Bijna alle online casino’s zijn gestopt met buitenreclames. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. Alle bruto mediabestedingen aan reclames liepen in de maand juni terug en kwamen uit op het laagste niveau sinds februari.
In de korte tijd sinds het opengaan van de Nederlandse online kansspelmarkt in oktober 2021, is er op het gebied van reclame al veel veranderd. Na een stortvloed van kritiek in de media en diverse debatten in de Tweede Kamer, werden er wetswijzigingen, beleidswijzigingen, en zelfregulering aangekondigd.
Cijfers Nielsen over buitenreclame
Vooruitlopend op de inwerkingtreding van een reclameverbod op 1 januari 2023, kwam de branche met zelfregulering in de vorm van de Reclamecode Online Kansspelen. Daarin werd onder andere opgenomen dat buitenreclame (Out of Home in vaktaal) in de ban werd gedaan. Minister Weerwind was blij met die zelfregulering en nam het op in zijn brief aan de Tweede Kamer in maart van dit jaar.
In april bleek dat buitenreclame nog alomvertegenwoordigd was. Diverse online casino’s gaven tegenover CasinoNieuws.nl toen aan dat er nog lopende contracten waren maar dat er op termijn gestopt mee zou worden.
Inmiddels zijn de meeste online casino’s gestopt met het adverteren in bushokjes en langs de snelweg. Uit cijfers van Nielsen blijkt dat Kansino en Fair Play Online nog een klein beetje buitenreclame maakten in de maand juni. Circus is de enige partij die volgens Nielsen nog wel actief buitenreclame maakt met een bruto mediabudget voor buitenreclame van € 93.000. Circus is geen lid van brancheverenigingen VNLOK of NOGA die de zelfregulerende maatregelen overeenkwamen.
De overige casino’s hadden volgens Nielsen in de maand juni geen uitgaven meer voor buitenreclames. BetCity was altijd de grootste adverteerder buiten, maar gaf in juni geen geld meer uit aan out of home.
oktober 2021
november 2021
december 2021
januari 2022
februari 2022
maart 2022
april 2022
mei 2022
juni 2022
€ 0
€ 216.062
€ 261.444
€ 434.778
€ 378.458
€ 686.710
€ 933.787
€ 336.700
€ 0
€ 162.000
€ 58.006
€ 3.000
€ 1.381.589
€ 43.995
€ 1.042.099
€ 746.794
€ 611.081
€ 36.738
€ 310.742
€ 0
€ 139.729
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 345.415
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 603.686
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 1.809
€ 4.521
€ 0
€ 35.695
€ 70.625
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 68.921
€ 37.008
€ 37.594
€ 0
€ 373.222
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 6.677
€ 109.380
€ 291.425
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 104.130
€ 11.964
€ 93.036
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 307.394
€ 7.599
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 83.300
€ 166.350
€ 0
Bovenstaande data is afkomstig van het vooraanstaande onderzoeksbureau Nielsen. Buitenreclame voor TOTO vindt volgens de cijfers sinds december 2021 niet meer plaats, maar billboards met Dick Advocaat als Koning TOTO waren wel langs de snelweg en in bushokjes te zien. Dit zou kunnen komen omdat de uitingen zijn geclassificeerd als niet voor online maar voor landgebonden.
Bruto mediabestedingen
De bruto mediabestedingen van de legale online casino’s namen in juni flink af ten opzichte van de maand mei. In juni, het begin van de typisch rustigere zomermaanden, werd er door de bedrijven in totaal € 9,5 miljoen uitgegeven aan gokreclames. In mei was dat nog € 14,1 miljoen.
De meeste gokbedrijven gaven flink minder uit. Bet365 met € 12.000 in juni tegenover € 608.000 in mei, en Jack’s (€ 38.000 in juni ten opzichte van € 450.000 in mei) spanden wat dat betreft de kroon. tombola juni kocht in juni nog altijd voor bruto € 520.000 in, maar dat was wel de helft minder dan in mei (€ 1 miljoen). Ook Bingoal (€ 792.000 in mei, € 193.000 in juni) gaf flink minder uit.
De enige die haar mediaspend juist vergrote, was Circus. In juni kocht het volgens Nielsen nog voor € 317.000 aan reclame in, in juni verdubbelde dat bijna naar € 642.000.
Unibet komt in de dataset van Nielsen al in april, mei, en juni voor. Het gaf in die periode volgens Nielsen een klein beetje uit aan reclame op internet en aan buitenreclame, al vielen die kosten onder ‘Overige kansspelen’ en niet onder ‘Online kansspelen,’ aldus het onderzoeksbureau.
Hoewel de bedrijven minder uitgaven, waren ze vaker te zien. Het aantal advertenties liep op van ruim 180.000 in mei naar 208.000 in juni. Het werd dus goedkoper om media in te kopen, een veelvoorkomend beeld in de zomermaanden als er geen groot sportevenement op televisie is.
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.