Dinsdag 7 februari 2023

Speel bewust

Staatsloterij wint verkiezing voor beste decemberreclame

Staatsloterij MarketingTribune

De Staatsloterij heeft met haar reclame ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ de December Commercial Competitie van marketingvakblad MarketingTribune gewonnen. Een panel van bijna 2.000 reviewers gaf de tv-reclame van de Staatsloterij het hoogste rapportcijfer van de 15 reclames die werden gelanceerd in de afgelopen maand. De Staatsloterij kreeg een 8,1 voor de reclamespot over de zoon die zijn vader nog een keer meeneemt op reis.

Marketingvakblad organiseerde afgelopen maand voor het vierde jaar op rij de December Commercial Competitie. In deze verkiezing wordt uitgeroepen welk bedrijf de beste reclame van de maand december had. Bedrijven komen in deze maand vaak met een ander type reclame en daar wil het vakblad extra aandacht aan besteden. MarketingTribune ging op zoek naar de beste reclame die het gevoel van de decembermaand het beste omschrijft.

In totaal werden vijftien december-reclames beoordeeld door een samengesteld panel. In totaal waren er bijna 2.000 reviewers en iedere afzonderlijke reclame kreeg meer dan 300 reviews.

De verschillende reclames werden op diverse punten beoordeeld. Zo moesten de reviewers aangeven hoe geloofwaardig een reclame was en of de reclame leuk was om te kijken. Ook moesten ze aangeven hoe irritant en hoe onderscheidend de reclame was. Tot slot werd gevraagd of de reclame aanzette tot actie en wat het algehele rapportcijfer van de reclame was.

MarketingTribune: Staatsloterij heeft de beste decemberreclame

In december komt de Staatsloterij traditiegetrouw met een speciale reclame voor de Oudejaarstrekking. De reclame van dit jaar met de slogan ‘wacht niet tot geluk je overkomt’, scoorde in de December Commercial Competitie de hoogste score met een 8,1 als rapportcijfer.

In de reclame vertelt een zoon zijn vader dat ze samen op reis gaan omdat hij de Staatsloterij zou hebben gewonnen. Zij maken een onvergetelijke reis met een aantal mooie momenten waarover de vader na afloop vol enthousiasme vertelt aan zijn medebewoners in het verzorgingstehuis. Daar vertelt de zoon aan een van de medewerksters van het tehuis dat hij de Staatsloterij niet heeft gewonnen. Je moet immers niet wachten tot het geluk je overkomt, zo luidde de boodschap.

De reclame van scoorde de hoogste score op de onderdelen ‘reclame zet aan tot actie’ en ‘reclame is onderscheidend.’ Ook op de andere vlakken kreeg de Staatsloterij een hoog rapportcijfer. Met de 8,1 als beoordeling bleef het merk van de Nederlandse Loterij de concurrentie voor. Albert Heijn eindigde op de tweede plek met een 8,0 en het podium werd compleet gemaakt door de Kerstknuffel van HEMA (7,9).

Husky Frida

De decemberreclame van de Staatsloterij is traditiegetrouw een populaire reclame in Nederland. De voorgangers van deze vader-zoon-reclame hadden een (huis)dier in de hoofdrol. Hiermee wist de Staatsloterij al meerdere prijzen in de wacht te slepen. Zo won de Staatsloterij de Gouden Loeki voor de beste reclame van 2020 met kat Frummel in de hoofdrol, de beste reclame van 2019 met het egeltje Freddie in de hoofdrol, en de beste reclame van 2018 met het hondje Frekkel als hoofdrolspeler.

Dit jaar koos de Staatsloterij dus niet voor een dier in de hoofdrol. Het betekende echter niet dat dieren helemaal verdwenen zijn uit de reclame. De vader en de zoon beleven de onvergetelijke reis namelijk samen met Husky Frida.

MarketingTribune Staatsloterij

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter