In navolging van enkele sportbonden en teams in België heeft nu ook de Belgische media zich negatief uitgesproken tegen een verbod op gokreclame dat per 1 juli 2023 in zal gaan. Ze verwijten minister Vincent van Quickenborne dat het Koninklijk Besluit zonder overleg met de media, sportsector en de Kansspelcommissie (Ksc) is gekomen.
Volgens enkele Belgische mediabedrijven gaat het aankomende verbod op gokreclame in België zijn doel om gokverslaving tegen te gaan voorbij schieten. In een gezamenlijk statement laten zij weten dat het echte probleem ligt in de overvloed van illegale kansspelaanbieders. Het moet een prioriteit zijn om deze onvergunde bedrijven aan te pakken, in plaats van de legale aanbieders beperkingen op te leggen, zo leest het statement.
De mediabedrijven zijn bang dat het reclameverbod op de klassieke media zal leiden tot een stortvloed van online reclame, aangezien die nauwelijks aan te pakken zijn. Daarnaast zien spelers online juist de illegale aanbieders volop verschijnen. Hierdoor neemt de kans op gokverslaving volgens de Belgische media juist toe.
Ook qua inkomsten is het reclameverbod een strop voor de Belgische media. Zo zullen door het uitblijven van cruciale inkomsten alle grote sportwedstrijden achter een decoder verdwijnen. Daarnaast zal dit ook ten koste gaan van de kwaliteit van de sportverslaggeving, aangezien er niet langer in geïnvesteerd kan worden, aldus het statement.
Media in België wil verantwoordelijkheid nemen
Net als de sportbonden wil de Belgische media hun verantwoordelijke rol serieus nemen. Ze pleiten om een kader te creëren waarin er een goede kanalisatie plaats vindt, zonder dat daarbij de consument een risico loopt op een gokverslaving. Als voorstel komt de Belgische media met het plan om een zelfregulerend kader te ontwikkelen, met daarin inhoudelijke regels. Dit zou moeten gebeuren onder toezicht van de Ksc en het Communicatie Centrum.
Ze zijn voor een beperking van het tonen van gokreclames in de klassieke media, zowel op volume, inhoud, als qua tijdstip van uitzenden. Maar het moet nog wel mogelijk zijn voor de legale gokaanbieders om zich te kunnen tonen, zodat de speler niet naar het illegale gokaanbod vertrekt. Daarnaast moet elke gokreclame worden voorzien van een waarschuwingsboodschap. Eenzelfde zelfregulering speelde zich ook af in Nederland, toen de brancheorganisaties VNLOK en NOGA maatregelen troffen tegen de hoeveelheid gokreclames.
Tot slot is de Belgische media bereid om een ‘groot volume in mediawaarde’ te investeren in voorlichtingscampagnes. Mocht dit nodig zijn, dan roepen ze bij deze campagnes de hulp in van de Ksc.
Met het statement is de Belgische media een tweede grote partij die tegen het verbod op gokreclame in België is. Eerder lieten enkele vooraanstaande Belgische sportteams- en bonden al weten het niet eens te zijn met het aanstaande verbod. Doordat zij zich niet gehoord voelen zetten ze nu de gang naar de rechtbank om het reclameverbod aan te vechten.
Het statement werd ondertekend door de volgende Belgische mediaorganisaties:
Organisatie | |
---|---|
![]() | VIA – Belgische Federatie Audiovisuele Media |
![]() | Vlaamse Nieuwsmedia |
![]() | WE MEDIA |
![]() | LaPresse |
Verslavingsexpert haalt uit naar Belgische sportsector
Het besluit van de sportsector om naar de rechtbank te gaan in strijd tegen het totaalverbod op gokreclame is niet in goede handen gevallen bij verslavingsexpert Katleen Peleman, zo weet Het Nieuwsblad te melden. De medewerkster van het Vlaams expertisecentrum voor verslavingen (VAD) noemt de argumenten van de Belgische sportteams- en bonden onzin. Ze zegt dan ook dat het door geld gedreven motivatie is:
“Het is droevig dat ze er een draai aan geven alsof het voor het welzijn van de mensen is, want het is net het tegenovergestelde.
“Het is allang aangetoond dat reclame méér doet gokken. Het is een gênante aanklacht. Het gaat hen om de middelen, niet om de mensen. Hun argument is ongeldig.”
Katleen Peleman, verslavingsexpert VAD
Volgens het Koninklijk Besluit is het niet geheel ondenkbaar dat de spelers nu naar de illegale gokmarkt worden gedreven. Daarom blijft het wel toegestaan om gokreclames op sociale media en op de internetzoekmachines te maken.
Het verbod op gokreclames in België zal vanaf 1 juli 2023 ingaan, nadat het Koninklijk Besluit werd ondertekend door de koning en in Het Staatsblad is gepubliceerd.
Nederland verbod op ongerichte gokreclame uiterlijk 1 juli
In Nederland komt er ook een verbod op ongerichte gokreclames, nadat de politiek aan de bel trok naar aanleiding van de vele reclames van kansspelaanbieders. Het verbod op ongerichte gokreclames zou eerst op 1 januari 2023 ingaan, maar minister voor Rechtsbescherming Franc Weerwind heeft medio april laten weten dat het verbod op gokreclames op 1 juli in werking zal treden.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.