Zaterdag 13 april 2024

Speel bewust

Europees Parlement wil onderzoek naar de impact van loot boxes

Europees Parlement loot boxes

Het Europese Parlement wil dat de Europese Commissie onderzoek gaat doen naar de impact van loot boxes in videogames. Dit blijkt uit een rapport dat het Europarlement had opgesteld en met een grote meerderheid werd aangenomen. Uiteindelijk moet er een uniforme aanpak komen op het gebied van consumentenbescherming bij online videogames.

Als het aan het Europees Parlement ligt doet de Europese Commissie onderzoek naar de impact van loot boxes in videogames. Dit is de belangrijkste conclusie uit het rapport (, 207 kB) dat door Adriana Maldonado López als rapporteur van het Europarlement is opgesteld. Het rapport kon rekenen op een groot draagvlak van het Europese Parlement, zo weet Tweakers te melden. In totaal stemden 577 leden voor tegenover 56 tegenstemmen. 15 leden onthielden zich van een stem.

Het doel van het rapport is dat de Europese Commissie met een uniforme aanpak komt op het vlak van bescherming van de consumenten bij online videogames. In het geval van de loot boxes gaat het om de bescherming van kinderen, die onder een kwetsbare doelgroep vallen. De loot boxes zouden een verslavend karakter hebben en veel geld kosten.

Daarnaast is het vaak onduidelijk hoeveel geld spelers kwijt zijn aan een loot box binnen een computerspel. Meer dan eens gebruikt een videogame een eigen valuta, waardoor je niet doorhebt hoeveel geld je uitgeeft. Dit merkt Kim van Sparrentak, Europarlementariër van GroenLinks, op tegenover Trouw:

“Tegenwoordig koop je niet een duur spel, maar is een game zogenaamd ‘gratis’. Tijdens het spelen moet je dan steeds geld betalen om verder te kunnen. Soms weet je niet eens hoeveel geld, want dan reken je af in andere valuta, zoals je ook muntjes moet kopen op een festival. Zo heb je totaal niet door wat je uitgeeft.”

Kim van Sparrentak, Europarlementariër van GroenLinks

Het Europees Parlement wil niet meteen aansturen op een verbod op loot boxes, maar dit zou wel een van de mogelijke uitkomsten van het onderzoek van de Europese Commissie kunnen zijn.

In het rapport wordt verder ook aandacht geschonken aan het feit dat sommige games zo geprogrammeerd zouden zijn om gameverslaving in de hand te werken, en om spelers steeds meer geld uit te laten geven.

Afgelopen december liet staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Alexandra van Huffelen, weten dat er hopelijk via het Europees consumentenrecht een verbod op loot boxes in videogames gaat komen. Een verbod via de kansspelwet zou minder makkelijk gaan dan via het Europees consumentenrecht.

Europese consumentenorganisaties willen verbod op loot boxes

Vorig jaar lieten negentien consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, weten een verbod te willen op het verkoop van de ‘misleidend ontworpen’ loot boxes. Deze conclusie trok men aan de hand van het onderzoeksrapport Insert Coin, waarin beschreven staat hoe gameontwikkelaars de speler met psychologische trucs verleid om geld uit te geven aan loot boxes.

In de tussentijd werd er in de Tweede Kamer een motie aangenomen van CDA-kamerlid Henri Bontebal. De politicus pleitte voor een verbod op loot boxes in videogames. Een geruime meerderheid van de Tweede Kamer stemde voor de motie.

Kamerlid Van Nispen (SP) stelde over dit onderwerp Kamervragen aan Minister Franc Weerwind voor rechtsbescherming. Zo stelde het Kamerlid dat videogames met loot boxes een label 18+ moesten krijgen. Weerwind wilde niet zo ver gaan, zo bleek uit zijn antwoorden op de Kamervragen.

Heb je het gokken niet meer onder controle? Dan kan je jezelf inschrijven in Cruks (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen) via CruksRegister.nl. Eenmaal aangemeld voor die gokstop, kan je niet meer bij landgebonden en online casino’s spelen. Cruks is een middel, niet de ultieme oplossing. Lees onze pagina over bewust spelen en zoek hulp als je er niet alleen uitkomt.

Lead-foto door Diliff via Wikimedia.

Meer over

Laat een reactie achter