Vrijdag 19 april 2024

Speel bewust

Minder gokreclames in abri’s en bushokjes

gokreclames bushokjes Outreach

Outreach, de brancheorganisatie voor Out of Home reclame zoals die in bushokjes en abri’s in Nederland, heeft aangekondigd minder plaats in te ruimen voor gokreclames. De bij Outreach aangesloten bedrijven vullen voortaan maximaal 20% van de abri’s en bushokjes met reclames voor online gokken.

Kort na het openen van de Nederlandse gokmarkt op 1 oktober 2021, barstte er al discussie los over de vele reclames. De kritiek focuste zich aanvankelijk vooral op televisiereclames, maar ook online reclames kwamen in opspraak.

In december 2021, werd de Reclamecode Online Kansspelen (ROK) gepresenteerd. Hierin legden online aanbieders gezamenlijk vast dat zij vrijwillig het reclameaanbod zouden beperken. In de reclamecode werd onder andere opgenomen dat er maximaal drie tv-reclames voor risicovolle kansspelen zouden worden uitgezonden per reclameblok.

Desondanks werd in december 2021 een motie aangenomen in de tweede kamer voor een algeheel reclameverbod op gokreclames. Ook een motie voor een reclamevenster voor online reclames, werd aangenomen. Minister Franc Weerwind heeft, na een interpellatiedebat, beloofd zo spoedig mogelijk maar uiterlijk april 2022, te komen met een invulling van die aangenomen motie.

Vooruitlopend op de beslissing van de minister en met de Reclamecode Online Kansspelen in het achterhoofd, heeft brancheorganisatie Outreach aangekondigd om maximaal 20% van de mediaruimte beschikbaar te stellen voor reclame door online gokbedrijven. Of te wel, maximaal 1 op de 5 reclameposters in bushokjes en abri’s mogen nog voor gokreclames te zijn. Dat maakte de organisatie bekend in een nieuwsbericht op haar website, zoals opgemerkt door Emerce.

Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach (en Managing Director JCDecaux Nederland) zei in het bericht het volgende:

“Er zijn weliswaar richtlijnen met betrekking tot de uitingen, de tijdstippen van uitzending en de doelgroepen. Daar conformeren de aangesloten partijen zich vanzelfsprekend aan. Wij zijn echter van mening dat er daarnaast ook behoefte is aan een balans in het aandeel van gokreclame in het gehele aanbod van advertenties in buitenreclame. Met zichtbaarheid in de openbare ruimte in het hele land, vinden we het belangrijk om ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.”

Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach.

Majoor gaf tegenover CasinoNieuws.nl aan dat er wel een discussie is geweest of de mindering moest gelden voor alleen gokreclames voor online casino’s of ook landgebonden casino’s. Die beslissing laat de brancheorganisatie uiteindelijk over aan de bedrijven zelf onder het toeziend oog van de Stichting Reclamecode.

Naast JCDecaux zijn bij Outreach ook Centercom, Clear Channel, Exterion Media, Hillenaar Outdoor, OV Media, AH media Services, en Ocean Outdoor aangesloten. Samen bedienen die bedrijven het grootste deel van de out of home markt in Nederland.

Lead-foto via Outreach.nl.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter