De Kansspelautoriteit heeft drie aanbieders aangesproken vanwege overtredingen van de reclameregels rondom sponsoring. De aanbieders waren via sponsoring zichtbaar op een manier die niet is toegestaan door de invoering van het Besluit Orka.
Op 1 juli 2024 is de tweede stap van het ongerichte reclameverbod, het besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand (Besluit Orka), in werking getreden. Sinds die datum mogen online gokbedrijven geen reclame meer maken door evenementen, televisie-, en radioprogramma's te sponsoren.
De Kansspelautoriteit maakte maandag bekend dat er toch aanbieders waren die na deze datum de regels omtrent sponsoring hebben overtreden. In totaal zijn drie aanbieders op de vingers getikt door de toezichthouders. De drie aanbieders, die niet bij naam zijn genoemd, hebben na een waarschuwing van de Kansspelautoriteit actie ondernomen om de overtreding te stoppen.
Drie overtredingen geconstateerd
In alle gevallen was er sprake van een derde partij die betrokken was bij de overtreding.
- De eerste aanbieder was voor 1 juli 2024 sponsor van een nationaal evenement, maar dit sponsorcontract stopte voor die datum. Toch bleef de organisator van het evenement promotiemateriaal gebruiken waarop het logo van het gokbedrijf zichtbaar was. De Kansspelautoriteit wees de aanbieder op de overtreding, waarna het logo direct werd verwijderd van het promotiemateriaal.
- Een andere aanbieder had een sponsorcontract met een groot sportevenement. Deze vorm van sponsoring is toegestaan tot 1 juli 2025, maar toch was er sprake van een overtreding. Voorafgaand aan het toernooi werd de sportlocatie ook gebruikt voor kinderen en jongvolwassenen. Deze zagen tijdens het sporten de sponsoruitingen die hoorden bij het sportevenement dat zou plaatsvinden. Hierdoor waren de reclame-uitingen ook zichtbaar buiten de wedstrijden om, wat niet is toegestaan.
Daarnaast benadrukt de toezichthouder dat het kwalijk is dat juist kwetsbare groepen de reclame-uitingen zagen. Het gokbedrijf in kwestie is er door de Kansspelautoriteit op gewezen dat het bedrijf zelf verantwoordelijk is voor de uitingen en de zichtbaarheid ervan. - Tot slot was er sprake van een overtreding in een sportwebshop. De webshop verkocht T-shirts van een bekende sporter waarop het logo van een online kansspelaanbieder zichtbaar was. Aangezien het T-shirt ook verkrijgbaar was in kindermaten, greep de Kansspelautoriteit in. De aanbieder heeft volgens de waakhond direct actie ondernomen waardoor het T-shirt niet meer verkrijgbaar is in kindermaten.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.