders op om zich aan te sluiten bij de gedragscode.

Hoewel er nog geen overeenkomst is getekend met een regulerende organisatie, sprak Haijer uit dat in Nederland de Stichting Reclame Code de aangewezen partij is om naleving te waarborgen.

Zich aansluiten bij de gedragscode zou de markt en regelgevers laten zien dat gokbedrijven een extra stap willen zetten, en zou getuigen van leiderschap, aldus Haijer. Wat Haijer niet benoemde, maar wat wel de onderliggende boodschap leek te zijn, was dat in zijn ogen deze vorm van zelfregulering de voorkeur verdient boven door de overheid opgelegde regelgeving.

Om het belang van de publieke opinie te onderstrepen, haalde Haijer de berichtgeving dat er tijdens de Corona-lockdown meer online gegokt werd aan. Haijer liet data zien waaruit bleek dat er helemaal niet veel meer werd gegokt tijdens de sluiting van landgebonden casino’s, maar dat dat wel de publieke opinie was.

Een opmerking uit het publiek, gedeeld via de begeleidende app Slido, nuanceerde de cijfers die Haijer liet zien. De anonieme opmerkingmaker sprak uit dat gokkers juist wel meer bij online casino’s waren gaan spelen tijdens de lockdown, maar dat het ontbreken van sportweddenschappen de data vertekende. Frits Huffnagel van VAN (branchgeorganisatie voor gereguleerde kansspelaanbieders in Nederland) sloot zich in een latere presentatie aan bij de anonieme opmerking.

Verbazing en teleurstelling

Hoewel Haijer aangaf blij te zijn dat de Ksa geen verdere vertraging verwachte, was hij juist teleurgesteld in het uitgesproken doel van een kanalisatiegraad van tachtig procent door de overheid.

“Surprising and disappointing,” zei Haijer over de kanalisatiegraad. Hij verbaasde zich over het feit dat de Nederlandse regering zich er comfortabel bij voelde om twintig procent te laten spelen bij illegale aanbieders.

“Tachtig procent klinkt misschien hoog,” zei Haijer, “maar landen als België en Hongarije hebben een hogere kanalisatiegraad.”

De door de EGBA vertegenwoordigde bedrijven opereren overal ter wereld en hebben in totaal meer dan 120 licenties verworven. Deze bedrijven hebben interesse in de Nederlandse markt en zijn voornemens een vergunning aan te vragen, maar Haijer waarschuwde wel dat er gewaakt moet worden voor te verregaande regelgeving.

Hij verwees daarbij naar Frankrijk waar op het moment van regulatie 55 partijen een licentie kregen, maar waar er nu nog maar 17 van over zijn. In totaal 38 partijen verlieten de markt, volgens Haijer doordat de wetgeving het hun onmogelijk maakte om (profitabel) te opereren.

Artikel vervolgt onder de afbeelding

Haijer liet zien dat er in de afgelopen tien jaar enorm veel is veranderd in Europa als het gaat om kansspelwetgeving en legale markten. Waar het in 2009 nog een uitzondering was om regulering te zien in een land, daar is Nederland nu een van de laatste landen waar regulering nog niet is ingevoerd.

De EGBA frontman was echter vlug om te onderstrepen dat de invoering niet overal het gewenste effect had, en wees er ook op dat meer en meer bedrijven hun aandacht van Europa verschuiven naar Noord-Amerika.

Ook gaf hij aan dat de 29% belasting, in sommige gevallen volgens Haijer nog aangevuld met andere belastingen op Europees niveau, een zware last gaan zijn.

Meer data

Tot slot riep Haijer op om meer data te verzamelen over speelgedrag en de impact ervan. Hij zei dat op dit moment Engeland zorgvuldig data bijhoudt, maar dat veel andere landen minder secuur zijn op dat vlak. Om goede beslissingen te maken, aldus Haijer, is accurate data nodig.

Haijer benoemde niet om welke data het dan zou moeten gaan, maar een persbericht op de website van de EGBA geeft hier meer inzicht in. Ook de bescherming van data is belangrijk voor de EGBA in deze, waar het andermaal draait om zelfregulering.

Foto’s via GaminginHolland.com.

Laat een reactie achter