Vrijdag 17 mei 2024

Speel bewust

Sky Bet overtreedt reclameregels ASA

Sky Bet ASA

Het moederbedrijf van Sky Bet, Bonne Terre Ltd, is door de ASA op de vingers getikt vanwege een gokreclame die de reclameregels in het Verenigd Koninkrijk heeft overtreden. In de reclame komt ex-voetballer Gary Neville voor. Ondanks dat hij al enkele jaren voetballer af is, wordt hij door zijn baan als pundit op de tv toch als rolmodel gezien met een aantrekkingskracht op jongeren.

De Britse reclametoezichthouder Advertising Standards Authority (ASA) heeft een waarschuwing uitgedeeld aan Bonne Terre Ltd, het moederbedrijf van Sky Bet. Het gokbedrijf heeft de reclameregels overtreden met een advertentie waarin er gebruik werd gemaakt van een rolmodel met een grote aantrekkingskracht op jongeren.

In de gokreclame van Sky Bet die op Twitter, thans X, verscheen was ex-voetballer en momenteel pundit Gary Neville te zien. De videobeelden die in de tweet gebruikt werden kwamen namelijk uit The Overlap football podcast. In de video is te zien dat Neville praat over welk team zich aan het einde van het jaar kampioen van de Premier League mag noemen. Tijdens de video is het logo van SkyBet prominent aanwezig. Daarnaast staat er aan het einde van de video de tekst ‘Brought to you by Sky Bet’ samen met het BeGambleAware logo in beeld.

In de tweet staat verder:

“Is Gary changing his title prediction? [eyes emoji] Thanks to Man City, It seems @GNev2 is having a change of heart [sweat grinning emoji][trophy emoji] Part three of The Overlap Fan Debate is out now [television emoji]”.

gokreclame SkyBet

Neville al lange tijd gestopt als voetballer

Sky Bet laat weten dat zij zorgvuldig met de regelgeving omgaan. Volgens de exploitant heeft Neville geen grote aantrekkingskracht op minderjarige personen. The Overlap is een serie op YouTube, die wordt gesponsord door de goksite. In The Overlap worden interviews uitgezonden met mensen uit de sport, politiek, of zakenwereld, waarbij door de volwassen toon absoluut duidelijk blijkt dat dit niet op jongen is gericht, aldus Sky Bet.

De bookmaker erkent dat Neville vroeger een bekende voetballer was, maar dit is al een zeer lange tijd geleden. Zijn sportieve carrière duurde van 1992 tot en met 2011. In dat laatste jaar was hij slechts actief in drie wedstrijden. Bet Sky geeft dan ook aan dat hij onder de noemer ‘long retired’ geplaatst kan worden, en hierdoor dus geen aantrekkingskracht meer had op personen jonger dan 18 jaar.

Pundits hebben geen grote aantrekkingskracht op minderjarigen

Neville zou volgens Bet Sky nu vooral bekendheid genieten als zogenaamde football pundit, iemand die zijn mening geeft over verschillende onderwerpen in het voetbal. Ook heeft de kansspelaanbieder het social media profiel van de ex-voetballer onderzocht.

In maart 2023 was 1% van zijn totale aantal volgers op X/Twitter afkomstig uit de leeftijdscategorie 13 tot en met 17 jaar. 53% van zijn volgelingen had toentertijd de leeftijd tussen 25 en 34 jaar. Neville had op dat moment 5.504.262 volgers op het social media platform.

Daarnaast zou Neville bekend staan om zijn politiek getinte social media posts op X/Twitter. In maart 2023 was 42% van zijn 183 tweets politiek georiënteerd. Met deze tweets wil Sky Bet aantonen dat jongeren niet geïnteresseerd zijn in Neville.

Op Instagram is 5% van zijn 1,6 miljoen volgers tussen de 13 en 17 jaar. De gegevens van zijn TikTok en Facebook-account werden niet achterhaald, aangezien deze platformen geen data voorhanden hadden. Neville heeft geen YouTube of Twitch-account.

Ook zijn werk als pundit zou niet tot een grote aantrekkingskracht op jongeren leiden, zo beargumenteert Sky Bet. De meeste programma’s waarin hij zijn opwachting maakte waren laat in de avond op televisie.

Neville is sinds 2018 een brand ambassador voor Sky Bet, en wordt hier ook als zodanig herkend. De tweet van Sky Bet die werd opgespoord door de ASA was tevens alleen zichtbaar voor accounts van personen van 25 jaar of ouder.

135.000 volgers jonger dan 18 jaar

Al deze argumenten ten spijt kreeg Sky Bet toch een waarschuwing van de ASA. De waakhond begrijpt dat zijn deelnames aan tv-programma’s en podcast gericht zijn op volwassenen. Maar op het gebied van de demografische gegevens op de social media accounts van Neville is de ASA een andere mening toegedaan dan het gokbedrijf.

Omdat Neville een miljoenenpubliek heeft op social media zijn het aantal jongeren dat hem volgt ook groot. 5% van zijn volgers op Instagram die minderjarig zijn vertaalt zich naar een totaal aantal van 80.000 jongeren. Op Twitter/X is 1% van zijn volgers onder de 18 jaar, wat betekent dat hij 55.000 minderjarige volgelingen op dat platform heeft. Bij elkaar opgeteld zijn dit 135.000 volgers die jonger zijn dan 18 jaar, zo betoogt de ASA.

Hierdoor overtreedt Sky Bet de BCAP richtlijnen. In deze richtlijnen staat het volgende:

“….een over het algemeen groot aantal volgers in sociale media die een aanzienlijk absoluut aantal volgers onder de 18 jaar aantrekken, zoals bepaald door kwantitatieve of kwalitatieve analyse, wordt waarschijnlijk beschouwd als een indicator van ‘sterke’ aantrekkingskracht.”

BCAP richtlijnen

In absoluut aantal wordt 135.000 minderjarige volgers als een groot aantal gezien. Daarom is de ASA van mening dat Neville een sterke aantrekkingskracht heeft op jongeren. Het oordeel luidt dan ook dat de gokreclame van Sky Bet de reclameregels heeft overtreden en deze, of een soortgelijke, advertentie niet meer gepubliceerd mag worden.

In een eerdere casus werd Sky Bet niet in staat van beschuldiging gesteld door de ASA, toen het gokbedrijf gebruik maakte van ex-voetballer Micah Richards. De ASA gaf toen als argument aan dat Micah Richards al lang genoeg gestopt was met voetballen. Hij hing in 2019 zijn schoenen aan de wilgen, nadat hij sinds 2015 niet meer in de Premier League actief was geweest. Zijn nadagen sleet hij in het Championship, het een-na-hoogste niveau in Engeland.

ASA zet AI in

De desbetreffende gokreclame kwam de ASA op het spoor door middel van het Active Ad Monitoring-systeem, dat gebruikt maakt van Artificial Intelligence (AI). Via dit systeem zoekt de reclamewaakhond naar online advertenties die mogelijk de reclameregels in het Verenigd Koninkrijk overtreden.

Het is niet de eerste keer dat de toezichthouder via deze manier ongeoorloofde gokreclames op weet te sporen. In augustus kende de ASA een primeur door Ladbrokes te berispen nadat het Active Ad Monitoring-systeem constateerde dat een gokreclame van de exploitant zich niet aan de geldende regels hield.

Lead-foto via: PRO SHOTS / SIPA USA.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Meer over

Laat een reactie achter