Het komt te voet en gaat te paard. Het liefst heb je het ‘blind’. Vertrouwen. Los van alle harde, zakelijke parameters in het leven, is vertrouwen essentieel voor ontwikkeling. Vertrouwen in jezelf, in collegae, in zakelijke relaties en in alle stakeholders binnen jouw zakelijke ecosysteem.
Vorige week donderdag had ik het genoegen om binnen de Janshen-Hahnraths Group mijn eerste 100 dagen te hebben afgerond. Een periode waarin nieuwe indrukken, plannen, cijfers en gezichten zich in rap tempo afwisselden. Heerlijk. Na een sabbatical van negen maanden kan ik die dynamiek alleen maar verwelkomen…en natuurlijk het in mij getoonde vertrouwen maximaal trachten waar te maken.
Als mediaman ben ik nu ‘outside-in’ in de kansspelindustrie beland. Een industrie die aan de vooravond staat van een historische, fenomenale gebeurtenis: de opening van de online kansspelmarkt.
Hoewel mijn afgelopen 18 zakelijke jaren zich bij een prachtig mediabedrijf afspeelden, was en is de kansspelindustrie geen onbekende voor mij. Binnen RTL waren in verschillende perioden zeer veel mogelijkheden om mijzelf breed te ontwikkelen. Van sales naar interactieve diensten, naar data, naar kansspelen, naar thematische content domeinen. Binnen dit ondernemende klimaat was onderling vertrouwen een vereiste, vooral wanneer er sprake was van diversificatie richting nieuwe activiteiten.
Als mediaman ben ik nu ‘outside-in’ in de kansspelindustrie beland. Een industrie die aan de vooravond staat van een historische, fenomenale gebeurtenis: de opening van de online kansspelmarkt. Een industrie waarbinnen de (bestaande) belangen groot zijn en waarvoor in minstens dezelfde grootheden is gelobbyd.
Landbased casino’s, loterijen, buitenlandse aanbieders, noga’s, toto’s…we staan allemaal op hetzelfde perron te wachten op het vertrek van trein van de online markt. Hoewel ik als ‘outsider’ in de afgelopen jaren de nodige “spasmen’’ zag tussen de verschillende bloedgroepen, zag ik in de afgelopen 100 dagen gelukkig ook een groeiend aantal handreikingen over elkaars grenzen heen.
Vanaf het denkbeeldige perron zien wij als marktpartijen dat er nog druk wordt gewerkt aan de trein, door o.a. de Raad van State, het Ministerie van Veiligheid & Justitie en de KSA. Zoals het een goed reiziger betaamt, zijn er natuurlijk altijd opmerkingen vanaf het perron.
Hoewel ik als ‘outsider’ in de afgelopen jaren de nodige “spasmen’’ zag tussen de verschillende bloedgroepen, zag ik in de afgelopen 100 dagen gelukkig ook een groeiend aantal handreikingen over elkaars grenzen heen.
Hoewel de NS in de echte wereld ook niet altijd alle details in 1x goed op de rails krijgt, moeten we als wachtenden op het denkbeeldige perron voorkomen dat we vervallen in een klaagzang van de zijlijn. Discrepanties tussen wetteksten en beleidsregels, strakke tijdslijnen en talloze vraagtekens. Ze zullen allemaal zeer terecht zijn.
Hoe historisch de opening van de online markt ook is, de Covid19-pandemie in 2020 is minstens even historisch. Juist in een tijd als deze is de constructieve dialoog zo ontzettend belangrijk. Samen werken aan oplossingen; wat grotendeels ook een kwestie van vertrouwen is.
Vertrouwen in het feit dat we allemaal een verantwoordelijke, succesvolle en historische opening van de online kansspelmarkt nastreven op 1 september 2021.
Dit is een bijdrage door Björn Fuchs, de Chief Digital Officer van de Janshen-Hahnraths Group. Het stuk verscheen oorspronkelijk op LinkedIn en is met toestemming integraal overgenomen op CasinoNieuws. Pull-quotes keuze door CasinoNiews.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.