Vrijdag 12 april 2024

Speel bewust

Napoleon gaat de strijd aan tegen reclameverbod in België

Napoleon reclameverbod

Het Belgische gokbedrijf Napoleon onderneemt juridische stappen tegen het reclameverbod. Volgens Napoleon creëert het reclameverbod een oneerlijke situatie, omdat het verbod niet geldt voor het staatsbedrijf de Nationale Loterij.

De Belgische marktleider op de online gokmarkt Napoleon heeft aangekondigd juridische stappen te nemen tegen het Koninklijk Besluit waardoor gokreclames worden verboden. Dat meldt het Belgische magazine Knack. De Belgische minister van Justitie, Vincent van Quickenborne, initieerde het besluit waardoor bijna alle gokbedrijven vanaf 1 juli 2023 geen reclame meer mogen maken.

Het verbod geldt voor bijna alle gokbedrijven, en dat is precies waar Napoleon over valt. Niet alle gokbedrijven krijgen te maken met de beperkingen op reclame. Het staatsbedrijf de Nationale Loterij is uitgezonderd. Dat bedrijf mag ook na 1 juli nog steeds reclame maken. De beperkingen gelden slechts voor een van de merken van de Nationale Loterij: Scoore. Via Scoore biedt het staatsbedrijf sportweddenschappen aan en daarvoor mag het geen reclame meer maken.

Vernietiging van het reclameverbod

Tom de Clercq, executive director van Napoleon, vraagt om de schorsing en vernietiging van het Koninklijk Besluit. De Clercq is ook voorzitter van de branchevereniging Belgian Association of Gaming Operators (BAGO). De branchevereniging sprak zich al eerder uit tegen het reclameverbod. De branchevereniging vond dat er met twee maten werd gemeten.

Napoleon is bang dat het reclameverbod een averechts effect zal hebben op de spelersbescherming:

“Reclame is essentieel om spelers te begeleiden naar een legale operator. Het KB brengt die spelersbescherming net in gevaar.”

Tom De Clercq, Executive Director Napoleon

De topman van Napoleon doelt onder andere op de koppeling met het Belgische uitsluitingsregister EPIS. Kansspelaanbieders zonder Belgische vergunning hebben geen koppeling met EPIS. Dat houdt in dat illegale casino’s spelers niet weigeren als zij geregistreerd staan in EPIS. Dat geldt volgens De Clercq ook voor de Nationale Loterij.

Hij verwijst hierbij naar een recent onderzoek waaruit blijkt dat ruim een kwart van de spelers in EPIS bij illegale casino’s of de Nationale Loterij toch doorgaat met gokken. Ook de toezichthouder in België, de Kansspelcommissie, schreef in haar jaarverslag dat er overwogen moet worden op EPIS ook te verplichten voor het landgebonden aanbod.

Reclameverbod versterkt staatsmonopolie

In het jaarverslag van de Kansspelcommissie kwam naar voren dat het aantal online gokkers dat wekelijks gokte opnieuw was gestegen. Minister van Quickenborne wil de stijging in het aantal gokkers een halt toeroepen en nam de drastische maatregelen zoals het verbod op reclame om dit te bewerkstelligen. Al denkt De Clercq daar toch anders over. Volgens hem gaat dit niet over spelersbescherming, maar over het versterken van de staatsmonopolie.

Tot slot legt hij uit dat het verbod, dat uiteindelijk ook sportsponsoring verbiedt, oneerlijke situaties creëert in de sportwereld:

“Terwijl de Lotto-Dstny-ploeg verder kan worden gesponsord door de Nationale Loterij, moeten andere wielerploegen of sportclubs op zoek gaan naar een andere sponsor. Dat is niet alleen disproportioneel, het is gewoon discriminatie.”

Tom de Clercq

Napoleon is in België sponsor van Cercle Brugge, een voetbalclub op het hoogste niveau van België. Daarnaast is het gokbedrijf verbonden aan de wielerploeg Soudal-Quick-Step.

Lead-foto van Cercle Brugge met Napoleon als shirtsponsor. Foto via Pro Shots / Isosport.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Meer over

Laat een reactie achter