De reclametoezichthouder Advertising Standards Authority (ASA) heeft via haar website de Britse affiliates op de reclamecode gewezen. Hieronder vallen ook de affiliates die werkzaam zijn in de gokmarkt in het Verenigd Koninkrijk.
In regel 2.1 van de reclamecode, opgesteld door de ASA, staat dat de affiliates, waaronder de gokaffiliates, in het Verenigd Koninkrijk hun advertenties zo moeten vormgeven en tonen, dat het direct duidelijk is dat het om affiliatiereclame uitingen van gaat. Zelfs als dit niet direct uit de context van de (gok)reclame te halen is, moeten de affiliates er voor zorgen dat er geen misverstand over het doel van de advertentie kan bestaan.
Op haar website laat de ASA weten dat sommige reclames van affiliates al duidelijk herkenbaar zijn, doordat ze te zien zijn op websites die over het aangeboden product gaat. Maar volgens de reclametoezichthouder moeten de affiliates meer moeite doen om de commerciële bedoelingen duidelijk te maken op sociale media, blogs, en algemene nieuwssites.
‘Advertentie’
Een van de opties die de ASA aandraagt aan de affiliates is door bijvoorbeeld het woord ‘Advertentie’ duidelijk in een reclame te tonen. In eerdere gevallen deden de affiliates dit niet, waardoor er niet duidelijk werd gemaakt dat zij een commissie binnen sleepten via de reclame.
Daarnaast moeten influencers er ook voor zorgen dat het duidelijk is dat hun posts op sociale media die productmerken bevatten als reclame gezien moeten worden. Woorden als ‘affiliate’, ‘a d/affiliate’ en ‘#collab’ zijn volgens de ASA niet voldoende.
De reclametoezichthouder geeft verder aan dat de inhoud van de reclame van affiliates op geen enkele manier aanstootgevend mag zijn. Ook mag de advertentie geen consumenten misleiden. Deze verplichting ligt zowel bij de affiliates als bij het bedrijf zelf.
Wanneer affiliates niet zeker weten hoe ze met de reclamecode om moeten gaan, kunnen zij om advies vragen bij het Copy Advice Team van de ASA.
ASA maakt gebruik van AI
De ASA heeft afgelopen week voor de derde keer in korte tijd bookmaker Ladbrokes op de vingers getikt. Ladbrokes had wederom de reclameregels in het Verenigd Koninkrijk overtreden, door rolmodellen te gebruiken in de vorm van tennissers.
De reclame kwam de ASA op het spoor door het inzetten van Artificial Intelligence (AI) via het Active Ad Monitoring-systeem. Dit systeem past algoritmen voor machine learning toe die razendsnel advertenties kunnen identificeren zodat de experts deze kunnen beoordelen en eventueel actie op kunnen ondernemen bij het constateren van overtredingen.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.