Zondag 26 juni 2022

Björn Fuchs: Er zit een knop op je TV

Björn Fuchs reclame column

We. Zijn. Live. Drie woorden die als muziek in de oren klinken voor een ieder die in de afgelopen maanden druk bezig was met een KOA-vergunningaanvraag. Iets later dan gepland en gewenst, maar dat drukt de pret niet. Ook hier in “huize Janshen-Hahnraths” was en is het enthousiasme groot.

Iedereen weet dat ik een petrolhead ben, dus ik gebruik graag de beeldspraak van een nieuwe auto, die eindelijk in de showroom staat voor de consument en dus echte kilometers gaat maken. In het verlengde hiervan beseft iedere automotive kenner dat een nieuw model eerst veel testkilometers maakt. Heeeeeel veel testkilometers, in alle denkbare scenario’s.

“Dat maakte de recente lancering extra uitdagend en leuk, want zoveel echte testkilometers hebben we niet kunnen realiseren.”

Björn Fuchs

Dat maakte de recente lancering extra uitdagend en leuk, want zoveel echte testkilometers hebben we niet kunnen realiseren. Niets wat niet is op te lossen wat vloeiende pitstoppen, waarvan de speler geen ongemak ondervindt.

Er zijn natuurlijk al meerdere auto’s op de baan en er worden al de nodige kilometers afgelegd. Nog voordat de motoren echt op bedrijfstemperatuur zijn, klinken er vanaf de tribunes alweer de nodige, kritische geluiden. Niet verrassend in een land, waarin voor de start van de Nederlandse F1 race al talloze rechtszaken waren gevoerd om de race niet eens te laten starten.

Kritische geluiden en meningen zijn goed. Die houden ons als branche scherp. Helaas monden veel van die geluiden snel (en vaak voorbarig) uit in een roep om een verbod op bepaalde vormen van reclame of zelfs een totaal verbod. Dat voelt als het opstarten van een dialoog, waarvan de conclusie al vaststaat.

Een conclusie die niet alleen grote gevolgen heeft aan de kant van operators, maar vooral aan de kant van de consument. Eén conclusie staat immers vast: operators moeten de consument geleiden naar een veilig en verantwoord spelaanbod. Reclame is daarvoor een essentieel instrument. Zonder reclame kan een legale markt de consument niet geleiden (lees: verleiden) van het illegale aanbod naar het legale aanbod.

“Dat voelt als het opstarten van een dialoog, waarvan de conclusie al vaststaat.”

Björn Fuchs

Reclame is niet een losstaand instrument richting de consument. Operators zijn gebonden aan een groot, intensief web van regelgeving en beleid, waarbinnen reclame slechts één onderdeel is.

Het belang en welzijn van de speler/consument verbindt zowel voor- als tegenstanders. Dat belang wordt niet alleen beïnvloed door een TV commercial of een banner. Een uitgebreid verslavingspreventiebeleid, een integriteitsbeleid en een AML-beleid zijn slechts enkele voorbeelden van zaken die alle operators (pro)actief moeten meenemen in alle aspecten van hun dagelijkse business. Wie daar de kantjes vanaf denkt te kunnen lopen, speelt met zijn vergunning.

Begrijp me niet verkeerd. Natuurlijk is er een gezonde dialoog of discussie te voeren over 1tjes, 2tjes, goochelaars, koningen, contactfrequenties en terughoudendheid; maar laten we dan ook echt een dialoog voeren. Een dialoog waarin meningen plaats maken voor objectieve feiten en constateringen. Een dialoog waarin vooringenomen conclusies plaats maken voor wederzijds inzicht en context.

“deze commercials en de inzet daarvan zijn onderdeel van een groter geheel qua beleid en waarborgen.”

Björn Fuchs

Uiteindelijk valt over smaak natuurlijk niet te twisten. Er zullen lezers zijn die onze commercials niet mooi vinden, met het zwart-wit-goud en de dansende personen. Een ander houdt niet van meeuwen, goudvissen, goochelaars, koningen of een opzichtige, grote rode vrachtwagen. Hoe het ook moge zijn: deze commercials en de inzet daarvan zijn onderdeel van een groter geheel qua beleid en waarborgen. Als we dat op ons netvlies houden, dan wordt de dialoog over reclame een stuk effectiever.

In alle andere gevallen verwijs ik naar de wijze woorden van ‘Doe Maar’ uit de jaren 80: er zit een knop op je TV. Niet om de dialoog weg te drukken, maar wel om ervoor te zorgen dat je niet hoeft te kijken naar iets wat je niet mooi of smaakvol vindt.

Dit is een bijdrage door Björn Fuchs, de Chief Digital Officer van de Janshen-Hahnraths Group, het bedrijf achter Fair Play Online. Het stuk verscheen oorspronkelijk op LinkedIn en is met toestemming integraal overgenomen op CasinoNieuws. Pull-quotes keuze door CasinoNieuws.

Laat een reactie achter