Na maanden van hard werken in de Formule 1-fabrieken gaat het echte racen dit weekend eindelijk weer beginnen. Red Bull is aankomende jaar het te kloppen team, aangezien zij in het eerste jaar (2022) van de nieuwe regels heer en meester zijn geweest. Het is dan ook geen verassing dat het concept van de RB18 meerdere malen is gekopieerd door de concurrentie. Tijdens de Grand Prix van Bahrein gaan we hier wellicht de eerste resultaten van zien.
De woestijnstaat organiseert al sinds 2004 een Formule 1-race in het dorp Sakhir, en dit jaar vonden er ook de testdagen plaats. Voor het eerst zagen de liefhebbers de nieuwe bolides die gedurende drie dagen uitvoerig getest werden. Maar zijn ze ook daadwerkelijk klaar om voor de punten te racen? Dat gaan we aankomend weekend zien als op zondag om 16:00 uur het geweld los barst op het Bahrain International Circuit.
Favorieten voor de Grand Prix van Bahrein
Tien teams, twintig auto’s. Maar waar moet je op letten als je gaat wedden op de Grand Prix van Bahrein? Max Verstappen en Red Bull worden na afloop van de testdagen regelmatig gebombardeerd tot de absolute favorieten voor de wereldtitel. De RB19 werd lang verborgen gehouden, maar tijdens de testdagen zag het er vanaf de eerste meters zeer comfortabel uit. Niet alleen de auto van Red Bull maakt indruk, ook de regerend Wereldkampioen lijkt beter en sterker daan ooit.
Maar zoals altijd blijft het de vraag of de teams wel het achterste van hun tong laten zien tijdens de testdagen. Zo lieten ze zich bij Ferrari niet verleiden door het sterke optreden van Red Bull, en bleven de Italianen voornamelijk naar zichzelf kijken: weliswaar geen sprankelende rondetijden, maar de snelheid lijkt wel degelijk aanwezig te zijn. Daarnaast is teambaas Mattia Binotto vervangen door Fred Vasseur waardoor de rust binnen het team is teruggekeerd.
Mercedes kende daarentegen een wat wisselvallige test. Er waren wat betrouwbaarheidsproblemen en tijdens de tweede dag hadden ze het lastig met de set up van hun auto. Het voornaamste doel was echter om te leren, en dat is wel gebeurd. Op de laatste dag hebben ze veel progressie geboekt en zag het ernaar uit dat ze goede weg in zijn geslagen. Maar of dit genoeg is om Red Bull en Ferrari uit te dagen blijft nog even de vraag.
Blijft de traditionele top 3 in stand?
Hoewel er altijd rekening gehouden moet worden met de traditionele top 3, was er ook een team dat verassend goed voor de dag kwam. Aston Martin lijkt namelijk de grootste stap te hebben gezet ten opzichte van vorig seizoen. Natuurlijk hebben ze een hele goede, ervaren coureur weten vast te leggen met Fernando Alonso. Maar wat met name opviel was de snelheid van de AMR23.
Coureur | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verstappen | 1,72 | 1,80 | 1,80 | 1,80 | 1,833 | 1,75 | 1,75 | 1,82 | 1,85 | 1,75 | |
Leclerc | 5,00 | 5,50 | 5,50 | 5,50 | 4,50 | 5,00 | 5,00 | 5,25 | 3,75 | 5,00 | |
Sainz | 10,00 | 12,00 | 12,00 | 12,00 | 10,00 | 11,00 | 10,50 | 11,00 | 11,00 | 11,00 | |
Hamilton | 10,00 | 12,00 | 12,00 | 12,00 | 10,00 | 10,00 | 10,00 | 11,00 | 9,50 | 10,00 | |
Perez | 10,00 | 11,00 | 11,00 | 11,00 | 9,00 | 9,60 | 9,75 | 10,00 | 13,00 | 10,00 | |
Russell | 17,00 | 23,00 | 23,00 | 23,00 | 17,00 | 18,00 | 18,00 | 20,00 | 17,00 | 18,00 | |
Alonso | 21,00 | 21,00 | 21,00 | 21,00 | 19,00 | 20,00 | 20,00 | 21,00 | 23,00 | 20,00 |
Zwakke punten Red Bull verdwenen
Ook al is de RB19 een evolutie van de RB18, logischerwijs is er wel gewerkt aan de mankementen van vorig jaar. Zo is het gewicht van de wagen, wat afgelopen seizoen een groot probleem was voor het team, verdwenen. Hierdoor is ook het issue over de onderstuur opgelost. Verstappen zelf is uitermate tevreden over het concept voor 2023.
“We wisten met elkaar wat we ervan verwachtten, omdat de informatie vanuit de windtunnel en simulator voorhanden is. En tijdens de testdagen gingen we van start met die afstelling waar we in de simulator mee waren geëindigd. En dat werkte gewoon. Dat is natuurlijk wel echt top.”

FIA maakt inhalen lastiger tijdens GP Bahrein
Het 5,4 kilometer asfaltlint in de woestijn staat bekend als een van de races waarbij altijd goed ingehaald kan worden. Door de twee opeenvolgende DRS-zones ontstaan er vaak prachtige gevechten, maar die duren volgens de FIA net te lang. In aanloop naar de race van dit weekend is er daarom een wijziging doorgevoerd. De DRS-zone is met 80 meter ingekort. Hierdoor wordt het inhalen net iets moeilijker dan normaal.
Nog een Nederlander op de grid: Nyck de Vries
Vorig seizoen hebben we hem al een enkele keer gezien, maar dit seizoen mag Nyck de Vries zich opmaken voor een vaste plek in een Formule 1-team. De Nederlander gaat namelijk racen als vaste rijder voor Alpha Tauri. Tijdens de testdagen wist hij ronde na ronde te volbrengen. Met 246 ronden was hij dan ook gelijk diegene met de meeste testrondjes. Waar de Vries met zijn Alpha Tauri staat ten opzichte van de rest is nog moeilijk te voorspellen.
Lead-foto via Pro Shots / Panoramic
Veelgestelde vragen
De Grand Prix van Bahrein is de eerste race van het jaar 2023 en zal worden gereden op 5 maart 2022.
De Grand Prix van Bahrein zal zondag om 16.00 uur beginnen en te zien zijn via de streamingsdienst Viaplay.
Max Verstappen heeft op dit moment de laagste quotering bij de bookmakers, dus de grootste kans om te winnen. Echter, de quoteringen zullen vermoedelijk nog veranderen na de eerste training.
Sportsbetting partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.
Vijf free bets van € 10 per stuk na het plaatsen van je eerste weddenschap van € 10.
100% Free bet tot € 250!
Ontvang 5 free bets van € 10 & extra profit boosts!