Vrijdag 2 december 2022

Speel bewust

EGBA: 20 miljoen berichten over verantwoord gokken gestuurd door onze leden

EGBA gokmarkt Europa

Vorig jaar verstuurde EGBA-leden 22,5 miljoen persoonlijke berichten naar klanten over verantwoord gokken. Hiermee zag het de overkoepelende organisatie het aantal berichten met 700% stijgen ten opzichte van het jaar daarvoor.

EGBA logo via CasinoNieuws.nl

De European Gaming & Betting Association (EGBA) met Maarten Haijer aan het roer is een in Brussel gevestigde organisatie die diverse grote gokbedrijven vertegenwoordigt. Het representeert deze bedrijven onder andere in gesprek met overheden en beleidsmakers in landen waar regulering wordt ingevoerd. De volgende bedrijven zijn aangesloten bij de EGBA:

EGBA-leden hebben in 2021 meer dan 20 miljoen persoonlijke berichten gestuurd naar klanten over verantwoord gokken. Dit laat de organisatie weten in haar duurzaamheidsrapport (PDF, 4,62 MB) die deze week gepubliceerd werd. De 22,5 miljoen berichten betekende een stijging van 700% ten opzichte van het vorige jaar.

In het verslag geven de CEO’s van de bookmakers die lid zijn van de EGBA (European Gaming and Betting Association) aan dat ze willen investeren in een cultuur waar veilig gokken centraal staat. Zo zijn ze voornemens een bijdrage te leveren aan de samenleving in Europa gericht op sport en sociale doelen, aldus het rapport.

In totaal 38 miljoen mededelingen over verantwoord gokken verstuurd

Het rapport bevat verder de belangrijkste duurzaamheidsfeiten van de EGBA van het afgelopen jaar:

  • Het totaal aantal mededelingen aan klanten over veiliger gokken is aanzienlijk gestegen: 38 miljoen mededelingen – een jaarlijkse stijging van 123%.
  • 66% van alle communicatie over veiliger gokken bestond uit gepersonaliseerde en gerichte communicatie naar klanten. Dit waren in totaal 22,5 miljoen gepersonaliseerde berichten, een jaarlijkste stijging van 700%. Deze gepersonaliseerde berichten werden gefaciliteerd via e-mail, SMS, chat, pop-up interacties, en werden rechtstreeks gericht op specifieke klanten op basis van hun individuele online gokgedrag.
  • Er werden 15,5 miljoen algemene mededelingen aan klanten, via onder andere e-mail en SMS, gestuurd om verantwoord gokken te bevorderen – een jaarlijkse stijging van 9%.
  • Het aantal klanten dat verplicht of vrijwillig ten minste één instrument voor veiliger gokken gebruikt, is gestegen tot 14,9 miljoen. Dit gaat om 50% van de klanten.
  • De vrijwillige bijdragen aan diverse Europese sporten, via sponsoring en betalingen van sportstreamingrechten, bedroegen in totaal 499 miljoen euro – een jaarlijkse stijging van 22%

Maarten Haijer, Secretaris-generaal van EGBA, laat weten blij te zijn met de communicatie van de leden over veiliger gokken:

“We zijn blij te zien dat onze leden meer dan ooit met hun klanten communiceren over veiliger gokken en, wat belangrijk is, op een aanzienlijk meer gepersonaliseerde en gerichte manier. Dit maakt allemaal deel uit van hun inspanningen om duurzaamheid en een sterke cultuur van veiliger gokken te bevorderen.

“Er is aanzienlijke vooruitgang geboekt en het is verheugend om te zien dat onze leden hun inspanningen versterken door meer onderzoek te financieren, innovatieve nieuwe strategieën te introduceren en te investeren in de nieuwste instrumenten en technologieën om veiliger gokken te bevorderen.

“De persoonlijke inzet van de CEO’s om deze vooruitgang te boeken is van vitaal belang en laat zien dat onze leden ons collectieve streven naar duurzaamheid serieus nemen.”

Maarten Haijer, Secretaris-generaal, EGBA

De leden van de EGBA zetten niet alleen in op duurzaamheid via persoonlijke berichten. Ook het bestrijden van witwassen is een belangrijk punt op de agenda van de organisatie. Zo introduceerde de EGBA nieuwe richtlijnen voor bestrijding van witwassen afgelopen september. In de richtlijnen van de EGBA staan industrienormen die de gokaanbieders moeten toepassen in hun EU- en EER-activiteiten.

Meer over

Laat een reactie achter