Donderdag 25 juli 2024

Speel bewust

ASA: ‘ProgressPlay misleidde spelers met registratiebonus’

De bonusvoorwaarden die het Britse gokbedrijf ProgressPlay hanteerde waren vooraf niet duidelijk voor nieuwe spelers, zo oordeelde de ASA. Spelers kregen namelijk geen sportbonus als zij al een sportbonus hadden ontvangen bij een van de andere 126 merken van Progress Play Limited.

De Britse bookmaker JeffBet heeft een advertentie op haar website moeten aanpassen nadat een gokker een klacht indiende bij de Advertising Standards Authority (ASA). De klacht bij de ASA werd ingediend tegen ProgressPlay Limited, het white label casinobedrijf achter JeffBet, omdat het bedrijf onduidelijk zou zijn over de voorwaarden van bonussen voor nieuwe spelers.

Op de website van JeffBet stond een registratiebonus waarbij spelers een free bet van 30 pond kregen nadat zij 10 pond hadden ingezet bij de bookmaker. De klager had nog geen account bij JeffBet en besloot klant te worden om te profiteren van deze aanbieding. Toen hij zich eenmaal had aangemeld kreeg hij de bonus niet, omdat hij niet zou voldoen aan de voorwaarden.

Een sportbonus per netwerk

Ondanks dat de klager een nieuwe klant was en bij bonus vermeld stond dat deze ‘alleen voor nieuwe klanten’ was, bleek de man geen recht te hebben op de bonus. In de kleine letters onder de promotie stond een link naar de algemene voorwaarden van JeffBet. Hierin was te vinden dat gokkers slechts een keer recht hadden op een bonus binnen het netwerk van ProgressPlay. De klager had al eens een sportbonus ontvangen bij een ander merk van ProgressPlay en kwam daarom niet in aanmerking.

Volgens de klager was de banner op de website van JeffBet misleidend, omdat de voorwaarden niet duidelijk waren. ProgressPlay betwistte dit en liet tegenover de ASA weten dat de klager de voorwaarden had kunnen doorlezen. Het gokbedrijf stelde daarnaast dat er geen ruimte in de banner was om dergelijke voorwaarden uit te schrijven.

De ASA veegde dit laatste argument van tafel, omdat de banner op de website van JeffBet zelf stond. Het bedrijf zou daarom zelf ruimte kunnen maken om dergelijke voorwaarden op te nemen.

Merken moeten zichtbaar zijn

Ook gaf de ASA de gokker gelijk, omdat ProgressPlay meer duidelijkheid had moeten geven over de genoemde voorwaarde. Volgens de reclamewaakhond was het logisch dat spelers dachten dat zij de bonus kregen als zij nieuw waren bij JeffBet:

“De advertentie had daarom ook moeten vermelden dat ProgressPlay eigenaar was van een aantal gokwebsites, waaronder Jeffbet, en dat als een potentiële deelnemer al klant was bij een van hun andere gokplatforms, hij niet in aanmerking zou komen voor het aanbod.”

ASA

De banner moest daarom worden aangepast, want volgens de ASA was er inderdaad sprake van misleiding. Spelers moesten bij het zien van de bonus direct te weten komen dat zij niet in aanmerking kwamen als zij al een account hadden bij een ander merk van ProgressPlay.

Inmiddels is de banner op de website van JeffBet aangepast. Er staat nu in de kleine letters uitgelegd dat de registratiebonus is beperkt tot ‘1 sport en 5 casino merken binnen het netwerk van ProgressPlay’. Het woord netwerk is gelinkt naar de website van de Gambling Commission over de Britse vergunning van het gokbedrijf. Hierin is te zien dat er 200 domeinnamen zijn geregistreerd binnen het netwerk, waarvan 127 momenteel actief zijn.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Meer over

Laat een reactie achter