Vrijdag 2 december 2022

Speel bewust

Marketingdirecteur NLO: TOTO wel actief tijdens WK maar gericht op Oranje, niet op Qatar

In het radioprogramma BV Sport heeft Arno de Jong, marketingdirecteur van de Nederlandse Loterij, aangegeven dat TOTO met acties zal komen tijdens het WK voetbal in Qatar. In de uitzending onderstreepte hij het belang van reclame voor de kanalisatie.

Arno de Jong, marketingdirecteur van de Nederlandse Loterij, was vandaag te gast in het radioprogramma BV Sport op AllSportsRadio. In het programma bespraken presentatoren Robert Denneman en Frank van den Wall Bake met De Jong onder andere de verschillende merken van de Nederlandse Loterij en hun marketingactiviteiten.

In het programma was veel aandacht voor het naderende verbod op ongerichte reclame voor risicovolle kansspelen, de online gokmarkt, en sportsponsoring. Daarnaast was er aandacht voor het WK 2022 in Qatar.

Reclameverbod

Desgevraagd gaf De Jong aan dat de vele discussies in de Tweede Kamer rondom gokreclames een grote impact hebben op de Nederlandse Loterij. De marketingdirecteur benadrukte dat hij het jammer vindt dat de online gokmarkt niet de tijd heeft gekregen om te laten zien dat reclame en sponsoring wel in goede banen te leiden is.

Volgens de marketingdirecteur van TOTO heeft het reclameverbod grote gevolgen voor de kanalisatiedoelstellingen:

“Als ik ‘online slots’ intyp in Google, kom ik nog steeds die illegale aanbieders tegen. Alleen omdat de legale aanbieders bekend zijn geworden, weet je dat dat goede bestemmingen zijn.”

Arno de Jong, marketingdirecteur Nederlandse Loterij.

Reclame is volgens hem met mate nodig. Hij noemde het naïef om te veronderstellen dat een merk zoals TOTO of Coca Cola zo bekend is dat het geen reclame meer nodig heeft. Daarnaast hebben nieuwe partijen reclame nodig om bekendheid te vergaren, zo zei hij:

“Als je wil dat mensen niet bij het illegale aanbod gaan spelen maar bij het legale aanbod, is het dan wel zo slim om alle ongerichte vormen van marketing en communicatie zoals reclame en sponsoring te verbieden? Want als ze dat vanaf het begin hadden gedaan, dan hadden we waarschijnlijk een merknaam als Betcity nooit gekend.”

Arno de Jong

Op de vraag wie de grootste concurrenten van TOTO zijn, antwoordde De Jong dat er inmiddels een kopgroep is gevormd van vier partijen met het grootste marktaandeel: TOTO, Holland Casino Online, Unibet, en BetCity.

Het naderende verbod op ongerichte gokreclames vergt een andere strategie om in deze kopgroep te blijven, aldus De Jong. Waar TOTO eerder koos voor het opbouwen van een sterke merknaam met de welbekende Koning TOTO-reclames, moet de bookmaker het na 1 januari 2025 over een andere boeg gooien. Na die datum is er een totaalverbod actief op ongerichte reclame en dan komt de focus veel meer te liggen op het product dat TOTO aanbiedt, zo zei De Jong in het radioprogramma.

Geen fan van het WK in Qatar, wel van het Nederlands Elftal

Het item werd afgesloten met een gevoelige kwestie, zo werd zelf ook benoemd. Over een maand begint het WK 2022 in Qatar en de presentatoren vroegen zich af of Arno de Jong naar Qatar zal gaan. De Staatsloterij en TOTO zijn immers sponsoren van de KNVB. De Jong was hier direct duidelijk over: nee. Er gaat niemand van de Nederlandse Loterij naar Qatar:

“Wij gaan niet naar Qatar. We hebben ook geen relaties uitgenodigd in Qatar. We willen ook niet zichtbaar zijn in Qatar. We zijn fan van Oranje, maar wat er in Qatar is gebeurd daar zijn wij absoluut geen voorstander van. Dus we beperken onze activiteiten tot Nederland. Alles wat wij doen, koppelen wij aan Oranje.”

Arno de Jong

De Staatsloterij zal wel zichtbaar zijn in het Huis van Oranje, maar dat staat in het teken van het Nederlands Elftal. Er zal geen promotie plaatsvinden voor het land of het toernooi zelf.

TOTO zal daarentegen wel met acties komen ten tijde van het WK 2022. Het WK 2022 is het grootste toernooi in de voetbalwereld en voor Nederlandse bookmakers het belangrijkste evenement dat er is, aldus De Jong. Op de vraag of “ze” wel in Nederland campagnes gaan doen tijdens het WK, antwoordde de marketingdirecteur:

“Niet met de Staatsloterij, wel met TOTO. We gaan met TOTO… Ja, dat moet bijna wel. Wij zijn voetbal. Ze spelen bij ons op die wedstrijden, dus je kan moeilijk niks doen. Met TOTO gaan we wel acties doen, maar het gaat echt over ons supportership van het Nederlands Elftal. Want wij zijn geen fan van het WK in Qatar, maar wel van het Nederlands Elftal.”

Arno de Jong

De Tweede Kamer wilde de marketingactiviteiten van TOTO eerder voorkomen. Eind september werd een motie aangenomen die de marketinguitingen tijdens het WK van de staatsdeelneming moest voorkomen. Gevraagd wat de aangenomen motie betekende voor de plannen rondom het WK van TOTO, antwoordde de woordvoerder van Nederlandse Loterij dat het niet vooruit wilde lopen op een eventuele beslissing van de regering. In de tussentijd lijken de voorbereidingen voor een campagne rondom het Nederlandse elftal dus in ieder geval in volle gang voor de TOTO.

Onlangs presenteerde TOTO nog een opvolger van de rolmodellen die eerst het boegbeeld vormden voor het online casino van de Nederlandse Loterij. Na bekendheden als Andy van der Meijde, Royston Drenthe, Wesley Sneijder, en Dick Advocaat, is nu een groene gorilla Koning TOTO. Of de groene gorilla ook tijdens het WK wordt ingezet, maakte De Jong niet bekend.

Het gehele interview van BV Sport met Arno de Jong van Nederlandse Loterij op AllSportsRadio luister je terug op Spotify, SoundCloud, Apple Podcast, Google Podcast, of via de speler bovenaan dit artikel. Lead-foto via AllSportsRadio.


Laat een reactie achter