Vrijdag 17 mei 2024

Speel bewust

Veelbelovende resultaten in testfase van nachtelijke campagne voor gokstop

De Kansspelautoriteit (Ksa) is in samenwerking met het reclamebureau KesselsKramer een nachtelijke campagne gestart om probleemgokkers naar een gokstop te helpen. Door middel van digitale schermen in de omgeving van legale casino’s en speelautomatenhallen te plaatsen kregen gokkers de boodschap ‘Morgen stop ik echt’ te zien. De eerste maanden van de campagne zouden veelbelovende resultaten hebben opgeleverd.

Om de bekendheid voor Cruks, het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen, te vergroten lanceerde de de Kansspelautoriteit vorig jaar haar eerste ‘reclamecampagne’. Berichten op sociale media en posters in de buitenlucht moesten de bekendheid van het register vergroten. De toezichthouder koos ervoor om te starten met kleinschalige experimenten om de effectiviteit te kunnen beoordelen.

Voor de reclamecampagne schakelde de Ksa de hulp in van het KesselsKramer, een reclamebureau dat ruime ervaring met overheidscampagnes heeft, en het Trimbos-instituut als expertisepartner. In het verleden deed het reclamebureau ook de 113 suïcidepreventie-campagne.

Een van de experimenten was het plaatsen van digitale uitingen op abri’s. Daarmee kon de toezichthouder bepalen wanneer de uitingen zichtbaar waren. In gesprek met CasinoNieuws.nl vertelde Franklin Neuteboom van de Ksa medio februari dat er meer verkeer naar de website van Cruks ging, al was de stijging niet gigantisch.

Resultaten gaan veelbelovende richting op

Dinsdag sprak Adformatie met Matthijs de Jongh van KesselsKramer over de nachtelijke campagne voor de gokstop. Daarin vertelt hij dat een dergelijke campagne voor een complex onderwerp een andere aanpak vereist dan een aanbieding bij de supermarkt, en dat ze hebben gekozen voor een lerende campagnevoering.

“Er is natuurlijk al veel publiciteit over het online gokken, over de enorme toename van gokreclames. Die actualiteit wilden we aangrijpen om ook een tegenbeweging te laten zien.

“Dus je begint vrij breed om vervolgens met verschillende hypotheses online campagnes uit te zetten. Je bekijkt welke keuzes beter werken dan andere. Dat kan zijn door het gebruik van woorden of de boodschap zelf.”

Matthijs de Jongh, KesselsKramer

Zoals gezegd koos men onder andere voor de nachtelijke campagne met abri’s in de buurt van casino’s, wat volgens de Jongh door het tijdstip ook nog veel goedkoper is en specifiek gericht op de mensen die de campagne moet bereiken.

“Juist op het moment dat in hun eigen hoofd rondgaat: ‘Oké, morgen dan ga ik niet gokken of stop ik ermee’, zien ze die uiting en worden geconfronteerd met de leugen die die ze zichzelf en anderen vertellen steeds voorhouden. En de uiting biedt direct een handelingsperspectief: het is al morgen, stop nu met gokken op gokstop.nl.”

Matthijs de Jongh, KesselsKramer

De Jongh liet weten dat de eerste resultaten uit de actieve weekenden een stijging in registraties suggereren. Deze statistieken zouden nog niet waterdicht zijn in de testfase, maar gaan wel een veelbelovende richting uit. Hij geeft tevens aan dat alle partijen de komende periode gaan kijken hoe de campagne een vervolg kan krijgen, om zodoende probleemgokken verder terug te dringen.

Heb je het gokken niet meer onder controle? Dan kan je jezelf inschrijven in Cruks (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen) via CruksRegister.nl. Eenmaal aangemeld voor die gokstop, kan je niet meer bij landgebonden en online casino’s spelen. Cruks is een middel, niet de ultieme oplossing. Lees onze pagina over bewust spelen en zoek hulp als je er niet alleen uitkomt.

Laat een reactie achter