Dinsdag 28 juni 2022

Gokreclame wordt in België aan banden gelegd

Gokreclames België

Eind 2022 moeten zo goed als alle gokreclames in België verdwenen zijn. Dit is te lezen in een Koninklijk besluit.

Waar de Belgische burger nu nog veelvoudig reclamespotjes op televisie over gokken ziet, gaat de situatie aan het eind van dit jaar drastisch veranderen. Gokreclames mogen dan in België niet meer op de buis komen. En niet alleen de reclames op tv gaan verdwijnen. Ook reclame-uitingen via social media, radio, krant of tijdschriften, en billboards op straat worden aan banden gelegd, zo beschrijft onder andere Het Laatste Nieuws.

In België hebben meer dan 100.000 mensen te maken met een gokstoornis, aldus cijfers van het Algemene Cel Drugsbeleid. Experts pleiten daarom al langere tijd voor een verbod op gokreclames in België.

Van Quickenborne: “Gokken is het nieuwe roken”

Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (lead-foto) laat in een reactie het volgende weten over de aanstaande verbanning van gokreclames:

“De filosofie zal zijn dat enkel wie wil gokken en actief op zoek gaat naar informatie over kansspelen, in de toekomst nog gokreclame te zien zal krijgen. Het constante bombardement van reclame die verslaving in de hand werkt, ook bij jongeren, moet stoppen.” 

Vincent Van Quickenborne, minister van Justitie

Ook meldt de minister van Justitie dat het aantal gokkende mensen tijdens corona explosief is gestegen. Vooral jongeren zijn meer gaan gokken.

Gokken is voor Van Quickenborne het nieuwe roken geworden. Tabaksreclame is ook overal verboden, dus gokreclames in België zullen spoedig volgen. Gokreclames normaliseren het gokken, aldus de minister in het programma De Ochtend op het Belgische Radio 1.

Waar de reclames uitgezonden via tv, radio, billboards, en kranten helemaal moet verdwijnen, zal een aanbieder nog wel via haar eigen website en social media-profielen zich mogen uiten. Echter zitten daar een hoop restricties aan. Zo mogen ze geen interactie aangaan met volgers en bezoekers. Ook mogen videoboodschappen op de site zelf een lengte van maximaal 5 seconden hebben.

Er is nog een uitzondering op de nieuwe maatregel. Productplacing in televisieprogramma’s en reclames in sportwedstrijden zijn toegestaan als deze niet specifiek op de binnenlandse markt gericht zijn.

Sportsponsoring moet eind 2024 verdwenen zijn

Tegen het einde van 2024 moet ook iedere vorm van sportsponsoring door gokbedrijven verdwenen zijn. Op dit moment mogen ze als sponsor alleen reclame in het stadion of op het shirt maken met het merknaam of het logo. De reclameslogans zijn in dezen al verboden. Ook het afspelen van reclames via de luidsprekers of schermen in het stadion zullen niet meer toegestaan zijn.

Bij sporttoernooien mag er tot 1 januari 2025 nog wel reclame gemaakt worden op televisie. Maar ook hier geldt een maximale duur van 5 seconden per reclame. Dit mogen er ook maar twee per uur zijn en de reclame moet binnen een kwartier voor of na de uitzending van de desbetreffende wedstrijd op de beeldbuis verschijnen, zoals opgetekend door VRT.

In het Koninklijk besluit komt verder naar voren in welke toegestane vorm een gokreclame mag bestaan. Zo komt er in België net als in Nederland een verbod op het gebruik van rolmodellen in gokreclames. Bekende personen zoals influencers, sporters, of acteurs kunnen een te rooskleurig beeld schetsen van gokken. Zeker voor de kwetsbare doelgroep zoals jongeren. In Nederland gaat het verbod op het gebruik van rolmodellen al op 1 juni 2022 in.

Eerder sprak de Kansspelcommissie zich al uit voor een volumebeperking voor gokreclames. In juni vorig jaar verlaagde de minister het speellimiet al van € 500 naar € 200 per week.

Lead-foto Vincent Van Quickenborne door Nathalie Behring voor World Economic Forum op Wikipedia.

Laat een reactie achter