Maandag 26 februari 2024

Speel bewust

Kansspelautoriteit deelt opnieuw waarschuwingen uit vanwege ongerichte reclame

Kansspelautoriteit nieuw adres

De Kansspelautoriteit heeft onlangs ingegrepen bij drie Nederlandse vergunninghouders omdat zij toch nog ongerichte reclame maakten. Een van de aanbieders deelde merchandise uit, terwijl de andere twee de regels omtrent sponsoring overtraden.

Drie legale Nederlandse online kansspelaanbieders zijn na de invoering van het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand (Orka) in de fout gegaan. De Kansspelautoriteit maakte donderdag bekend dat er is ingegrepen bij drie vergunninghouders. Zij zouden alle drie op hun eigen wijze toch ongerichte reclame hebben gemaakt terwijl dit sinds 1 juli 2023 verboden is. Om welke aanbieders het gaat, maakte de toezichthouder niet bekend.

De eerste aanbieder gaf gokkers de kans om tijdens een promotie een speciaal T-shirt te winnen. Op het T-shirt stonden de naam en het logo van de aanbieder. Dit is echter ook een vorm van ongerichte reclame, zo liet de Kansspelautoriteit weten:

“Het uitdelen van ‘merchandise’ is verboden, omdat dit ongerichte reclame is die zichtbaar zal zijn in de openbare ruimte.”

Kansspelautoriteit

Sponsoruitingen die verder gingen dan een neutrale uiting

De twee andere aanbieders gingen in de fout als sport- en programmasponsor. De eerste van de twee sponsorende aanbieders liet meer zien en horen dan alleen de naam en het logo van het merk. De slogan van de aanbieder zou ook genoemd worden en te zien zijn. Ook dit is volgens het Besluit Orka verboden. Sponsoruitingen mogen niet verder gaan dan alleen een neutrale uiting waaraan de aanbieder te herkennen is.

De tweede aanbieder ging in de fout tijdens een sportwedstrijd van een club die gesponsord werd. Bezoekers van de wedstrijden werden via de sponsoruiting aangespoord om de app van de betreffende kansspelaanbieder te gaan gebruiken. Dit viel dan ook niet meer onder een ‘neutrale uiting’ en moest daardoor worden aangepast.

Alle drie de aanbieders zijn door de Kansspelautoriteit aangesproken op de overtreding waarna deze direct zijn gestaakt.

Dit gebeurde eerder ook al eens in augustus. Ook toen moest de Kansspelautoriteit ingrijpen bij aanbieders die toch nog in de publieke ruimte zichtbaar waren middels reclame-uitingen op billboards en abri’s. De Kansspelautoriteit deelde waarschuwingen uit waarna de reclame-uitingen werden verwijderd.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter