Maandag 20 mei 2024

Speel bewust

Ladbrokes geeft Rocky scène een twist in nieuwe reclame

Het aanpassen van een oude film valt volgens de makers niet onder het gebruik van een rolmodel

Reclame Ladbrokes

Originele scène uit Rocky II (1979)

De Britse bookmaker Ladbrokes heeft een nieuwe reclame opgenomen met Rocky Balboa in de hoofdrol. Voor de reclame is de originele scène opgeluisterd met nieuwe figuranten. Ook in Engeland is er een verbod op het gebruik van rolmodellen in gokreclames, maar de makers denken op deze manier de regels niet te overtreden.

Het beroemde filmpersonage Rocky Balboa schittert in de nieuwste reclame van de Britse bookmaker Ladbrokes (links). In de reclame zie je de iconische filmscène uit Rocky II (rechts) waarin Sylvester Stallone als Rocky door de straten van Philadelphia rent.

Waar Rocky in de in 1979 uitgebrachte film achtervolgd wordt door een groep kinderen, krijgt hij in de reclame van Ladbrokes gezelschap van een stuk bonter gezelschap. Zo zie je onder meer een bouwvakker, sporters, dragqueens, en een gitarist met de bokser meerennen. Op een gegeven moment zie je zelfs een jockey met paard en een Formule 1-auto meegaan in de bonte stoet van personen.

De reclame eindigt met de wereldberoemde beklimming van de trappen van het Philadelphia Museum of Art. De kinderen die in Rocky II juichen zijn nu vervangen door crossende motoren en een groot gezelschap diverse mensen. De slogan, die daarna in beeld komt, luidt dan ook “We play together.”

Rocky reclame Ladbrokes als reactie op verbod rolmodellen

De Rocky-reclame is in het Verenigd Koninkrijk gelanceerd nadat het ook daar verboden is geworden om voetballers, sporters, bekendheden, en influencers te gebruiken in gokreclames, aldus campaignlive.co.uk.

Het verbod op het gebruik van rolmodellen in het Verenigd Koninkrijk in gokreclames is niet opgenomen in beleidsstukken of wetten van de overheid, maar binnen het handboek van de ASA, de Britse versie van wat we in Nederland kennen als de Reclamecode Commissie.

In Nederland is er sinds juni ook een verbod op het gebruik van rolmodellen in gokreclames. Acteurs die een “publiek zichtbare rol binnen de televisie-, film-, theater-, muziek- of andere entertainmentindustrie” kennen, mogen niet gebruikt worden. Of een nabewerking van een film uit 1979 zoals deze Rocky-reclame van Ladbrokes daar ook onder valt, valt te bezien.

Forsyth, oprichter van reclamebureau Neverland die de reclame maakte, vindt in ieder geval dat ze met de Rocky-reclame voor Ladbrokes aan de veilige kant zitten:

“We hebben overlegd met ons juridisch team en zij vonden dat het voor ons een heel veilige ruimte is. De rest van de markt zit in die val. Ze hebben niet nagedacht over de regelgeving die op hen afkomt. Ze hebben gebruik gemaakt van beroemdheden en dat heeft hen in een lastige situatie gebracht.

“Ik had een zeer sterk gevoel van verantwoordelijkheid om geen kinderen aan te spreken [met de reclame] en ook om de beweging van het merk te weerspiegelen om een breder entertainmentmerk te worden. We willen niet stoelen op huidige beroemdheden of van degenen die kinderen zouden kunnen aanspreken, dat is niet de strategie die we wilden volgen.”

Jon Forsyth, oprichter reclamebureau Neverland

Making off Rocky-reclame Ladbrokes

De 90-seconden durende Labrokes-reclame is gemaakt door reclamebureau Neverland en geregisseerd door Nicolai Fuglsig.

Er werd twee weken lang gefilmd in de Origo Studios in Boedapest met sets die 1 op 1 werden gebouwd om de locaties waar Rocky doorheen rent te simuleren. Iedere dag waren er meer dan 250 gekostumeerde acteurs op de set.

James Kennedy, brand director bij Ladbrokes’ eigenaar Entain, zei dat dat “Rocky” de meest ambitieuze campagne is die het merk ooit heeft gedaan, aldus CampaignLive:

“De hele campagne is gebaseerd op de strategie ‘We spelen samen’, dus we willen gedeelde ervaringen vieren. Dat was de kern van de opdracht. Het werd vervolgens aan [Neverland] overgelaten om met waanzinnige ideeën te komen, en toen ze dit idee deelden, gingen al onze harten sneller kloppen: ‘Oh wow, dit is groots als we dit kunnen realiseren’.”

James Kennedy, brand director bij Ladbrokes’ eigenaar Entain over Rock-reclame

Volgens Jon Forsyth was het een lastige shoot om te doen:

“Als de camera eenmaal draaide, moesten alle mensen zich op de exacte afstand bevinden van waar Rocky zich zou bevinden ten opzichte van de camera. Het moest allemaal precies kloppen. Dus als iemand ook maar zes centimeter te dicht bij Rocky liep, dan moesten we opnieuw beginnen. Iedereen moest precies op de juiste plek staan.”

Jon Forsyth

Entain kreeg recordboete

Eerder deze week kwam het moederbedrijf van bookmaker Ladbrokes, Entain, negatief in het nieuws. Het gokbedrijf kreeg van de UK Gambling Commission (UKGC) een boete van € 20,2 miljoen. De boete is de hoogste boete voor ene gokbedrijf in de geschiedenis van de UKGC. Entain kreeg deze recordboete omdat ze ernstig nalatig waren geweest op het gebied van verantwoord spelen en anti-witwassen.

Entain is met haar merken Ladbrokes, Coral, partypoker, en PartyCasino nog niet actief in Nederland. In juni maakte het bedrijf echter de overname van BetCity bekend. Met BetCity heeft het dus nu wel voet aan de grond in Nederland. De andere merken van Entain, zoals Ladbrokes, hebben nog geen vergunning. Het bedrijf verwacht die aan het einde van het jaar.

Notitie: CasinoNieuws.nl heeft niet ten doel Ladbrokes of andere onvergunde bookmakers te promoten middels dit artikel. Omdat Ladbrokes en haar zuster gokbedrijven niet beschikbaar zijn voor Nederlandse spelers, vonden we het verantwoord om te schrijven over deze opvallende Rocky reclame-campagne.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter