Vrijdag 17 mei 2024

Speel bewust

Moederbedrijf Betfair & Paddy Power krijgt boete voor reclame aan kwetsbare spelers

boete betfair paddy power

De UK Gambling Commission heeft het gokbedrijf PPB Counterparty Services Limited een boete opgelegd van £ 490.000 (€ 563.928). Het bedrijf achter bekende online casino’s Betfair en Paddy Power ontving de boete voor het versturen van reclame aan kwetsbare spelers, die zichzelf hadden uitgesloten van promoties.

Donderdagochtend heeft de UK Gambling Commission naar buiten gebracht dat het PPB Counterparty Services Limited een boete van £ 490.000 (€ 563.928) heeft opgelegd. PPB Counterparty Services Limited is de dochteronderneming van Flutter waarmee het Betfair en Paddy Power exploiteert.

De Britse toezichthouder geeft aan dat de boete is gegeven voor het versturen van promotionele push-berichten naar apparaten van spelers die zichzelf hadden uitgesloten.

Boete voor bedrijf achter Betfair en Paddy Power

Op 21 november 2021 zou de app van de aanbieder een promotioneel aanbod hebben verstuurd. In dit aanbod stonden gebooste odds voor weddenschappen op een Premier League-wedstrijd. Deze promotie is ook verstuurd naar accounts die waren gekoppeld aan GAMSTOP, het Britse uitsluitingssysteem.

Ook spelers die waren uitgesloten bij de aanbieder ontvingen het promotionele aanbod via een push-bericht op hun mobiele apparaat. Deze actie was in strijd met de regels van de Britse toezichthouder. Aanbieders moeten de gegevens van spelers die zichzelf uitsluiten binnen twee dagen verwijderen uit hun databases voor marketingdoeleinden. Daarnaast moeten ze zoveel mogelijk maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat kwetsbare spelers geen reclames ontvangen.

Kay Roberts, uitvoerend directeur Operations van de Britse toezichthouder, reageerde als volgt:

“Hoewel er geen bewijs is dat de marketing opzettelijk was, noch dat alle mensen met apps de melding hebben gezien of dat zelfuitgesloten klanten mochten gokken, nemen we dergelijke inbreuken serieus. Wij adviseren alle exploitanten om te leren van de fouten van de exploitant en ervoor te zorgen dat hun systemen robuust genoeg zijn om altijd te voorkomen dat zelf uitgesloten klanten promotiemateriaal toegestuurd krijgen.”

Kay Roberts, UK Gambling Commission

PPB Counterparty Services Limited ging in eerste instantie in beroep tegen de boete. Uiteindelijk is het met de commissie overeengekomen om van het beroep af te zien, waarna de geldboete van £ 490.000 (€ 563.928) is opgelegd. Ook heeft de vergunninghouder ingestemd met een audit van de marketingcommunicatieprocessen door een derde partij.

De UK Gambling Commission liet in het boetebesluit tevens weten dat er na dit incident geen verdere klachten zijn binnengekomen.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter