Zaterdag 2 december 2023

Speel bewust

BetCity wil niet meer in marketing e-mails van affiliates

BetCity e-mail affiliates marketing

BetCity heeft haar affiliates opgeroepen om niet meer BetCity te promoten via marketing e-mails. Iedere soort van e-mail marketing met daarin BetCity door affiliates is daarmee in de ban gedaan door het Amsterdamse online casino. Dat heeft het bedrijf gecommuniceerd in een e-mail aan haar affiliates.

De e-mail van BetCity begint met de opmerking dat de Kansspelautoriteit strikte wet- en regelgeving voor e-mail-marketing heeft. Het Amsterdamse casino vervolgt met de opmerking dat het op dit vlak momenteel niet goed gaat.

De basisregel waar e-mail-marketing (maar ook andere gokreclame) zich aan moet houden, is dat die zich niet mag richten op kwetsbare groepen. Naast mensen die problemen hebben met gokken (en bijvoorbeeld ingeschreven zijn in Cruks) zijn jongvolwassenen (18 tot 24 jaar oud) de belangrijkste groep daarvan. Promotionele e-mails mogen niet verstuurd worden aan die groep.

BetCity heeft geconstateerd dat promotionele e-mails van affiliates wel terechtkomen bij de groep van jonger dan 24. Daarom heeft het per direct besloten deze vorm van marketing door affiliates niet meer toe te staan:

“Daarom hebben wij besloten om per direct niet meer aanwezig te willen zijn in promotionele e-mails naar (potentiële) klanten van jou als affiliate. Dit houdt in dat per vandaag 18 januari 2023, BetCity niet meer mee mag worden genomen en/of gelinkt aan, of in, elke soort van email marketing.”

E-mail BetCity aan affiliates

Nieuwe ontwikkeling op gebied van gokreclames

BetCity benadrukt dat hun merk wel gepromoot mag worden op de websites van de aangesloten affiliates. Online casino’s zoals BetCity maken veel gebruik van affiliates. Affiliates zijn zelfstandige ondernemers die een vergoeding krijgen voor iedere speler die ze aanbrengen bij een online casino. Daarvoor hebben ze een overeenkomst gesloten met het online casino waar bepaalde voorwaarden aan zijn verbonden. Doordat de affiliates gebruikmaken van de naam, het logo, en marketingmaterialen van het online casino, lijkt het voor de ontvangers van die informatie soms alsof het online casino zelf verantwoordelijk is voor de uiting.

Het stoppen van BetCity met e-mail marketing door affiliates is de nieuwste ontwikkeling in een veelbewogen jaar op het gebied van gokreclames. Een verbod op ongerichte reclame voor hoog-risico kansspelen is aanstaande. De Raad van State heeft de Algemene Maatregel van Bestuur die zo’n reclameverbod moet instellen, voorzien van commentaar. Het ministerie is nu aan zet en bekijkt wat het doet met het advies.

BetCity zal zelf wel aan haar bestaande spelers e-mails blijven (kunnen) sturen. Het online casino kan zelf gemakkelijk de groep van jonger dan 24 jaar uitsluiten omdat het die gegevens heeft opgeslagen. BetCity en andere online casino’s kunnen de spelers die in Cruks staan overigens niet gemakkelijk uitsluiten van hun marketing-e-mails. De Cruks-check wordt namelijk alleen uitgevoerd bij het inloggen en niet voor het versturen van een e-mail.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.