Woensdag 22 mei 2024

Speel bewust

ASA tikt Betfred op de vingers na verboden tweets

De Britse bookmaker Betfred heeft van de ASA een waarschuwing gekregen, vanwege tweets die aantrekkingskracht zouden hebben op minderjarigen. Betfred plaatste beelden van een interview met bokser Anthony Joshua op X. Dit mocht de bookmaker echter niet doen, omdat het bereik van de bokser onder minderjarigen te groot was.

De Britse reclametoezichthouder, de Advertising Standards Authority (ASA), heeft het gokbedrijf Petfre op de vingers getikt voor reclame-uitingen van haar merk Betfred. De bookmaker zou op X, voorheen bekend als Twitter, de reclameregels hebben overtreden. Volgens de ASA hadden de tweets van Betfred een te sterke aantrekkingskracht op minderjarigen. Dit maakte de ASA woensdag bekend in een nieuwsbericht over de overtreding.

Zoals vaker het geval was in de laatste maanden, is ook deze overtreding ontdekt door het door kunstmatige intelligentie gestuurde Active Ad Monitoring System van de ASA. Enkele weken geleden constateerde dezelfde software overtredingen van Sky Bet. In augustus is de software voor het eerst ingezet bij een overtreding van Ladbrokes.

Tweets over gevecht van Anthony Joshua

In het geval van Betfred zou het gaan om een drietal tweets die zijn geplaatst ter promotie van een gevecht van de Britse bokser Anthony Joshua. Volgens de ASA heeft Joshua een sterke aantrekkingskracht op minderjarigen en geldt daarom als rolmodel. Dergelijke beroemdheden mogen niet gebruikt worden in reclame-uitingen van gokbedrijven in het Verenigd Koninkrijk.

In de drie tweets zijn videofragmenten gedeeld uit een interview met Joshua voorafgaand aan het gevecht. Betfred plaatste de tweets ter promotie van het YouTube-programma ’the Lightweight Boxing Show’, een show die wordt gemaakt in samenwerking met de bookmaker:

“The second tweet featured a video of Anthony Joshua being interviewed by Dom McGuinness about how he prepared for fights. Text on the post stated, “I think it’s a good fight for me to test myself”. @anthonyjoshua spoke to @DomMcGuinness1 and @ant_crolla ahead of his fight with Jermaine Franklin on Saturday. Watch the Lightweight Boxing Show on YouTube NOW! #JoshuaFranklin @MatchroomBoxing”.”

Uitleg van de ASA over een van de tweets van Betfred

Naar eigen zeggen had Betfred vooraf onderzoek gedaan naar de CAP-richtlijnen, die de reclameregels voorschrijven, en het gebruik van Anthony Joshua in de tweets. Uit deze richtlijnen zou blijken dat Joshua geen sterke aantrekkingskracht had op minderjarigen. Dit had ermee te maken dat boksen wordt gezien als een sport die vooral wordt bekeken door volwassenen, mede door het late tijdstip waarop de gevechten plaatsvinden. Daarnaast zou Joshua nooit te zien zijn geweest in reality tv-programma’s, wat zijn mogelijke aantrekkingskracht tot minderjarigen zou verlagen.

Tot slot was Betfred van mening dat er rekening mee gehouden moest worden dat er geen gokproducten werden aangeprezen in de tweets. Deze waren redactioneel van aard, omdat het voornamelijk ging om de YouTube-show van Betfred.

Percentage minderjarige volgers laag, maar het absolute aantal nog altijd hoog

De ASA erkende dat boksen valt onder de categorie sporten die vooral bekeken worden door volwassenen. Ondanks dat er nog steeds kinderen zullen zijn die geïnteresseerd zijn in boksen, wordt boksen niet gezien als een sport die aantrekkingskracht heeft op minderjarigen. Daarom besloot de ASA verder te kijken dan alleen zijn status als topsporter:

“We hebben daarom de aantrekkingskracht van de heer Joshua op jongeren onder de 18 beoordeeld op basis van zijn sociale en andere mediaprofiel.”

ASA

Als eerste is er gekeken naar zijn mediaoptredens. Joshua verscheen de afgelopen jaren in meerdere talkshows zoals de Graham Norton Show en Saturday Night Takeaway. Echter, ook op basis van deze optredens zou de bokser niet vallen in de categorie met hoog-risico op aantrekkingskracht op het jonge publiek.

De profielen op sociale media van Anthony Joshua deden de ASA echter alsnog besluiten dat Betfred de reclameregels had overtreden met de tweets. Ondanks dat slechts een klein percentage van zijn volgers minderjarig was, was zijn bereik tot deze groep alsnog te groot. Dit had ermee te maken dat zijn volgersaantal over alle platformen samengenomen op bijna 25 miljoen uitkwam. Het geringe percentage jonge volgers komt hierdoor in absolute aantallen alsnog boven de miljoen volgers uit.

Lead-fot via Pro Shots / Imago.

Sportsbetting partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Laat een reactie achter