Woensdag 24 juli 2024

Speel bewust

ASA deelt reclameregels voor Olympische Spelen: wees duidelijk over gokreclames

De Advertising Standards Authority (ASA) heeft donderdag advies gegeven over reclames tijdens de Olympische Spelen 2024 in Parijs. De toezichthouder van reclames in het Verenigd Koninkrijk laat de marketeers weten dat ze bij gokreclames vooral duidelijk en eerlijk moeten zijn. Ook wijzen ze de marketeers erop dat er geen personen van jonger dan 25 jaar in de gokreclames mogen verschijnen.

Op vrijdag 26 juli 2024 gaat de nieuwe editie van de Olympische Spelen van start in Parijs. Het is de dertigste editie van de Zomerspelen, die in 1896 al voor het eerst gehouden is. Het grote sporttoernooi zal ook zorgen voor een toename aan reclames, en een stijging van sportweddenschappen bij de bookmakers.

Donderdag deelde de Advertising Standards Authority (ASA), toezichthouder van reclame in het Verenigd Koninkrijk, haar advies voor de marketeers die reclames willen maken tijdens de Olympische Spelen. De ASA, die de Olympische Spelen een uitgelezen kans noemt voor creatieve adverteerders, hoopt dat de marketeers het advies ter harte neemt om met goud naar huis te gaan.

De ASA adviseert de marketeers om mensen niet te misleiden met reisaanbiedingen, en om beledigingen te vermijden. Ook heeft de ASA speciale aandacht voor gokreclames, en promoties voor weddenschappen. De toezichthouder wijst de makers erop om vooral duidelijk te zijn:

“Als je reclame maakt voor promotionele aanbiedingen, voorkom dan dat je consumenten misleidt door ervoor te zorgen dat alle belangrijke voorwaarden vooraf duidelijk worden uitgelegd. Deze uitspraak laat zien dat weddenschapspromoties die dubbelzinnig zijn of belangrijke informatie missen, waarschijnlijk onaanvaardbaar zijn.”

Advertising Standards Authority (ASA)

Ook laten ze weten dat het verboden is om personen van jonger dan 25 jaar te laten verschijnen in de gokreclames, en dat ze geen sterke aantrekkingskracht mogen hebben op jongeren.

ASA deelde ook al tips voor EK

Medio april heeft de ASA ook al tips gedeeld voor de reclames van aanbieders van online kansspelen rondom het EK 2024 in Duitsland. Bij het eindtoernooi zal er ook sprake zijn van een flinke toename aan sportweddenschappen. De toezichthouder gaf al aan dat de marketeers ongetwijfeld snel willen scoren met hun reclames, maar dat ze moeten oppassen dat er niet een vroegtijdig einde aan hun toernooi komt.

De ASA tipte onder andere dat de marketeers geen misleidende vermeldingen moeten gebruiken. Ook moeten ze ervoor zorgen dat de gokreclames geen sterke aantrekkingskracht hebben op minderjarigen, en vermijden dat het geweld of asociaal gedrag aanmoedigt of vergoelijkt.

Lead-foto van Parijs via pichetw voor Envato.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Eric Mertens

Eric Mertens

Redacteur CasinoNieuws.nl
Eric Mertens schrijft voor CasinoNieuws.nl over de nationale en internationale wereld van online casino's, met een specialisme op het gebied van poker. Eric is daarnaast liefhebber van Ajax en fanatiek sportwedder.

Laat een reactie achter