Woensdag 22 maart 2023

Speel bewust

Britse Reclame Code Commissie stelt streng nieuw beleid voor

Jose Mourinho – Paddy Power Games – Don’t think you’re special reclame

De Committees of Advertising Practice (CAP), de Britse variant van de Reclame Code Commissie, wil strenge nieuwe regelgeving doorvoeren als het gaat om reclame’s voor gokbedrijven. De belangrijkste pijler van het voorgestelde nieuwe beleid is een volledig verbod op het gebruik van sporters en andere bekendheden.

Het belangrijkste element uit de nieuwe regels is dat reclames en andere campagnes niet meer aantrekkelijk mogen zijn voor jongeren. Daarbij is het niet alleen belangrijk dat campagnes zich niet op jongeren specifiek richten, maar ook of elementen uit de reclames door jongeren aantrekkelijk gevonden worden.

Het gebruik van personen in reclames die gevolgd worden door jongeren, zal verboden worden onder de nieuwe regels.

Momenteel worden sporters, bekende Britten, en influencers juist veelvuldig ingezet door gokbedrijven. Onder andere de campagnes met José Mourinho (Paddy Power) (lead-foto) en Michael Owen en Harry Redknapp (BetVictor) zullen niet meer toegestaan zijn onder de nieuwe regels, aldus CasinoNewsDaily.

De CAP heeft de nieuwe regelgeving ter consultatie aangeboden. Dit betekent dat betrokkenen kunnen reageren op de voorgenomen nieuwe regels voordat ze effectief worden.

De beleidsplannen zijn opgesteld na een onderzoek van Ipsos Mori (PDF, 2mb) in opdracht van GambleAware. Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van sporters en (internet)bekendheden vooral aansluiting vindt bij jongeren.

Met de nieuwe regels wil de CAP gokken door minderjarigen nog verder ontmoedigen en neemt het een pro-actieve houding aan. Het wil zelf de regels neerzetten voordat deze mogelijk worden opgelegd door de Britse overheid die momenteel haar in 2005 geïntroduceerde kansspelbeleid stevig onder de loep neemt momenteel.

De EGBA, een overkoepelende belangenvereniging waar sommige van de grootste gokbedrijven ter wereld bij zijn aangesloten, predikte tijdens Gaming in Holland al voor zelfregulering wat de Nederlandse markt betreft. Björn Fuchs van Fair Play Casino sloot zich daarbij aan in een interview met CasinoNieuws.nl.

Lead-foto via Paddy Power op YouTube.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter