Woensdag 8 februari 2023

Speel bewust

Franse toezichthouder ANJ wil minder reclames voor sportsbetting

ANJ gokreclames

De Franse toezichthouder Autorité Nationale Des Jeux (ANJ) wil dat bookmakers in Frankrijk minder gokreclames gaan maken. Het is daarom gekomen met een nieuwe set aanbevelingen. Tijdens het wereldkampioenschap voetbal aan het einde van het jaar moet de reclamedruk daardoor minder hevig zijn.

Tijdens het EK voetbal dat in juni en juli 2021 werd gehouden, werd een ongekende advertentiedruk waargenomen van exploitanten van sportweddenschappen in Frankrijk, zo schrijft de ANJ op haar website zoals opgemerkt door iGB.

Na het EK organiseerde de ANJ een consultatieronde waar alle betrokken partijen hun input konden leveren. Daarnaast liet de Franse toezichthouder twee onderzoeken uitvoeren. Uit de consultatieronde en de onderzoeken bleek dat er tijdens 2021 een ongekende intensivering was van de advertentiedruk, vooral op het gebied van sportweddenschappen. Bovendien waren de preventieboodschappen niet goed zichtbaar, hadden de reclames een grote invloed op kwetsbare groepen zoals jongeren en buitensporige gokkers, en werd er om de huidige regelgeving heengewerkt door vooral digitaal te adverteren.

De ANJ formuleerde daarop drie doelstellingen:

  • de reclamedruk in alle media (televisie, radio, display, en digitaal) moet minder intensief worden;
  • de bescherming van minderjarigen en risicopersonen moet versterkt worden, met name bij adverteren via digitale media;
  • de doeltreffendheid van preventiesystemen moet verbeterd worden.

Twee instrumenten ANJ voor minder gokreclames

Voortkomend uit de huidige wetgeving, komt de ANJ daarom met twee instrumenten.

Richtlijnen

Allereerst zijn er strengere richtlijnen. Reclames die aanzetten tot gokken worden verboden als ze

  • gokken bagataliseren;
  • ongegronde beweringen doen over winstkansen;
  • gokken een alternatief is voor een betaalde baan;
  • minderjarigen bevatten;
  • doen voorkomen alsof gokken een normale vrijetijdsbesteding is;
  • voordoen alsof gokken een hogere sociale status oplevert.

Dat laatste element, de hogere sociale status, wordt door de ANJ uitgekristalliseerd. Reclames mogen niet suggereren dat gokken zorgt voor:

  • financieel succes;
  • seksueel succes;
  • glorie;
  • macht;
  • bewonderingen van derden;
  • volwassenheid;
  • het krijgen van rijkdom of luxe goederen (sportwagens, luxe villa’s, privévliegtuigen, jachten, ruimtevaartreizen).

Aanbevelingen

Naast nieuwe richtlijnen heeft de ANJ een viertal aanbevelingen voor de markt:

  • Een maximum van 3 gokreclames per reclameblok en een maximum van 3 blootstellingen op digitale media per speler per dag en per medium;
  • Implementatie van een tool (de “advertentiemoderator“ genoemd) waarmee spelers gemakkelijk het aantal, de frequentie, en het type meldingen kan kiezen die naar hem of haar kunnen worden verzonden;
  • Een minimum leeftijd van 18 jaar voor ambassadeurs en influencers, die ook geen fysieke verschijning hebben die suggereert dat ze minderjarig zijn. Ook mogen deze influencers onder hun publiek een maximum van 16% aan minderjarigen hebben;
  • Standaardisatie van preventieberichten om hun zichtbaarheid te verbeteren.

Om de richtlijnen en aanbevelingen te implementeren, zal er een nauwere samenwerking moeten komen met ARPP (de Reclame Code Commissie in Frankrijk) en ARCOM (regelgevende instantie voor audiovisuele communicatie). Deze instanties zullen hun manifesten in lijn moeten brengen met deze nieuwe richtlijnen en aanbevelingen en daarop acteren.

Daarnaast start de ANJ een “handvest van goed gedrag” op het gebied van digitale reclame voor de online casino’s en bookmakers in Frankrijk. Op die manier wil het het volume en de frequentie van reclames voor kansspelen beter reguleren en het jonge publiek beter beschermen.

Tot slot moet er een werkgroep opgericht worden onder toezicht van de ANJ en het Ministerie van Sport in Frankrijk die zich bezighoudt met het toezicht op sponsoring en partnerschappen met clubs, influencers, en ambassadeurs.

Zowel de nieuwe richtlijnen en aanbevelingen zijn niet bindend. Hoe het erop wil toezien dat mensen nog maar 3 blootstellingen per dag online voorgeschoteld krijgen, is niet direct duidelijk. De nieuwe richtlijnen en aanbevelingen van de ANJ moet er voor zorgen dat er tijdens het WK in Qatar aan het einde van het jaar minder gokreclames te zien zijn.

In Frankrijk heeft de toezichthouder samen met de industrie dus eerst de handschoen opgepakt, voordat de politiek zich ermee ging bemoeien. In Nederland was dat met de Reclamecode Online Kansspelen ook het idee, maar die kon niet voorkomen dat de politiek toch al tot actie overging. Een motie voor een totaal reclameverbod voor gokreclames en een motie voor een reclamevenster voor online reclames werden in december 2021 aangenomen in de Tweede Kamer. Na een interpellatiedebat heeft de nieuwe minister Weerwind beloofd snel met een antwoord te komen, voor 1 april 2022.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter