Dinsdag 28 juni 2022

Nielsen: reclames Holland Casino vorig jaar het vaakst op TV

gokreclames Q4 Nederland

De gokreclames voor Holland Casino Online waren in het vierde kwartaal van 2021 het vaakst op televisie te zien. De TOTO gaf het meeste geld uit aan marketing in Q4 2021, in totaal meer dan € 10 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.

Toen op 1 oktober 2021 de kansspelmarkt open ging, waren er tien legale online casino’s in Nederland. Om daar ruchtbaarheid aan te geven, gingen veel van de legale online casino’s reclame maken, onder andere op televisie.

Hoewel het reclamemaken aan strikte voorwaarden was verbonden, kwam er toch al snel kritiek op de hoeveelheid reclames voor online gokken. Diverse televisieprogramma’s en opiniemakers ageerden tegen de reclames, en Verslavingskunde Nederland riep op tot een verbod. De politiek volgde met kamervragen en stemde uiteindelijk eind vorig jaar voor een verbod op gokreclames.

In de maand oktober waren TOTO en Holland Casino het vaakst op televisie te zien met hun reclames. Bovendien gaven ze het meeste geld uit. Ook in november waren de TOTO en Holland Casino het vaakste te zien op de Nederlandse buis, zo bleek uit cijfers van Nielsen die het deelde met CasinoNieuws.nl.

Onderzoeksbureau Nielsen heeft nu ook de cijfers voor december 2021 met CasinoNieuws.nl gedeeld. Daaruit blijkt dat over het gehele vierde kwartaal, de gokreclames van Holland Casino het vaakst op de Nederlandse buis te zien waren.

Aantallen TV-reclames Q4 2021

Holland Casino steekt er met kop en schouders boven uit als gekeken wordt naar het aantal gokreclames dat op de Nederlandse buis te zien was in het vierde kwartaal van 2021. Holland Casino was in totaal 14.025 keer te zien, een stuk meer dan BetCity.nl (3.800) en tombola (3.614), respectievelijk de nummer twee en drie qua aantallen.

De sponsoring van de Eredivisie zorgt ervoor dat Holland Casino met kop en schouders boven de rest uitsteekt.

Dit komt volgens Nielsen door de sponsoring van de Eredivisie. Vrijwel alle advertenties van Holland Casino zijn op sportzender ESPN, geeft Nielsen aan tegenover CasinoNieuws.nl. Een groot deel daarvan wordt aangeduid als billboard, de programmasponsoring. Dit zijn korte reclames voor een merk voorafgaand aan of na afloop van een traditionele reclameblok, vaak met de tekst ”Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door.”

Holland Casino was in oktober 5.110 keer te zien op de Nederlandse buis, in november 4.935 keer, en in december nog maar 4.196 keer.

Het aantal reclames voor TOTO is volgens Nielsen nog significanter afgenomen. In oktober was de staatsdeelneming volgens Nielsen nog 1.745 keer te zien op de buis (positie 2), in november was dat nog maar 887 keer, volgens Nielsen. In december was het bedrijf juist weer wat vaker te zien, volgens Nielsen waren de reclames van TOTO toen 1.029 keer te zien.

BetCity.nl begon in oktober met 1.162 reclames volgens Nielsen, om in oktober met 1.048 ongeveer gelijk te blijven qua aantallen. In december zette het aan en was het 1.590 keer te zien op de buis. Bingosite tombola begon heel rustig in oktober met 227 spotjes, omdat het pas op 21 oktober daadwerkelijk live ging in Nederland. In november waren de ‘Wij zijn tombola!’ reclames al 1.322 keer te zien, in december 2.065 keer.

De ‘JaJaBatavia!’ reclames van Batavia Casino en de reclames van Fair Play Casino waren in december minder vaak te zien dan in november. bet365 was juist iets vaker te zien in december dan in november. Jack’s, het laatste legale online casino dat reclames op televisie maakte volgens Nielsen, was alle drie de maanden ongeveer gelijk qua aantallen, terwijl het pas eind november live ging in Nederland.

GGPoker.nl, Bingoal.nl, en LiveScoreBet maakten geen reclames op televisie, aldus Nielsen.

wdt_ID Merk oktober november december
1 Holland Casino 5.110 4.935 4.196
2 BetCity.nl 1.162 1.048 1.590
3 tombola.nl 227 1.322 2.065
4 BataviaCasino.nl 526 1.198 879
5 TOTO 1.745 887 1.029
6 FairPlayCasino.nl 675 952 520
7 bet365.nl 0 566 699
8 Jack's 282 245 257

Over het hele vierde kwartaal van 2021, heeft Holland Casino het grootste aandeel van de 11 legale online casino’s. Van de partijen die reclame maakten voor kansspelen maar dan niet online, was de Nationale Postcode Loterij het vaakste te zien met 6.747 keer een spotje op televisie.

wdt_ID Merk Online kansspelen Overige kansspelen Kansspelen totaal
1 Holland Casino 14.025 216 14.241
2 BetCity.nl 3.800 0 3.800
3 tombola.nl 3.614 0 3.614
4 BataviaCasino.nl 2.603 0 2.603
5 TOTO 2.168 1.493 3.661
6 FairPlayCasino.nl 2.147 0 2.147
7 bet365.nl 1.265 0 1.265
8 Jack's 167 617 784
9 Nationale Postcode Loterij 0 6.747 6.747
10 Staatsloterij 0 5.765 5.765

Bruto mediabestedingen kansspelbranche Q4 2021

Nielsen houdt niet alleen het aantal reclames bij, het bekijkt ook wat de online casino’s aan marketing hebben uitgegeven.

Voordat we in de data duiken, enkele zaken die daarbij belangrijk zijn:

  • Voor zowel reclames op televisie, als in andere media, houdt Nielsen de prijslijsten van de partijen die reclames verkopen in Nederland aan. Voor televisie zijn dat SterAd Alliance, en Talpa Network, maar de onlinegokbedrijven maken ook reclame op billboards langs de snelweg, op internet, in dagbladen, op de radio, en meer.

    Nielsen gebruikt dus de publieke prijslijsten. Dat geeft niet een volledig accuraat beeld, want de verkopers werken met kortingen aan de hand van aantallen reclames die worden afgenomen. Die kortingen zijn niet bekend bij Nielsen, waardoor de daadwerkelijke bedragen in veel gevallen lager uitvallen. Toch geeft het een indicatie van de bestedingen en verhoudingen, dus nemen we die data in dit artikel op.
  • Nielsen maakt een onderscheid tussen Online kansspelen en overige kansspelen. Maar die scheidingslijn is niet altijd even duidelijk. Nielsen rekent de reclames met Nathan Rutjes en Wesley Sneijder van de TOTO bijvoorbeeld tot overige kansspelen (de TOTO die je kan invullen bij de sigarenboer). Voor dit overzicht hebben we die twee samengevoegd en alleen het totaal gebruikt.
  • Nielsen kent een FairPlayCasino.nl en Fair Play. Omdat de totalen bij andere landgebonden partijen die ook online actief zijn niet gedifferentieerd worden (bijvoorbeeld Jack’s, Holland Casino, TOTO) hebben we FairPlayCasino.nl (€ 5.109.551) en Fair Play (€ 381.537) samengevoegd om uit te komen op € 5.491.088.
  • De data in onderstaande tabel en taartdiagram betreft zowel televisiebestedingen als overige mediabestedingen.
  • De bestedingen van de online gokbedrijven vallen in het niets bij het geld dat de loterijen aan (televisie)reclame uitgeven. Deze zijn uit dit overzicht gelaten maar zijn wel te vinden in de complete dataset.
  • Nielsen volgt niet alle bestedingen. Adverteren op bij Google (YouTube, SEA), Facebook, en andere social media-kanalen worden niet meegenomen in de overzichten. Ook het geld dat online casino’s aan affiliates uitgeven, wordt niet meegenomen.

Volgens Nielsen gaf de TOTO van alle online gokbedrijven het meeste geld uit aan marketing in het vierde kwartaal van 2021. In oktober, november, en december 2021 kwam het in totaal uit op net meer dan € 10 miljoen volgens Nielsen. Van het totaal aan geld dat werd uitgegeven volgens Nielsen, kwam bijna een kwart op het conto van de TOTO.

Net daarachter zit Holland Casino met een totaal van € 8,5 miljoen. De sponsoring van de Eredivisie zal daar ongetwijfeld een flink aandeel in hebben. Holland Casino komt uit op net meer dan een vijfde van de totale bruto mediabestedingen.

De particuliere aanbieders volgen op gepaste afstand. tombola (€ 5,9 miljoen), Fair Play Casino (€ 5,5 miljoen) en Batavia Casino (€ 4,7 miljoen) waren alsnog een flinke duit kwijt aan marketing in het vierde kwartaal van 2021, maar komen niet in de buurt van de TOTO en Holland Casino.

BetCity.nl, die toch een naam voor zichzelf maakte met de reclames met Andy van der Meijde en dus vaak te zien was op tv, was verantwoordelijk voor bijna € 3,8 miljoen aan bruto mediabesteding. bet365 (€ 2,4 miljoen) en Jack’s Casino & Sports (€ 1,9 miljoen) zijn de laatste partijen die echt groot geld hebben uitgegeven.

Bingoal.nl en GGPoker.nl waren niet op televisie te zien. In de categorie overige bruto mediabestedingen komen ze wel voor met bescheiden € 26.040 (Bingoal.nl) en € 2.051 (GGPoker). GGPoker sloot diverse sponsorships af met voetbalclubs en Bingoal.nl is op bijvoorbeeld Facebook veel te zien, maar de bedragen die ze daaraan uitgaven komen niet terug in de data van Nielsen.

wdt_ID Merk Kansspelen totaal
1 TOTO 10.254.890
2 Holland Casino 8.540.314
3 tombola.nl 5.291.527
4 FairPlayCasino.nl 5.491.088
5 BataviaCasino.nl 4.720.521
6 BetCity.nl 3.780.296
7 bet365.nl 2.377.114
8 Jack's 1.888.073
9 bingoal.nl 26.040
10 GGPoker.nl 2.051

De loterijen in Nederland maken weliswaar ook reclame voor kansspelen, maar vallen veelal buiten het debat dat over gokreclames gevoerd wordt. Door de aangenomen motie van de VVD is er een duidelijk onderscheid tussen risicovolle en risicoarme kansspelen, en loterijen vallen in die eerste categorie.

In de data van Nielsen worden de loterijen echter wel meegenomen. De top 3 van grootste besteders zijn allemaal loterijen. De TOTO komt dus feitelijk pas op plaats vier met haar bruto mediabestedingen van € 10,3 miljoen.

Op de eerste plaats komt de Nationale Postcode Loterij die volgens Nielsen in het vierde kwartaal van 2021 maar liefst € 24.027.394 had aan bruto mediabestedingen. De Staatsloterij volgt met € 13 miljoen. De VriendenLoterij staat op plaats drie met € 11 miljoen.

Totale dataset Nielsen bruto mediabestedingen Kansspelen Q4 2021

XLSBRUTO-MEDIABESTEDINGEN-KANSSPELEN_Q4-2021_20220106.xlsx(36 kB)

Laat een reactie achter