Vrijdag 19 augustus 2022

Speel bewust

Coral moet reclame offline halen van ASA

ASA Coral

De Britse bookmaker Coral moet van de Advertising Standards Authority (ASA) een tv-reclame intrekken. De ASA heeft dit besluit genomen na meerdere klachten over de reclame van Coral, waarin het wedden op paardenraces aanprijst.

Naar aanleiding van een tweetal klachten heeft de ASA, het Britse equivalent van de Reclame Code Commissie, de Britse bookmaker Coral gesommeerd een reclame over wedden op paardenraces te verwijderen. De reclame zou in strijd zijn met de BCAP Code die in Engeland geldt.

In de desbetreffende tv-reclame is te zien hoe een spannende paardenrace bezig is. Met afwisselende close-up shots tussen publiek, commentator en jockey’s wordt er een haast filmachtige sfeer gecreëerd.

De voice-over doet met zijn Engelse commentaar nog een duit in het zakje betreffende de spanning.

“Exciting, isn’t it? When your horse wins by a nose. But if that’s exciting, how about three furlongs ago? Look, look, any horse could win. How about now when your horse is under starters orders? How long have you waited for those gates to crash open? But that’s nothing. What about earlier still? Your horse is the only horse that matters. Coral. Get closer to the action.”

Voice-over Coral reclame

Reclame overtreedt volgens Coral geen regels

Coral, dat onderdeel is van Entain, gaf in een reactie op de klachten aan dat ze met de tv-reclame de spanning en de sfeer van het publiek bij paardenraces wilden nabootsen. De nagemaakte sfeer dat je naar een spannende film zat te kijken zou de doelgroep, namelijk het volwassen publiek, moeten aanspreken.

Deze sfeer zou volgens de bookmaker geen enkele verwijzing zijn naar probleemgokken. Dit omdat gevoelens van opwinding een normale menselijke reactie is die bij sportevenementen los komen. De anticipatie voor de paardenraces zou een wezenlijk onderdeel zijn van de belevenis die bij het paardenraces hoort.

De bookmaker wees ook nog op het feit dat er in de tv-reclame geen enkel wedbriefje in beeld komt, of eventueel andere kenmerken van gokken. Slechts de bedrijfsnaam is enkele malen te zien in de desbetreffende reclame.

Het gebruik van de voice-over ging volgens Coral ook volgens de bestaande regels. De bookmaker geeft aan dat de aandacht is gevestigd op de actie tijdens de paardenrace en niet tot het aanzetten van wedden. Ook is men van mening dat het gebruik van de tweede persoon – in de reclame spreekt de voice-over namelijk over “Uw paard” – waarschijnlijk geen grote negatieve gevolgen zal hebben voor mensen met een gokprobleem. Daardoor is Coral van mening dat de reclame geen enkele regel overtreedt.

Clearcast, de Britse variant van Ster, vond eveneens dat de reclame in geen enkel opzicht zou aanzetten tot gokken. Ook zij benadrukte dat niemand in de reclame actief een weddenschap aan het afsluiten was. Daarnaast waren de close-up beelden van de toeschouwers volgens Clearcast maar heel kort in beeld te zien. Hierdoor vond men dat de focus lag op de paardenrace en niet op het individu.

ASA vindt dat reclame Coral aanzet tot gokken

De ASA is het hier voor een gedeelte mee eens. De instantie erkende dat er geen weddenschappen in de reclame voor komen. Maar de kijker wordt wel degelijk geattendeerd op weddenschappen, want de merknaam [Coral] komt meerdere keren prominent voor in de reclame. Zo dragen alle paarden een zadel met kleed waarop de merknaam te zien is. Ook is het logo van Coral afgebeeld op banners in het stadion en op het parcours.

Ook de voice-over, die het in de tweede persoon heeft over “Uw paard”, zorgt er voor dat de kijker zich aangesproken voelt om te gaan gokken op paardenraces. Daarom is de ASA van mening dat de reclame de indruk wekt dat de spanning niet alleen van de race vandaan komt, maar ook van het wedden op paardenraces. De instantie vindt ook dat de zin “Coral. Get closer to the action” impliceert dat je alleen door middel van het wedden via Coral een betere ervaring gaat beleven als toeschouwer van paardenraces.

In de reclame is verder ook nergens een verwijzing naar eventuele verliezen te zien. Dit in combinatie met de uitspraken van de voice-over en de visuele setting zorgt er voor dat de commissie van mening is dat er een aanzienlijk risico bestaat dat dit element van de advertentie een nadelig effect zou hebben op probleemgokkers.

Daarom komt de ASA tot de conclusie dat de reclame maatschappelijk onverantwoord was. Deze zou een aanzienlijk gevaar vormen voor kwetsbare groeperingen. Ook moedigt de reclame gokgedrag aan, wat kan leiden tot ernstige gokschade bij personen. De reclame mag in zijn huidige vorm dan ook niet meer op tv komen omdat het de CAP Code overtreedt.

Niet alleen moet de reclame offline, ook is Coral opgedragen zorg te dragen dat toekomstige advertenties maatschappelijk verantwoord zijn en waarschijnlijk geen onevenredig effect hebben op probleemgokkers. Ze mogen geen implicaties bevatten van gedragingen die verband houden met probleemgokken.

Eerder deze week tikte de ASA het gokbedrijf Rank Digital op de vingers. In een mobiele app werd een advertentie getoond van een van de casino’s van Rank. Hierin werd gesuggereerd dat gokken een oplossing was voor financiële problemen.

Laat een reactie achter