Vrijdag 17 mei 2024

Speel bewust

ASA berispt Kwiff voor reclame in nieuwsartikel voor jeugd

asa kwiff

De ASA, de reclametoezichthouder in het Verenigd Koninkrijk, heeft een berisping uitgedeeld aan het moederbedrijf van de gokapplicatie Kwiff. Een advertentie van Kwiff was te zien in een nieuwsartikel op de website van de voetbalclub Portsmouth FC, die gericht zou zijn op jeugdige supporters van de club.

Op 15 december 2022 verscheen er een nieuwsartikel op de website van de Britse voetbalclub Portsmouth FC. In het nieuwsartikel stond een advertentie voor de gokapplicatie Kwiff van Eaton Gate Gaming Ltd. In de advertentie stond de volgende tekst:

“Grab up to 200 Cash Free Spins on Book of Dead! Wager £20 on slots and Get 40 Cash Free Spins for five consecutive days. Sign Up Kwiff. 18+ new customers only. £20 stake on slots each day within 5 days of 1st deposit to qualify. £0.1 Spins on Book of Dead. £250 total max withdrawal. Full T&Cs apply.”

Advertentie van Kwiff

De Advertising Standards Authority betwistte of de advertentie van Kwiff doelgericht was, en niet gericht op jeugdige bezoekers van de website. Volgens het moederbedrijf van Kwiff was de advertentie te zien op de nieuwspagina van de website, maar niet op pagina’s die gericht zouden zijn aan kinderen en jongeren.

Eaton Gate Gaming Ltd claimde na de klacht van de reclametoezichthouder dat de advertentie niet openbaar te zien was.

“De advertentie was dynamisch en de inhoud ervan veranderde op basis van het onlinegedrag van de kijker, de gegevens die door de gebruikte technologie werden verkregen en de adverteerder.”

Eaton Gate Gaming Ltd

ASA deelt berisping uit aan Kwiff

Ondanks dat de advertentie niet te zien was op pagina’s die waren gericht op jongeren, was de ASA van mening dat de CAP Code (reclamecode in het Verenigd Koninkrijk) is overtreden door Kwiff. Reclame voor kansspelen mag namelijk niet gericht zijn op personen die jonger zijn dan achttien jaar.

Het moederbedrijf van Kwiff gaf aan dat er gebruik was gemaakt van targeting tools, waaruit bleek dat de advertentie door 33 personen is aangeklikt. Deze personen hadden allemaal de goede leeftijd, omdat de targetingfunctie zijn werk goed deed. De ASA kon hier echter weinig mee, omdat de advertentie verscheen in een nieuwsartikel met de titel “Join the Junior Blues”.

In dat artikel stonden de beschikbare lidmaatschappen voor supporters van de Britse voetbalclub. Doordat de inhoud van de pagina zich richtte op jongeren, was de ASA van mening dat de gokreclame niet voldeed aan de reclameregels.

In de uitspraak van de ASA valt dan ook te lezen dat de advertentie in strijd was met de regels, en dat de advertentie niet meer mag worden getoond in dit artikel. Ook moeten toekomstige advertenties niet meer verschijnen op berichten die gericht zijn aan personen onder de achttien jaar.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter