Dinsdag 28 juni 2022

Reclamecode Online Kansspelen: 3 reclames per blok, max 30 seconden per reclame

Reclamecode Online Kansspelen

De Reclamecode Online Kansspelen is vanaf morgen van kracht. Diverse legale online casino’s, omroepen, en mediapartijen kwamen de code overeen. De Stichting Reclame Code zal toezien op naleving van de code en klachten in behandeling nemen. In de code is onder andere opgenomen dat er nog maar 3 gokreclames per reclameblok uitgezonden mogen worden. Bovendien mag iedere reclame maximaal 30 seconden duren, en zijn twinreclames niet meer toegestaan.

Begin september van dit jaar werd branchevereniging VNLOK opgericht. Samen met branchevereniging VAN Kansspelen en bet365, presenteerde VNLOK direct haar plan voor de Reclamecode Online Kansspelen. De organisaties spraken toen de hoop uit dat de reclamecode al vanaf eind september in werking zou treden.

Op 17 september bespraken we de Reclamecode Online Kansspelen aan de hand van een uitgelekte versie die ook de NOS en NU.nl onder ogen kregen. Uit die versie van de code werd duidelijk dat de betrokken bedrijven onder andere een maximum van 3 reclames per reclameblok wilden.

Een dag voor de beoogde opening van de kansspelmarkt in Nederland, maakte de Consumentenbond kenbaar de stekker uit het overleg over de Reclamecode Online Kansspelen te trekken. Het vertrek van de Consumentenbond uit het overleg werd deze week nog aangegrepen door Verslavingskunde Nederland om de poging tot zelfregulering al als mislukt aan te duiden.

Hoewel de Consumentenbond niet meer aan tafel zat bij het vormen van de code, zijn de overige partijen toch tot overeenstemming gekomen. In een persbericht verstuurd door VNLOK, melden de betrokkenen dat de Reclamecode Online Kansspelen vanaf 15 december 2021 van kracht gaat.

De Reclamecode Online Kansspelen is een vorm van zelfregulering. De code doet niet af aan de Wet Kansspelen op afstand of de Wet op de Kansspelen maar is daar een aanvulling op. Het gaat verder dan de in het ‘Besluit Werving, Reclame en Verslavingspreventie Kansspelen’ en de ‘Regeling Werving, Reclame en Verslavingspreventie Kansspelen’ opgenomen restricties voor gokreclames.

Reclamecode Online Kansspelen

De Reclamecode Online Kansspelen – hier in zijn volledigheid te downloaden (PDF, 252 kB) – schrijft voor dat er maximaal 3 reclames voor online kansspelen per reclameblok mogen vertoond worden. Iedere gokreclame mag bovendien maximaal 30 seconden lang zijn. Het gebruik van twinspots waarbij een reclame later in hetzelfde reclameblok wordt opgevolgd door een korte tag on van het zelfde merk, is niet meer toegestaan.

Deze (nieuwe) regels omzeilen door ook reclames voor landgebonden aanbod in hetzelfde reclameblok te vertonen, is door de Reclamecode Online Kansspelen niet mogelijk. De code geldt namelijk niet alleen voor reclames voor het online casino, maar ook voor kansspelreclames voor de landgebonden vestigingen van Holland Casino, Jack’s Casino, Fair Play Casino, ZEturf verkooppunten, en TOTO winkels.

Highlights

Reclames voor online kansspelen mogen volgens de Reclamecode Online Kansspelen niet:

  • aanzetten tot onverantwoord of impulsief gedrag. Taal als “u heeft niets te verliezen”, “grijp uw kans, u leeft maar een keer” of “opschieten, gok nu!” mogen dus niet;
  • inspelen op hebberigheid door bijvoorbeeld het gebruik van populaire dure merkkleding of horloges, het gebruik van dure automerken, etc;
  • suggereren dat online gokken leidt tot sociale acceptatie of geluk, of iemands zelfvertrouwen doet groeien;
  • suggereren dat de speler een overwegende invloed kan hebben op de uitkomst. Hierbij is geen uitzondering opgenomen voor poker, een spel waarbij wel overwegende invloed mogelijk is;
  • tijdens sportwedstrijden gebruikt worden om het wedden op die specifieke wedstrijd aan te moedigen;
  • geplaatst worden op websites waar casual games worden aangeboden.

Bonussen

Over bonussen zijn diverse afspraken gemaakt in de Reclamecode Online Kansspelen. Bonussen:

  • mogen niet aangeboden worden aan jongvolwassenen (18 tot 24 jaar);
  • kennen een maximum van € 250;
  • mogen niet in reclames op televisie of op billboards gebruikt worden;
  • moeten vergezeld gaan van duidelijke bonusvoorwaarden.

Minderjarigen en jongvolwassenen

Op wat wel en niet mag met betrekking tot het richten op minderjarigen en jongvolwassenen, wordt uitgebreid ingegaan in de Reclamecode Online Kansspelen:

  • personen jonger dan 25 mogen niet gebruikt worden in gokreclames. Ook mensen die er jonger dan 25 uitzien, mogen niet worden gebruikt;
  • stripfiguren die voornamelijk populair zijn bij jongeren, mogen niet gebruikt worden;
  • individuele beroepssporters mogen niet gebruikt worden;
  • andere rolmodellen met een substantieel bereik onder minderjarigen en jongvolwassenen mogen niet gebruikt worden.

Het begrip substantieel bereik wordt eenduidig gedefinieerd in de Reclamecode Online Kansspelen. Waar er eerder wel eens gesproken werd over een percentage van 30%, staat in de vandaag gepubliceerde versie duidelijk dat het maximum op 25% gesteld wordt. Dat betekent dat het bereik van een reclame of rolmodel niet voor meer dan een kwart uit mensen jonger dan 24 mag bestaan.

De Reclamecode Online Kansspelen schrijft de online gokbedrijven ook voor dat videoreclames niet online tussen 06:00 en 21:00 uitgezonden worden als bijvoorbeeld preroll-add op YouTube en andere videoplatformen.

Helma Lodders over Reclamecode Online Kansspelen

Helma Lodders (voorzitter van branchevereniging VNLOK), gaf in het persbericht haar visie op de Reclamecode Online Kansspelen:

“Het was niet eenvoudig om de belangen van alle betrokken partijen te verenigen, maar het is gelukt om tot een stevige reclamecode voor online kansspelen te komen die consumenten en specifiek kwetsbare groepen aanvullend beschermt. Hierbij is advies betrokken van verslavingsdeskundigen en consumentenorganisaties. Wettelijk gelden al tal van beperkende maatregelen voor het promoten van online kansspelen. Met deze code doen de leden van de VNLOK daar – ook luisterend naar de maatschappelijke discussie – nog eens vrijwillig een flinke schep bovenop. Hiermee wordt de ervaren overkill aan reclames stevig teruggedrongen, niet alleen op tv en radio, maar ook online. Zonder – en dat maakt de code echt bijzonder – de maatschappelijke doelstelling in gevaar te brengen om 80 procent van de huidige spelers van de illegale naar de legale aanbieders van online kansspelen te leiden. Een doelstelling waarvoor het op verantwoorde wijze reclame maken essentieel is.”

Helma Lodders, voorzitter branchevereniging VNLOK

Laat een reactie achter